SeaMaster175 Startet 28.Februar.2004 Del på Facebook Startet 28.Februar.2004 Hei! Jeg skal legge et nytt doghouse. Som dere ser på bildet er det som er der nå ikke særlig pent, og jeg lurer på hva slags materiale jeg bør bruke, hvordan plasseringen med vinduer bør være og spørsmål lignende det...! Er det noen som kan skrive litt om det til meg? På forhånd takk jonhei Sitér dette innlegget Link to post
JanS/EIR Svart 29.Februar.2004 Del på Facebook Svart 29.Februar.2004 Hei jonhei, og velkommen på sidene! Hyggelig med nye medlemmer. Gratulerer med "Gamla" !Båten er fin den!Husk å legge inn båten din på Erfaringsdatabasen. Der finner du også mye interessant og nyttig info om mange båttyper. Hva slags maskin har du? Det er et vanskelig spørsmål du kommer med, og jeg har ikke svaret! Men noen tips kanskje? For det første synes jeg ikke overbygget ditt er så verst? Vanligvis har båtbygger/ fabrikk sikkert lagt mye arbeid i å tegne/prøve/feile/rette før bygget ble som det ble. Å endre et overbygg på en båt er en delikat oppgave, bare bruk øya når du rusler langs brygger og båthavner - - det er mye rart å se! Anbefaler at du ser igjennom tråden som heter" Prosjekt M/S Bastard". Han har funnet en båt som ligner sin egen og vil ta mal av den. Smart, tror jeg, for da ser du hvordan linjer og proporsjoner blir i ferdig stand. Og så kan du ta mål og vinkler etc. derifra. Materialer er et annet viktig område. Heltre - finer - alu - glassfiber, alle materialer har sine fordeler og ulemper. Kanskje lurt å velge et materiale du har kjennskap til, eller jobbet med før? ( Men hvis du er 15 år gammel, som profilen din viser, har du kanskje ikke rukket så mange prosjekter enda?) Vindusinnfatning er også et viktig valg - alu er dyrest og best sier de fleste. Kanskje du kan fikse noen flere bilder fra andre vinkler og legge inn? Ønsker deg lykke til med prosjektet - og kom gjerne igjen med nytt etterhvert, spennende å følge med på prosjekter! mvh JanS Sitér dette innlegget Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post
M/S Bastard Svart 29.Februar.2004 Del på Facebook Svart 29.Februar.2004 Tips får du sikkert etterhvert! Sjøl kommer jeg til og bruke finér i overbygg med litt pyntelister her og der. Men jeg vil nok anbefale deg og begynne på nytt overbygg til høsten. Begynner du nå er det ikke sikkert du blir ferdig til sommeren. Ting tar mer tid enn man tror. Lykke til og flott båt ellers Sitér dette innlegget Link to post
SeaMaster175 Svart 29.Februar.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Februar.2004 Hei! Maskinen som sitter i båten er en FM 8-12 hk bensinmotor, som ble totalrenovert etter en oljelekasje i August 2003, da vi måtte skifte rådlager. Da ble også dette gjort på den: - Sandblåst og malt i originalfarge - Forzinket Hei jonhei, og velkommen på sidene! Hyggelig med nye medlemmer. Gratulerer med "Gamla" !Båten er fin den!Husk å legge inn båten din på Erfaringsdatabasen. Der finner du også mye interessant og nyttig info om mange båttyper. Hva slags maskin har du? Det er et vanskelig spørsmål du kommer med, og jeg har ikke svaret! Men noen tips kanskje? For det første synes jeg ikke overbygget ditt er så verst? Vanligvis har båtbygger/ fabrikk sikkert lagt mye arbeid i å tegne/prøve/feile/rette før bygget ble som det ble. Å endre et overbygg på en båt er en delikat oppgave, bare bruk øya når du rusler langs brygger og båthavner - - det er mye rart å se! Anbefaler at du ser igjennom tråden som heter" Prosjekt M/S Bastard". Han har funnet en båt som ligner sin egen og vil ta mal av den. Smart, tror jeg, for da ser du hvordan linjer og proporsjoner blir i ferdig stand. Og så kan du ta mål og vinkler etc. derifra. Materialer er et annet viktig område. Heltre - finer - alu - glassfiber, alle materialer har sine fordeler og ulemper. Kanskje lurt å velge et materiale du har kjennskap til, eller jobbet med før? ( Men hvis du er 15 år gammel, som profilen din viser, har du kanskje ikke rukket så mange prosjekter enda?) Vindusinnfatning er også et viktig valg - alu er dyrest og best sier de fleste. Kanskje du kan fikse noen flere bilder fra andre vinkler og legge inn? Ønsker deg lykke til med prosjektet - og kom gjerne igjen med nytt etterhvert, spennende å følge med på prosjekter! mvh JanS Sitér dette innlegget Link to post
fs Svart 1.Mars.2004 Del på Facebook Svart 1.Mars.2004 Hei Nytt doghouse er en jobb som du bør legge mye tegningsarbeid i før du starter. Nå mens båten din står på land bør du måle den av og lage tegninger, både forfra og fra siden. Se rundt i båthavner til våren når båtene kommer på vannet. Ta bilder og mål av det du liker. Tegn så inn doghouset slik du ser det for deg. Revider tegningene dine inntil du selv er fornøyd. Spør så venner og kjente og andre som har greie på båt hva de synes. Det er svært viktig at du tar deg god tid med dette. Det er ikke moro å legge masse jobb i et nytt doghouse som senere viser seg å ikke bli slik du hadde tenkt. Begynn på jobben først til høsten, da får du tid til å planlegge+lang vinter å arbeide på. Jeg kan gi deg noen generelle råd: Helling på glass må stå i forhold til frontglassene på hytta. Dette gjelder også inndelingen av glassene. Dagens doghouse har for små sideglass i forhold til midtglasset. Krom i takbjelkene må tilsvare kromningen på hyttetaket. Sidene på doghouset må ikke stå loddrett, da vil det se ut som de heller utover (optisk illusjon) Legg sidene med noe vinkel innover. Trekk doghouset noe fremover på hyttetaket i forhold til dagens. Du bør bruke skikkelige materialer. Mahogny teak etc. Finer kan til nød benyttes, men da må du passe på å forsegle "endeveden" med epoxy etc. Lag skikkelig luke i taket. Ta en titt på båtene fra Wiksten båtbyggeri, dette er tresnekker med flotte linjer. Til slutt: Legg ut tegningen din på båtplassen, så får du helt sikkert masse tilbakemeldinger fra erfarene båtfolk. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
fs Svart 1.Mars.2004 Del på Facebook Svart 1.Mars.2004 Jeg fant en link til Wiksten-klubbens hjemmeside. http://home.online.no/%7Efnordbe/wiksten/B...earkiv_ikon.htm Nydelige båter, mange med doghouse. Studer bildene.......jeg er kanskje litt partisk da jeg tidligere har hatt et slikt møbel i lerk, men Wiksten laget utvilsomt mye flott. En av norges beste båtbyggerier, men også et av norges minst kjente. Sitér dette innlegget Link to post
jorhei Svart 29.Mai.2004 Del på Facebook Svart 29.Mai.2004 Tenkte jeg skulle ta opp denne igjen fordi det til neste år skal som sagt lages nytt doghouse til Gamla og jeg har tidligere sett at det er mange her som er flinke til å bruke paint og diverse andre programmer til å redigere bilder og slikt. Derfor legger jeg ved et par bilde av siden på båten og lurer på om noen der ute har noen gode ideer og kanskje ville prøve å lage en illustrasjon av sidevinduene. Vi kunne kanskje tenke oss å lage sidevinduene litt lenger bakover, men er usikkere på hvordan det vil se ut, eller kanskje det vil være en mulighet å trekke vinduene noe framover. Noen som ønsker å prøve seg på å tegne? Trenger dere flere bilder så si ifra eller sjekk hjemmesiden til Gamla. Håper på svar og illustrasjoner, og på forhånd takk!! Sitér dette innlegget Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!! HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.