Jump to content

Spleise tau og waier

Seilaren

Recommended Posts

Jeg skal bytte storseilfall på båten min, og da må jeg spleise sammen tau og waier.

Er det noen som vet hvordan det gjøres? Har lett i alle bøkene jeg har, men det står bare om vanlig spleising.

Er det veldig vanskelig?

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Jeanneau:

Nei :smash:

Det er mye styggere, å så står tauene og slår langs masten og lager en fæl lyd. Waieren er tynn nok til at jeg kan feste dem til en liten krok i salingshornet, slik at de kommer vekk fra masten.

Men hvis tau viser seg å være eneste alternativ så må jeg jo nesten gjøre det...

Edited by Seilaren (see edit history)

Fritjof Brandt

Det er mye styggere, å så står tauene og slår langs masten og lager en fæl lyd. Waieren er tynn nok til at jeg kan feste dem til en liten krok i salingshornet, slik at de kommer vekk fra masten.

Jeg kjøper ikke noen av disse argumentene. At tau er stygt kan definitivt bestrides, og at de slår langs masten er da ikke spesielt vanskelig å gjøre noe med.

mvh

Viggo - som bor i en båt med 4 tau-fall som ikke slår mot masten

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Tusen takk! Så ikke så veldig vanskelig ut :smiley:

Jeg kjøper ikke noen av disse argumentene. At tau er stygt kan definitivt bestrides, og at de slår langs masten er da ikke spesielt vanskelig å gjøre noe med.

mvh

Viggo - som bor i en båt med 4 tau-fall som ikke slår mot masten

Så jeg vel jeg litt sta også da, og glad i å ha ting slik som det alltid har vært :smash:

:lol:

Fritjof Brandt

Jeanneau:

Nei :smash:

Men hvis tau viser seg å være eneste alternativ så må jeg jo nesten gjøre det...

At det slår ja, hører ikke folk det selv nede i båten at tauene slår?

Vi som ligger rund hører det veldig godt :sleep:

Har en nabo med flagstang, der slår det også i vinden, og han har ikke seilbåt en gang.

Opinion is like an ass, everybody have one</FONT>

At det slår ja, hører ikke folk det selv nede i båten at tauene slår?

Du hører det mye bedre inni båten. Lyden forplanter seg i hele skroget.

Men det er ingenting som slår i min mast! :cool:

Fritjof Brandt