Jump to content

kvalitet på totaktsolje


Boywonder

Recommended Posts

Lurer bare på forskjellige synspunkter vedr. temaet. Er f.eks. Valvoline olje bedre enn Biltema olje? Hvilken type er best? Er racingolje bedre enn "vanlig?" Soter noen mere enn andre? Lurer nemlig på å bytte ut Biltema oljen jeg bruker nå, men er det ikke nødvendig, så fortsetter jeg å spare penger...

En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil...

Link to post

Helt enig med deg `Nils 1 `. Bruk helst den oljen produsent/forhandler foreskriver. Ser at du har en Optimax motor, som du absolutt må bruke en DFI olje på. Når det gjelder "vanlige" 2-taktere er det gjerne anbefalt TC-W3 olje, som det står på omtrent alle de merker 2-takts oljer jeg har sett. Allikevel mener jeg at det er stor forskjell på blandt annet røykutviklingen for de forskjellige merker. :wink:

Link to post
Er f.eks. Valvoline olje bedre enn Biltema olje? Hvilken type er best? Er racingolje bedre enn "vanlig?" Soter noen mere enn andre? Lurer nemlig på å bytte ut Biltema oljen jeg bruker nå, men er det ikke nødvendig, så fortsetter jeg å spare penger...

Er helt klart forskjell på oljer, og noen ryker mer enn andre. F.eks mineralsk olje som f.eks Nautilus ryker mer enn en helsynt. olje.

Men så lenge den oljen du bruker funker - hvorfor bytte til en dyrere olje dersom det ikke trengs...?

 

Har ikke erfaring med Biltema 2T oljen, men andre oljeprodukter fra Biltema er vel levert fra Statoil(?)

Har brukt Statoil helsynt. 2T olje på snøscooterne mine i flere år, og er veldig godt fornøyd. Lukter lite gjør den også.

 

På Yamaha 60hk'en bruker jeg Shell Nautilus - fordi den er lett tilgjengelig. Har fungert helt greit i over 10 år...

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Hva som er forskjellen på forskjellige oljer vet jeg ikke. Men jeg vet at noen ryker mindre enn andre. Utv det trekker jeg også konklusjonen at det sotes mindre til i motoren av oljer som ryker mindre. Correct me if i'm wrong. :smiley:

Kjøpte Valvoline olje istad. Skal komme med tilbakemeldinger når jeg har fått testet den. Kostet dobbelt så mye som BT oljen, så den bør være bra. :rolleyes:

En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil...

Link to post

Valvoline er bra oljer. Har benyttet den i et par år. Alle oljeproduktene deres er dyre = merkevarebygging på lik linje med Castrol. :smash: Har også benyttet Biltema i en årrekke i motorer uten separat oilinjection uten at de har stoppet eller laget noe tullball av annen art. :cool:

 

Jeg har imidlertid de siste år ved kjøp av originalolje i kvanta på 10 liter fått en så grei pris hos forhandler at jeg ikke har vurdert noe annet. Riktignok var siste innkjøp av merket Quicksilver :eek: som jeg syns røk litt mer ved oppstart - men det er mulig jeg er litt subjektiv her? :wink::lol:

 

Edit; jfr Smaapala - Så engang en Johnson 35 som gikk på 3% MC selvblandende olje -og jeg skal si at det røyk....

Redigert av rago63 (see edit history)

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Jeg ble en gang forklart at det finnes 2takts olje for luftavkjølt motor og vannavkjølt. motorene abeider under forskjellig tempratur dermed forskjellige egenskaper på oljen.

Om dette er riktig vet jeg ikke men det høres ut til å være sannsynlig.

 

Helt klart en forskjell , en saltvannskjølt motor som en påhenger jobber med lavere kjølevannstemperatur enn f.eks en MC motor som kjøles ved hjelp av en radiator.

Gjenspeiles i forskjellige klassifiseringer, TC-W3 på førstnevnte , mens det benyttes et annet system på de andre såvidt jeg husker

(Er sikkert noen her med peiling , de får korrigere meg..)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Har forresten vært borti et oljerelatert havari - faren min fylte engang Esso Aquaglide (den gamle typen , med farge som husholdningssaft) på oljetanken på vår 40hk Yamaha. Den olja var på ingen måte beregnet på oil injection - kunne vel knapt kalles selvblandende...!

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...