Jump to content

Tverrsnitt på kabler mellom forbruksbatterier


magbolme

Recommended Posts

Noen meter ledning er jo ikke den helt store kostnaden. 25 kvadrat bør være et minimum.

samtidig er det slik at når du har batteriene på 2 forskjellige steder, er det lurt å trekke minus til den ene plasseringen og pluss til den andre for så å parallellkoble videre. Da får alle 4 batterier samme spenning over polene uansett hvor de er plassert.

Link to post
Share on other sites

Takk for svar! Regnet nok med min 25 kvadrat, men lurte på om jeg burde opp i 50! Høres ut som en god idé det du sier om å trekke pluss til den ene og minus til den andre, men dette er vanskelig hos meg da jeg må skifte noen meter kabel i så tilfelle (eller skjøte?).

Skipper på S/Y "Hei serr'u serr'u hatten!"

Link to post
Share on other sites

Hvor viktig er dette med å dra + til den ene plasseringen og - til den andre? Blir spenningsforskjellen signifikant (forutsatt riktig dimensjon på kablene mellom batteriene)?

Jeg skjønner ikke helt hva Lotus mener her, for så lenge batteriene er parallellkoblet er jo alle polene pr. definisjon samme punktet :confused:

 

:flag: TrondT

Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC

Barracuda 30 :-)

Link to post
Share on other sites

Hvis man har flere batterier man kobler i parallell funker det slik at hvis man starter i ene enden og kobler pluss og minus til det første batteriet, vil spenningen til det neste batteriet være den samme minus spenningstapet i kablene frem til neste parallellkoblede batteri. Hvis så det tredje og fjerde batteriet står et lenger stykke unna og ikke direkte ved siden av, kan det bli litt spenningsforskjell av det.

 

Hvis man starter med den ene tilførslen i den ene enden og den andre tilførslen i den andre enden, vil spenningen over polene bli lik for alle batterier. Normalt er ikke dette så veldig viktig, men hvis batteribanken ikke står samlet på ett sted, blir det mer viktig.

Link to post
Share on other sites

Hvis man starter med den ene tilførslen i den ene enden og den andre tilførslen i den andre enden, vil spenningen over polene bli lik for alle batterier. Normalt er ikke dette så veldig viktig, men hvis batteribanken ikke står samlet på ett sted, blir det mer viktig.

Her tror jeg Lotus har et viktig poeng. Jeg hadde for en god del år siden en ordning med en avstand mellom batteriene og registrerte da at ved betydelig økning av kvadratet på kablene ble det merkbart mer fres i baugpropellen. Dessuten får i dag flere og flere båter montert/ettermontert store kraftslukere som baugpropell, vinsjer og invertere. Det er ikke alltid at båtprodusenten har tatt hensyn til dette når de har lagt opp hovedledningsnettet både mellom batteriene og fra batteriene til energiforbrukerne. Har desverre sett mange tilfeller av for lite tverrsnitt på kabler opp gjennom årene.

Link to post
Share on other sites

Hvis man starter med den ene tilførslen i den ene enden og den andre tilførslen i den andre enden, vil spenningen over polene bli lik for alle batterier. Normalt er ikke dette så veldig viktig, men hvis batteribanken ikke står samlet på ett sted, blir det mer viktig.

Ja der ser du...det er ofte en enkel og logisk forklaring på det meste :yesnod:

Tenkte ikke på den i det hele tatt.

 

:flag: TrondT

Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC

Barracuda 30 :-)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...