Jump to content

Hvilket ekkolodd og svinger?

auriga30

Recommended Posts

Hei sjøfolk med arfaring på ekkolodd.

Skal gå til anskaffelse av ekkolodd og svinger til min Mørejet 30. Har fått erfare at hekksvinger er uaktuell. Tenker meg ei innvestering inkl.svinger intil 8000,- Spørsmålet blir, Hva bør jeg kjøpe?????

mvh

Auriga 30

:fishing:

Airmar lager de fleste svingerne og mange svingere passer på mange forskjellige lodd og på de samme/like svingerne fra Airmar kan prisen variere opp til 100 % etter vilket annet navn den har fått , fx Furuno, Rai Marine etc.

Det er ikke båten men loddet og hva du skal bruke det til som må vere avgjørende, fx om du skal hekkle sild på 20 m eller lete etter håkjærringer på 1000m. Mange spessielt litt større svingere har en tilleggsdel en slags sko som styrer vannstrømmen slik att den og virker bra på hurtiggående båter så det er best at produsenten/selgeren av loddet forteller hvilken som passer best til dine bruks ønsker , det er her ikke prisen på svingeren som gir det beste resultatet .

Ja Airmar sine svingere er somoftest bra saker de har en del fine svingere i det prisleiet du beskriver. Jeg ville også set på Ekkolod og svinger fra Koden der får du mye for pengene. De har ikke noe reklamebudsjett og trenger derfor ikke så store påslag på varene.

Anbefaler Furuno FCV-620.Utrolig bra ekkolodd.

Enig i det, har det ikke selv, men funderer på å kjøpe det.

Siden du har dette loddet. Hvordan fungerer det i praktisk bruk? Føler du at skjermen er stor nok?

Har veldig lyst på storebroren også (FCV-585). Prisen er eneste ankepunktet (dobbelt så dyrt).

Furuno har en høy andel av proffinstallasjoner verden over.