Jump to content

Tverrsnitt på kabler mellom forbruksbatterier


magbolme

Recommended Posts

Holder på med å utvide forbruksbanken fra 2*115Ah til 4*115Ah. De to nye batteriene må plasseres 1,5-2m fra de andre. Hvilket tverrsnitt bør jeg bruke på dette kabelstrekket? Har dynamo på 70A og landstrømslader på 25A!

Skipper på S/Y "Hei serr'u serr'u hatten!"

Link to post

Noen meter ledning er jo ikke den helt store kostnaden. 25 kvadrat bør være et minimum.

samtidig er det slik at når du har batteriene på 2 forskjellige steder, er det lurt å trekke minus til den ene plasseringen og pluss til den andre for så å parallellkoble videre. Da får alle 4 batterier samme spenning over polene uansett hvor de er plassert.

Link to post

Takk for svar! Regnet nok med min 25 kvadrat, men lurte på om jeg burde opp i 50! Høres ut som en god idé det du sier om å trekke pluss til den ene og minus til den andre, men dette er vanskelig hos meg da jeg må skifte noen meter kabel i så tilfelle (eller skjøte?).

Skipper på S/Y "Hei serr'u serr'u hatten!"

Link to post

Det blir endel jobb (og penger) å skifte kablene. Hvor viktig er dette med å dra + til den ene plasseringen og - til den andre? Blir spenningsforskjellen signifikant (forutsatt riktig dimensjon på kablene mellom batteriene)?

Skipper på S/Y "Hei serr'u serr'u hatten!"

Link to post
Hvor viktig er dette med å dra + til den ene plasseringen og - til den andre? Blir spenningsforskjellen signifikant (forutsatt riktig dimensjon på kablene mellom batteriene)?

Jeg skjønner ikke helt hva Lotus mener her, for så lenge batteriene er parallellkoblet er jo alle polene pr. definisjon samme punktet :confused:

 

:flag: TrondT

Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC

Barracuda 30 :-)

Link to post

Hallo!

 

Jeg har brukt 50 kvadrat mellom alle batteriene og mellom batterier og vendere.

Har brukt 25 kvadrat fra dynamo til batterier via et laderele som kobler sammen batteriene når dynamoen lader.

Det er viktig med tykke kabler for å unngå spenningsfall. :sailing: SigurdH

Edited by sigurdh (see edit history)
Link to post

Hvis man har flere batterier man kobler i parallell funker det slik at hvis man starter i ene enden og kobler pluss og minus til det første batteriet, vil spenningen til det neste batteriet være den samme minus spenningstapet i kablene frem til neste parallellkoblede batteri. Hvis så det tredje og fjerde batteriet står et lenger stykke unna og ikke direkte ved siden av, kan det bli litt spenningsforskjell av det.

 

Hvis man starter med den ene tilførslen i den ene enden og den andre tilførslen i den andre enden, vil spenningen over polene bli lik for alle batterier. Normalt er ikke dette så veldig viktig, men hvis batteribanken ikke står samlet på ett sted, blir det mer viktig.

Link to post
Hvis man starter med den ene tilførslen i den ene enden og den andre tilførslen i den andre enden, vil spenningen over polene bli lik for alle batterier. Normalt er ikke dette så veldig viktig, men hvis batteribanken ikke står samlet på ett sted, blir det mer viktig.

Her tror jeg Lotus har et viktig poeng. Jeg hadde for en god del år siden en ordning med en avstand mellom batteriene og registrerte da at ved betydelig økning av kvadratet på kablene ble det merkbart mer fres i baugpropellen. Dessuten får i dag flere og flere båter montert/ettermontert store kraftslukere som baugpropell, vinsjer og invertere. Det er ikke alltid at båtprodusenten har tatt hensyn til dette når de har lagt opp hovedledningsnettet både mellom batteriene og fra batteriene til energiforbrukerne. Har desverre sett mange tilfeller av for lite tverrsnitt på kabler opp gjennom årene.

Link to post
Hvis man starter med den ene tilførslen i den ene enden og den andre tilførslen i den andre enden, vil spenningen over polene bli lik for alle batterier. Normalt er ikke dette så veldig viktig, men hvis batteribanken ikke står samlet på ett sted, blir det mer viktig.

Ja der ser du...det er ofte en enkel og logisk forklaring på det meste :yesnod:

Tenkte ikke på den i det hele tatt.

 

:flag: TrondT

Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC

Barracuda 30 :-)

Link to post

Jeg forstår Lotus slik at det er bedre å bruke så stor kvadrat som mulig, fremfor å "gamble" på kvadratet.

Jeg går så langt at jeg anbefaler å bruke 95 kvmm på alle hovedkabler ombord i en fritidsbåt som har 12 volt anlegg.

Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now


×
×
  • Create New...