benna Startet 26.Februar.2008 Link til dette innlegget Startet 26.Februar.2008 Jeg lurer på om noen i dette forumet har erfaringer med nevnte plattformdaviter (p/n 10057) . Har selv en Bavaria 35 sport som jeg tenker å kjøpe slike daviter til . Jeg har en rib med 9,9hk slik at lettbåten er ganske tung. Det jeg lurer mest på, er om det er veldig tungt å dra gummibåten opp i krybba. Siden de er veldig dyre, så vil jeg ikke kjøpe, hvis det ikke funker. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 26.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2008 (redigert) Jeg har spurt om det samme - har ikke fått noe svar jeg heller - men da er vi i hvertfall to som er interesserte Jeg så en BMB 35 med denne andre løsningen (Hurley ) i fjor sommer - var ingen ombord så jeg fikk ikke spurt hvordan det funket. Redigert 26.Februar.2008 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Divemaster Svart 26.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2008 OK ... kjenner ikke ILAS, men Simpson... Veldig bra og funksjonelt, og man slipper de samme rykkene og nappene som en har ellers, siden jollen et trukket helt opp i davitene med mindre muligheter for bevegelse. Du bør dimmensjonere for at en enkelt davit kan ta hele vekten av jollen, så hvis alt veier 150Kg, så båør hver enkelt davit kunne håndtere dette... festekroker, kjetting mellom jollefestene, vaier, davit og festebrakettene. Du trekker jollen litt høyere opp enn med andre daviter, så du vil høyne tyngdepunktet på moderfartøyet litt ... som påvirker sidestabilitet. Husk å ta ut bunnpluggen, da du kan strekke vaieren med for mye vekt av vann, i tillegg til jollen (husk at du kan hive mer vann opp i jollen med sjøsprøyt enn hva dreneringshullet kan håndtere på samme tidspunkt (en av årsakene til dimmensjoneringen av davitene), og jollen vil ikke bevege seg så mye, slik at vannet lettere blir liggende ombord, og la dreneringshullet ta jobben sin (positivt). Når du manøvrerer i havn, bør du senke jollen ned litt, slik at den kan bevege seg (gir etter) hvis du tar borti noe.... ellers så blir det davitfestene på moderfartøyet som tar støyten... Pass på fingrene når du senker en tyngre jolle, da vinsjen (hvis manuell) kan løpe løpsk, og en uerfaren hånd kan forsøke å stoppe den hurtig roterende vinsj armen som nå har stor belastning.... Stort sett ett av de bedre davitsystemene rundtomkring, men er avhengig at du får trukket jollen helt opp, og med godt friksjonsfeste mellom davit og jolle (gummi). Alt IMHO selvsagt.. Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
benna Svart 26.Februar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2008 Tror ikke du snakker om samme davitene som jeg og "Bitteliten" snakker om Divemaster! Sitér dette innlegget Link to post
Divemaster Svart 26.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2008 (redigert) Tror ikke du snakker om samme davitene som jeg og "Bitteliten" snakker om Divemaster! ?? men ser nuh disse .... Redigert 26.Februar.2008 av Divemaster (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
Divemaster Svart 26.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2008 Ok ... ikke erfaring, men observasjon... Med disse platform davitene er det et par ting dere må ta hensyn til... 1. hvor lavt nede davitene vil være underveis (hos meg så betyr det ca 20 Cm under vannflaten, og "veggen" av vann som bygges opp på siden av skroget ved hekken). Dette vil gjøre jollen svært utsatt i medsjø og under aksellerasjon og reduksjon av hastighet. 2. hvor stor krenging av moderfartøyet og hvor langt til siden jollen stikker (inkl utenbords motor), og hvordan sjøen oppfører seg under disse forholdene. Det siste du vil, er at sjøen tar tak i jollen der nede og river den av i dårlig vær. Denne type daviter / jolle fester, var først brukt på større båter med mindre joller / vannscootere. Du vil se i dag at selv Sealine 42 og de større, ikke har mye større joller enn rundt 3.10M i en slik konfigurasjon, samt at undervannsskrogkonstruksjonen går helt til bakenden av badeplattformen. I Norge har vi en tendens til å dra på store joller (i forhold til moderfartøyet..... 32 til 35 fot med 10 fot jolle er ikke uvanlig), noe som kan gjøre jollen utsatt på sidene. Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
roaldbj Svart 26.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2008 Jeg så "en båt" med denne festeanordningen på Lillestrømmessa sist år. Skal se om jeg finner det samme i år. Jeg ble ikke særlig imponert over innfestingen med hensyn den vekt x arm momentkraft som vil oppstå på daviterfeste i litt fart og sjø. Sitér dette innlegget Link to post
benna Svart 27.Februar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2008 Hva slag båttype var det du så den på Roaldby? Det kan sikkert være forskjellig fra båt til båt. Kan se for meg at det ikke passer på en båt med liten badeplattform Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.