Boywonder Startet 26.Februar.2008 Del på Facebook Startet 26.Februar.2008 Lurer bare på forskjellige synspunkter vedr. temaet. Er f.eks. Valvoline olje bedre enn Biltema olje? Hvilken type er best? Er racingolje bedre enn "vanlig?" Soter noen mere enn andre? Lurer nemlig på å bytte ut Biltema oljen jeg bruker nå, men er det ikke nødvendig, så fortsetter jeg å spare penger... Sitér dette innlegget En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil... Link to post
chagall Svart 26.Februar.2008 Del på Facebook Svart 26.Februar.2008 Hei `Boywonder`, har en 25 hk Tohatsu 2-takt. Brukte lenge Shell Nautilus olje på denne. Røyk som et H....te. Var veldig nøye med å kun bruke 2 % oljeblanding. Fikk tips om Valvoline ,som gir vesentlig mindre røyk. Det er nå min erfaring. Sitér dette innlegget Link to post
Nils1 Svart 26.Februar.2008 Del på Facebook Svart 26.Februar.2008 Hva med å bruke den oljen som produsent/forhandler anbefaler ? Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 26.Februar.2008 Del på Facebook Svart 26.Februar.2008 Helt enig med deg `Nils 1 `. Bruk helst den oljen produsent/forhandler foreskriver. Ser at du har en Optimax motor, som du absolutt må bruke en DFI olje på. Når det gjelder "vanlige" 2-taktere er det gjerne anbefalt TC-W3 olje, som det står på omtrent alle de merker 2-takts oljer jeg har sett. Allikevel mener jeg at det er stor forskjell på blandt annet røykutviklingen for de forskjellige merker. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 26.Februar.2008 Del på Facebook Svart 26.Februar.2008 Er f.eks. Valvoline olje bedre enn Biltema olje? Hvilken type er best? Er racingolje bedre enn "vanlig?" Soter noen mere enn andre? Lurer nemlig på å bytte ut Biltema oljen jeg bruker nå, men er det ikke nødvendig, så fortsetter jeg å spare penger... Er helt klart forskjell på oljer, og noen ryker mer enn andre. F.eks mineralsk olje som f.eks Nautilus ryker mer enn en helsynt. olje. Men så lenge den oljen du bruker funker - hvorfor bytte til en dyrere olje dersom det ikke trengs...? Har ikke erfaring med Biltema 2T oljen, men andre oljeprodukter fra Biltema er vel levert fra Statoil(?) Har brukt Statoil helsynt. 2T olje på snøscooterne mine i flere år, og er veldig godt fornøyd. Lukter lite gjør den også. På Yamaha 60hk'en bruker jeg Shell Nautilus - fordi den er lett tilgjengelig. Har fungert helt greit i over 10 år... Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
eysteind Svart 26.Februar.2008 Del på Facebook Svart 26.Februar.2008 Hva er forskjellen på vanlig 2T-olje, og 2t-olje for båt (aquaglide,esso)? Skal brukes på 4 hk påhenger... Sitér dette innlegget Link to post
Boywonder Svart 26.Februar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Februar.2008 Hva som er forskjellen på forskjellige oljer vet jeg ikke. Men jeg vet at noen ryker mindre enn andre. Utv det trekker jeg også konklusjonen at det sotes mindre til i motoren av oljer som ryker mindre. Correct me if i'm wrong. Kjøpte Valvoline olje istad. Skal komme med tilbakemeldinger når jeg har fått testet den. Kostet dobbelt så mye som BT oljen, så den bør være bra. Sitér dette innlegget En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil... Link to post
Smaapala Svart 26.Februar.2008 Del på Facebook Svart 26.Februar.2008 Jeg ble en gang forklart at det finnes 2takts olje for luftavkjølt motor og vannavkjølt. motorene abeider under forskjellig tempratur dermed forskjellige egenskaper på oljen. Om dette er riktig vet jeg ikke men det høres ut til å være sannsynlig. hilsen Smaapala Sitér dette innlegget Link to post
rago63 Svart 26.Februar.2008 Del på Facebook Svart 26.Februar.2008 (redigert) Valvoline er bra oljer. Har benyttet den i et par år. Alle oljeproduktene deres er dyre = merkevarebygging på lik linje med Castrol. Har også benyttet Biltema i en årrekke i motorer uten separat oilinjection uten at de har stoppet eller laget noe tullball av annen art. Jeg har imidlertid de siste år ved kjøp av originalolje i kvanta på 10 liter fått en så grei pris hos forhandler at jeg ikke har vurdert noe annet. Riktignok var siste innkjøp av merket Quicksilver som jeg syns røk litt mer ved oppstart - men det er mulig jeg er litt subjektiv her? Edit; jfr Smaapala - Så engang en Johnson 35 som gikk på 3% MC selvblandende olje -og jeg skal si at det røyk.... Redigert 27.Februar.2008 av rago63 (see edit history) Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post
avmønstret5 Svart 26.Februar.2008 Del på Facebook Svart 26.Februar.2008 Hvorfor mener man at motoren ryker pga oljetypen? Sitér dette innlegget Link to post
Boywonder Svart 26.Februar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Februar.2008 Valvoline er bra oljer. Får satse på det. Skal bli spennende å se. Er det andre oljer å anbefale? Sitér dette innlegget En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil... Link to post
ivar Svart 26.Februar.2008 Del på Facebook Svart 26.Februar.2008 Jeg ble en gang forklart at det finnes 2takts olje for luftavkjølt motor og vannavkjølt. motorene abeider under forskjellig tempratur dermed forskjellige egenskaper på oljen.Om dette er riktig vet jeg ikke men det høres ut til å være sannsynlig. Helt klart en forskjell , en saltvannskjølt motor som en påhenger jobber med lavere kjølevannstemperatur enn f.eks en MC motor som kjøles ved hjelp av en radiator. Gjenspeiles i forskjellige klassifiseringer, TC-W3 på førstnevnte , mens det benyttes et annet system på de andre såvidt jeg husker (Er sikkert noen her med peiling , de får korrigere meg..) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
ivar Svart 26.Februar.2008 Del på Facebook Svart 26.Februar.2008 Har forresten vært borti et oljerelatert havari - faren min fylte engang Esso Aquaglide (den gamle typen , med farge som husholdningssaft) på oljetanken på vår 40hk Yamaha. Den olja var på ingen måte beregnet på oil injection - kunne vel knapt kalles selvblandende...! Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
csvirus Svart 27.Februar.2008 Del på Facebook Svart 27.Februar.2008 Har ikke også den nåverende aquaglide oljen fra esso også saft-farge da? har selv brukt den på alle mine båter og motorer i flere år, og en yamaha 30hk 3-syl med oilinjection, har ikke hatt noe problem med noen av de hittil....... Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 27.Februar.2008 Del på Facebook Svart 27.Februar.2008 mulig det, har ikke vært borti den siden. Tror det var i 93, og olja var sikkert fra engang på 80-tallet.... Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.