Lingefan Startet 26.Februar.2008 Del på Facebook Startet 26.Februar.2008 Det ble snakk om å gå til anskaffelse av en erstatter for en Pioner 8 som alltid har vært på hytta denne våren, men som forsvant i fjor... Er Steady så stødig som folk skal ha det til? Mye stødigere enn de litt ustødige Pioner 8 båtene? Ser at Pioner 8 heter Pioner 8 "Mini" nå. Har den det samme skroget som modellen som kaltes for "235" eller er det det klassiske mindre gode Pioner 8- skroget man hadde på 80-tallet? Hvor fort går Steady 260 med 5hk og hvor fort med 8hk (maks motor). Ser det er svært gode tilbud på nye Steady for tiden og dermed er den billigere enn pioner. Hvorfan er holdbarheten på de? Er båtmesse på Lillestrøm i helgen og da blir det kanskje anskaffelse av en slik jolle til messepris. Hva ville dere valgt? Jeg heller veldig mot Steady 260. Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
BEG Svart 26.Februar.2008 Del på Facebook Svart 26.Februar.2008 Hadde Pioner tilbake til begynnelsen på 90-tallet og skal ikke kommentere erfaringene, annet enn at jeg syntes det var klønete med en båt i daviter uten "lensepropp". Steady'en har vi hatt siden 2001. Valgte bort gummijolla, da jeg var lei lappesaker. Da jeg liker å fiske, var ikke gummibåt den beste løsningen. Steady'en er stødig. Vi har testet med 2 voksne mannfolk(?) stående på samme "potong", og jolla var ikke i nærheten av å kantre. Det er mulig å trekke seg ombord fra vannet, om man er sterk i armene. Jolla kantrer ihvertfall ikke. Fart; Har hatt Tohatsu 5Hk og gjorde vel 12-13 knop med en voksen (~80kg). Har nå 8Hk fra samme fabrikant og gjør vel rundt 16 knop. 2 voksne går greit i plan, men med 30-40 kg i tillegg sliter den med å komme ut av vannet. Steady'n er ingen lettvekter. Men den er stødig og føles trygg å kjøre, særlig om det er litt sjø. Den er ingen god jolle å slepe, da den er fortung og fyller seg lett med vann om sjøen er litt "dum". Faktisk er den best å taue med påhenger påmontert og lenseproppen tatt ut. Selv har jeg den montert på snapdavitere nå. Jeg er ihvertfall fornøyd, lykke til med valget. Mvh. BEG Sitér dette innlegget Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil. Link to post
Lingefan Svart 26.Februar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Februar.2008 (redigert) Takk for godt resonnement! Fungerer den "dreneringspluggen" i akterspeilet som en slags selvlenser så er valget avgjort. Har en Yamaha 5hk "liggende og slenge" så fikser nok kanskje den og setter den på en slik Steady. Det ville være ideellt. Redigert 26.Februar.2008 av Lingefan (see edit history) Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
BEG Svart 26.Februar.2008 Del på Facebook Svart 26.Februar.2008 (redigert) Dreneringspluggen er nettopp for å hindre at båten fylles med vann når det eksempelvis regner. Selv om motoren er på, vil det ikke komme mye vann inn, kun litt helt bakerst. Har du ikke motoren på, er båten fortung, så da aksepterer den mer vann i båten, før overskuddet renner ut. Mvh. BEG Redigert 26.Februar.2008 av BEG (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil. Link to post
Lingefan Svart 26.Februar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Februar.2008 Høres helt strålende ut! Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
Ask Svart 27.Februar.2008 Del på Facebook Svart 27.Februar.2008 Hei Eg har hatt og brukt Steady 260, m 5 hk Tohatsu, på langtur. Svært fornøgd! Det var mange andre langturseglarar som misunte oss jolla. Motoren fekk jolla såvidt i plan, nå kun eg var ombord (vaksen mann). Eg monterte ei handpumpa på akterspeglet. Svært nyttig. Jolla var òg med til Svalbard. Der var den i minste laget. Difor blei den bytta ut med ein River 350. Om du byttar til lengre årar (2,5 m eller meir) så er båten lett å ro. Steady 260 er svært lett å selga brukt. Min blei solgt på dagen. Einaste minus er vekta. Eg er ikkje erfaring med Pioneer, men ser ingen grunn til å velga Pioneer i staden for Stady. Det er Pioneer som eig Steady.... Ask Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 27.Februar.2008 Del på Facebook Svart 27.Februar.2008 Jeg har en River 280, og valget falt på denne da den er høyere i baugen og derved tørrere enn Steady. Kjempefin lettbåt som jeg trygt kan anbefale. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Bulben Svart 27.Februar.2008 Del på Facebook Svart 27.Februar.2008 Ingen tvil: Steady er best. Pioner 8 burde vært forbudt for barn å oppholde seg i !! Den er paddeflat under, og velter for et godt ord - rett og slett livsfarlig (egen erfaring). Kjøpte Steady 260 til jentene mine, og den er praktisk talt umulig å velte (derav navnet), går lett selv med liten motor, og tåler ufattelig mye juling. Sitér dette innlegget Nemo saltat sobrius Link to post
Sebaldus Svart 27.Februar.2008 Del på Facebook Svart 27.Februar.2008 Hasle Aqua fun er også en mulighet. Har en slik og tror denne har hakket mer V-bunn enn diverse andre slike joller. Direkte artig liten båt å kjøre. Sitér dette innlegget Link to post
sunny-G Svart 3.Juli.2008 Del på Facebook Svart 3.Juli.2008 Jeg har kjørt litt med en steady og jeg syns den er mye mindre stabil enn en pioner(har en pioner sjøl). pioner er stødig både når man kjører og når den er rolig. Steady er stabil da den er rolig men hvis man kjører med litt fart med den så syns ikke jeg at den er stabil. Hold på å kantre når jeg svingte. Men som sagt tidligere den er stabil når man kjører sakte(dorge) og når den er rolig. Sunny-G Sitér dette innlegget Link to post
Neptun:) Svart 13.April.2011 Del på Facebook Svart 13.April.2011 river 290 er perfekt! den går fint i plan med 1350kg og 9,9 men med 150blir det vanskeligere, jeg har en kompis som har 290 bruker den sjøl hele tiden når han ikke er på fjorn, den er kjempe fin! 4 voksene mannfolk kan stå på den ene plastik pungtongen uten at den velter, jeg og 2 andre tunge folk 80kg var i vannet på den ene sia og prøvde og klatre opp, den løfta seg nesten ikke opp på den andre sia! har store broren sjøl, river 350, den er også veldig fin! det er selvlensende propp i disse også! du bare kjører så den løfter seg litt og tar proppen ut og tar den inn når alt er ute av båten;) Sitér dette innlegget gammel nok til og vite bedre, ung nok til og gi faan<3 Link to post
Neptun:) Svart 13.April.2011 Del på Facebook Svart 13.April.2011 eneste ulempe er litt tung og koster en del:( Sitér dette innlegget gammel nok til og vite bedre, ung nok til og gi faan<3 Link to post
hawthorne Svart 25.Juli.2011 Del på Facebook Svart 25.Juli.2011 Har hatt en 2009-modell 260 i noen dager nå, med en Tohatsu 5hk 2011 modell akter. En fin kombinasjon. Båten skal primært benyttes som jolle for barna, som er båtvante (men ikke har kjørt båt selv). Målte 12knop med båten i dag, 120 kg pax :-) Med 1-2 unger, tror jeg den kommer til å gjøre 5 knop til? Liker den solide konstruksjonen, og dreneringspluggen! -Jørn Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 25.Juli.2011 Del på Facebook Svart 25.Juli.2011 (redigert) Jeg hadde en Steady 260 med Tohatsu 8 hk 2-takt (26 kg). Båten er jo solid som få. Hadde også montert styrekonsoll en stund. Ganske morsom sak å frese rundt med til avveksling. Måtte heise motoren litt opp på akterspeilet, dvs. lage en 4-5 cm forhøyning på akterspeilet. Både for å unngå vannsprut inn i båten samt å få opp farten. Den dro relativt greit i plan med 2 mann ombord, toppfarten glemte jeg å måle men var vel sikkert rundt 18 knop alene. Kunne kanskje ha fått over 20 med større propell. Får man tak i en tohatsu 9,8 hk 2-takt (samme vekt som 8 hk) så kan man ha det veldig moro med denne.. men husk for all del dødmannsknappen. Den er knapp på styringa! Redigert 25.Juli.2011 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.