magbolme Startet 26.Februar.2008 Del på Facebook Startet 26.Februar.2008 Holder på med å utvide forbruksbanken fra 2*115Ah til 4*115Ah. De to nye batteriene må plasseres 1,5-2m fra de andre. Hvilket tverrsnitt bør jeg bruke på dette kabelstrekket? Har dynamo på 70A og landstrømslader på 25A! Sitér dette innlegget Skipper på S/Y "Hei serr'u serr'u hatten!" Link to post
Lotus Svart 26.Februar.2008 Del på Facebook Svart 26.Februar.2008 Noen meter ledning er jo ikke den helt store kostnaden. 25 kvadrat bør være et minimum. samtidig er det slik at når du har batteriene på 2 forskjellige steder, er det lurt å trekke minus til den ene plasseringen og pluss til den andre for så å parallellkoble videre. Da får alle 4 batterier samme spenning over polene uansett hvor de er plassert. Sitér dette innlegget Link to post
magbolme Svart 26.Februar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Februar.2008 Takk for svar! Regnet nok med min 25 kvadrat, men lurte på om jeg burde opp i 50! Høres ut som en god idé det du sier om å trekke pluss til den ene og minus til den andre, men dette er vanskelig hos meg da jeg må skifte noen meter kabel i så tilfelle (eller skjøte?). Sitér dette innlegget Skipper på S/Y "Hei serr'u serr'u hatten!" Link to post
TrondT Svart 27.Februar.2008 Del på Facebook Svart 27.Februar.2008 ...skifte noen meter kabel i så tilfelle (eller skjøte?). Hvis det er mulig så ta det ekstra arbeidet med å bytte og ikke skjøte. Uansett hvor godt du skjøter så er det ikke det samme som en hel kabel og alle skjøter er potensielle feilkilder... TrondT Sitér dette innlegget Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post
magbolme Svart 27.Februar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Februar.2008 Det blir endel jobb (og penger) å skifte kablene. Hvor viktig er dette med å dra + til den ene plasseringen og - til den andre? Blir spenningsforskjellen signifikant (forutsatt riktig dimensjon på kablene mellom batteriene)? Sitér dette innlegget Skipper på S/Y "Hei serr'u serr'u hatten!" Link to post
TrondT Svart 27.Februar.2008 Del på Facebook Svart 27.Februar.2008 Hvor viktig er dette med å dra + til den ene plasseringen og - til den andre? Blir spenningsforskjellen signifikant (forutsatt riktig dimensjon på kablene mellom batteriene)? Jeg skjønner ikke helt hva Lotus mener her, for så lenge batteriene er parallellkoblet er jo alle polene pr. definisjon samme punktet TrondT Sitér dette innlegget Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post
Frøken Fryd Svart 27.Februar.2008 Del på Facebook Svart 27.Februar.2008 Kjiper man på kvadratet blir det dårlig lading på batteriet som er lengst unna.... Sitér dette innlegget Link to post
sigurdh Svart 27.Februar.2008 Del på Facebook Svart 27.Februar.2008 (redigert) Hallo! Jeg har brukt 50 kvadrat mellom alle batteriene og mellom batterier og vendere. Har brukt 25 kvadrat fra dynamo til batterier via et laderele som kobler sammen batteriene når dynamoen lader. Det er viktig med tykke kabler for å unngå spenningsfall. SigurdH Redigert 27.Februar.2008 av sigurdh (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 27.Februar.2008 Del på Facebook Svart 27.Februar.2008 Hvis man har flere batterier man kobler i parallell funker det slik at hvis man starter i ene enden og kobler pluss og minus til det første batteriet, vil spenningen til det neste batteriet være den samme minus spenningstapet i kablene frem til neste parallellkoblede batteri. Hvis så det tredje og fjerde batteriet står et lenger stykke unna og ikke direkte ved siden av, kan det bli litt spenningsforskjell av det. Hvis man starter med den ene tilførslen i den ene enden og den andre tilførslen i den andre enden, vil spenningen over polene bli lik for alle batterier. Normalt er ikke dette så veldig viktig, men hvis batteribanken ikke står samlet på ett sted, blir det mer viktig. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 27.Februar.2008 Del på Facebook Svart 27.Februar.2008 Hvis man starter med den ene tilførslen i den ene enden og den andre tilførslen i den andre enden, vil spenningen over polene bli lik for alle batterier. Normalt er ikke dette så veldig viktig, men hvis batteribanken ikke står samlet på ett sted, blir det mer viktig. Her tror jeg Lotus har et viktig poeng. Jeg hadde for en god del år siden en ordning med en avstand mellom batteriene og registrerte da at ved betydelig økning av kvadratet på kablene ble det merkbart mer fres i baugpropellen. Dessuten får i dag flere og flere båter montert/ettermontert store kraftslukere som baugpropell, vinsjer og invertere. Det er ikke alltid at båtprodusenten har tatt hensyn til dette når de har lagt opp hovedledningsnettet både mellom batteriene og fra batteriene til energiforbrukerne. Har desverre sett mange tilfeller av for lite tverrsnitt på kabler opp gjennom årene. Sitér dette innlegget Link to post
TrondT Svart 27.Februar.2008 Del på Facebook Svart 27.Februar.2008 Hvis man starter med den ene tilførslen i den ene enden og den andre tilførslen i den andre enden, vil spenningen over polene bli lik for alle batterier. Normalt er ikke dette så veldig viktig, men hvis batteribanken ikke står samlet på ett sted, blir det mer viktig. Ja der ser du...det er ofte en enkel og logisk forklaring på det meste Tenkte ikke på den i det hele tatt. TrondT Sitér dette innlegget Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post
roaldbj Svart 27.Februar.2008 Del på Facebook Svart 27.Februar.2008 Jeg forstår Lotus slik at det er bedre å bruke så stor kvadrat som mulig, fremfor å "gamble" på kvadratet. Jeg går så langt at jeg anbefaler å bruke 95 kvmm på alle hovedkabler ombord i en fritidsbåt som har 12 volt anlegg. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.