Seilaren Startet 27.Februar.2008 Link til dette innlegget Startet 27.Februar.2008 Jeg skal bytte storseilfall på båten min, og da må jeg spleise sammen tau og waier. Er det noen som vet hvordan det gjøres? Har lett i alle bøkene jeg har, men det står bare om vanlig spleising. Er det veldig vanskelig? Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Sun Flyer Svart 27.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2008 Kan ikke du bare gå over til kun tau som fall? Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
SiA Svart 27.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2008 Ellers brukes vel øyespleis med kause ved skjøting av tau/wire? Med hilsen, Sindre Sitér dette innlegget Link to post
Seilaren Svart 27.Februar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2008 (redigert) Jeanneau: Nei Det er mye styggere, å så står tauene og slår langs masten og lager en fæl lyd. Waieren er tynn nok til at jeg kan feste dem til en liten krok i salingshornet, slik at de kommer vekk fra masten. Men hvis tau viser seg å være eneste alternativ så må jeg jo nesten gjøre det... Redigert 27.Februar.2008 av Seilaren (see edit history) Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Gunga Din Svart 27.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2008 skall du gå över på enbart tau...så måste du checke blocken...(heter det trinser på norsk?) har det gått wire tidl i desse...så kan du ha 'grader' som gör att tauet slits uerhört fort, isåfall måste du skifte trinserne oxo! her er en wirespleis http://www.lirosropes.se/pdf/Rope%20To%20Wire%20Splice.pdf Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Sun Flyer Svart 27.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2008 Det er mye styggere, å så står tauene og slår langs masten og lager en fæl lyd. Waieren er tynn nok til at jeg kan feste dem til en liten krok i salingshornet, slik at de kommer vekk fra masten. Jeg kjøper ikke noen av disse argumentene. At tau er stygt kan definitivt bestrides, og at de slår langs masten er da ikke spesielt vanskelig å gjøre noe med. mvh Viggo - som bor i en båt med 4 tau-fall som ikke slår mot masten Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Seilaren Svart 27.Februar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2008 her er en wirespleis http://www.lirosropes.se/pdf/Rope%20To%20Wire%20Splice.pdf Tusen takk! Så ikke så veldig vanskelig ut Jeg kjøper ikke noen av disse argumentene. At tau er stygt kan definitivt bestrides, og at de slår langs masten er da ikke spesielt vanskelig å gjøre noe med. mvh Viggo - som bor i en båt med 4 tau-fall som ikke slår mot masten Så jeg vel jeg litt sta også da, og glad i å ha ting slik som det alltid har vært Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Miranda Svart 27.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2008 Jeanneau: Nei Det er mye styggere, å så står tauene og slår langs masten og lager en fæl lyd. Waieren er tynn nok til at jeg kan feste dem til en liten krok i salingshornet, slik at de kommer vekk fra masten. Men hvis tau viser seg å være eneste alternativ så må jeg jo nesten gjøre det... At det slår ja, hører ikke folk det selv nede i båten at tauene slår? Vi som ligger rund hører det veldig godt Har en nabo med flagstang, der slår det også i vinden, og han har ikke seilbåt en gang. Sitér dette innlegget Opinion is like an ass, everybody have one</FONT> Link to post
Seilaren Svart 27.Februar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2008 At det slår ja, hører ikke folk det selv nede i båten at tauene slår? Du hører det mye bedre inni båten. Lyden forplanter seg i hele skroget. Men det er ingenting som slår i min mast! Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Jawik Svart 27.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2008 At det slår ja, hører ikke folk det selv nede i båten at tauene slår? Kjempefin ALARM når du ligger på svai . Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.