Jump to content

Evinrude 50HK-4T. Falske alarmer ?.


jonol

Recommended Posts

Båt: Hansvik 18 HT. Motor: 50HK 4T Evinrude. (Egentlig Suzuki). Problemet er at der kommer alarmer til stadighet. I følge lampene i innstrumentet i dashbordet gjelder det kjølevannstemp. hver gang. Ved alarm blir turtallet redusert til ca. 3000. En typisk situasjon kan være at jeg har fisket en stund med 800-1000 omdr. Når jeg så er ferdig og skal hjem, øker jeg selvfølgelig turtallet en del. F.eks. 3000-4000 en stund. Da kan det noen ganger gå bare noen sekunder før alarmen går. Andre ganger ikke i det hele tatt. Båten går da i halvplan. Andre ganger kan det være at jeg går med f.eks. 3000 omdr. over lengre strekninger. Da kan alarmen gå noen ganger, men ikke hver gang. Enkelte dager kan alarmen gå svært ofte. Så kan det gå mange dager uten et eneste pip. Hvis jeg derimot gir full gass og drar båten hurtigst mulig opp i plan, går det helt utmerket. Ingen alarm. Men, da må det være flatt hav. Det skal ikke så mye sjø til før jeg må redusere til halvplan i 10-12 knop. turtallet blir da 4000-4500 omdr. Propellen er 11,6 x 12" og max turtall er 6500. Impeller er sjekket. Forhandler har skiftet temp. følere. Jeg har selv målt følerne med ohm-meter. De er OK.

 

Computeren i motoren lagrer de 3 siste alarmtilfellene. Her er noen merkelige ting. Jeg har ført logg over alarmtilfellene og den viser faktisk 31 tilfeller. Det samme som utskriften viser for OVERHEAT(GRADIENT). Men, så har der vært LOW OIL PRESSURE hele 162 ganger ???, og FUEL INJECTOR FAILURE hele 255 ganger ???. Det samme som for OIL CHANGE REMINDER ???. Innstrumentet har kun meldt om kjølevannstemp.

En annen sak er at i de 3 siste alarmtilfellene, har det hver gang skjedd ved nøyaktig 1813 omdr. og EX-MANI TEMPERATURE har vært 196 °C hver gang. Dette kan da ikke stemme. Er det da selve computeren som gir falske alarmer, eller hva ?. Er her noen som har peiling ?. Har jeg kjøpt en mandagsmotor ?. Forhandler har ingen forklaring på dette.

Motoren er ellers utrolig lettstartet uansett temp. og fuktighet, og skyver riktig godt når den går normalt (24 knop), men alarmene gjør meg ganske oppgitt. Kanskje den stopper helt en dag.

Det er tryggere på havet enn på veiene !

Link to post
Share on other sites

Hei! Dette blir kanskje bare et slag i luften, for jeg er ikke motorekspert...

 

Men det første jeg lurer på er hvor gammel motoren er? Hvis du fortsatt har garanti, så MÅ jo bare forhandleren fikse dette... Også merkelig at du sier at "forhandler har ingen forklaring på dette". Man må jo anta, at hvis denne avanserte og detaljerte computer-utskriften blir forevist til en servicemekaniker med kompetanse på disse motorene, så vil han kunne lese ut av utskriften hva som er feil!  :yesnod:

 

Så kanskje enda et slag i luften, ang. dette med kjølevannstemperatur-alarm. Oppførselen du beskriver, har jeg opplevd sist sommer med min antagelig atskillig eldre motor enn din, en Evinrude 120 HK V4 totakter 1990-modell. Det fungerte på samme vis; Alarmen for høy kjølevannstemperatur går etter kort tids kjøring, og motorens turtall reduseres automatisk, som sikkerhet for at ikke motoren skal bli skadet. Av og til kunne jeg kjøre lenge uten at alarmen gikk, andre dager kom den like etter oppstart... På min motor viste det seg at det var termostatene som var defekte (2 stk. på denne motoren), og etter at de ble skiftet, så fungerte alt normalt igjen. Men hvis motoren din er ny, så skulle vel ikke termostatene være defekt allerede...  :yesnod:

 

Og for ordens skyld, du har selvsagt sjekket at ikke noe (skjell, rur, plast, tang...) har lagt seg i sjøvannsinntaket, og blokkerer slik at motoren ikke får inn nok kjølevann?

 

Håper kanskje flere her med mer kunnskap enn meg også kan gi deg råd.

Link to post
Share on other sites

Hei skvulpen.

 

Motoren ble kjøpt i mai 2001, og har gått ca. 100 timer pr. sesong. Garantien er nok ute, men forhandler har likevel vært grei. De skiftet temp. sensorer uten kostnad for meg. Utskriften er forelagt importør, men det blir nok ikke prioritert der. Der vil man ikke engang snakke med brukerne direkte. Nå er det vist bare "e-tec" som gjelder. :wink:

 

Der er ikke skjell eller groe noe sted, men termostaten er ikke sjekket, så det kan jo være at du har et poeng der. Jeg har imidlertid målt tempen på utgående kjølevann med føler som ble isolert på bendet på toppen av blokka der vannet kommer ut, men du vet at alarmen går selvfølgelig ikke når man måler. Det hører jo med til tingenes iboende djevelskap. Tempen kom ikke høyere enn 57,6 gr. Men, jeg skal nå sjekke termostaten. :wink:

Det er tryggere på havet enn på veiene !

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

Tar fram denne igjen. Det var faktisk noe med termostaten. Jeg tok den ut og ga den et oppkok. Den åpnet på 60 gr. som den også var merket med. Dermed skulle den være OK. Men, i verkstedmanuelen sto det at den skulle åpne på 50 gr. ???. I prislista på CD hos forhandler var ny termostat angitt som "50 DEGREE".

    Ny termostat ble bestillt. Den var ganske riktig merket 50 gr. Jeg sjekket også at den faktisk åpnet på 50 gr. Den hadde dessuten et bypass hull i motsetning til orginalen. Denne har jeg nå kjørt rundt med i hele sommer under varierende forhold, uten å få en eneste alarm av noe slag. Blokka ble merkbart kaldere. Dermed ble heller ikke smøreolja så tynn at trykket ble borte.

 

Konklusjonen er da at det ikke var noen teknisk feil med den medleverte termostaten, men der var montert feil type.

 

Nå har jeg solgt båten.

Det er tryggere på havet enn på veiene !

Link to post
Share on other sites

Hei Jonol!

 

Bra at du kom frem til feilårsaken til slutt, og ikke minst lærerikt for andre når du melder tilbake på denne måten!

 

Men - jeg må jo også si at jeg ikke er særlig imponert over den støtte og hjelp du fikk fra leverandør og importør, når det gjelder en såvidt ny motor! Kanskje teknikken begynner å bli litt vel avansert for enkelte av motorforhandlerne....?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...