Jump to content

Lakkfjerning

Grimsøy Taule

Recommended Posts

Ja , godt råd det. Vet ikke om du ser det på bildet av båten , men har krysser med seilmast , bom og greier liggende. Har montert mindre mast , og kuttet ut seile-mulighetene på båten. Tror du noen er int i masten osv?

Har ikke seil til den.

Jeg har kommet til at varme og kittkniv er det beste. Synes ikke skrape er bra. Jeg skyver kittkniven under lakken (mens den er varm) som går av i store flak. Raskt og skånsomt for treverket.

Etter lakkfjerningen går jeg over med pussemaskin (men ikke over naglehodene).

Nå har det kanskje litt å si hva slags lakk du skal fjerne. Jeg har Owatrol og da går det som en lek.

Har også prøvd maligsfjerner. Det ble noe griseri, tok lengre tid. Dyrt var det også, selv om det bare er kaustikksodakrem.

For å fjerne lakkrester på skruer og beslag (som selvfølgelig demonteres før lakkfjerning på skroget) bruker jeg å legge dem i vann med kaustikksoda.

Edited by NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

• 3 months later...

Jeg trenger å fjerne lakk på teakplatene inne i båten.

Har prøvd varme + skrape osv men lakken blir seig i stedet for å slippe taket i treet.

Hva med lakkfjerner? Har blitt anbefalt det før, men hvilke merke fungerer? Akkurat nå prøver jeg Biltema sin lakkfjerner for å se om den er noe tess, men har mine mistanker om at den ikke er "tingen".

Andre tips?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Takk for tips. Har Aceton på 1 liters flaske, og fra 40 og oppover i papir - så nå skal jeg ut å teste :-)

Fikk forøvrig best effekt med varmluftspistol og kakespade!!!

(Fikk under sterk tvil lov av kona. Jeg løp ut før hun ombestemte seg... :lol: )

Dette er en kakespade med litt rett tupp, og relativt tynt gods. Vanlig malingsskrape fungerer i alle fall ikke.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)

Uansett type?

Jeg har en malingsskrape, med hardmetall klinge/ skjær.

Tja, jeg har ikke brukt hardmetall, da jeg synes de ikke er skarpe nok etter en stund. En skrape med "vanlig" metall kan man slipe sylskarp (eller kanskje knivskarp) med en god fil (file på langs av eggen), men det må gjøres ofte :smiley: