Jump to content

Gummibåten vår ble stjålet

baatsman

Recommended Posts

Ja da skjedde det igjen. Båten som var låst med FG klasse 3 wire/lås ble stjålet. Båten ca 1 år gammel Aquaquick MS300

lå på bryggen sammen med en ny RIb JOLLE.

Vil anbefale at de som har båter/joller/motorer i Hvalerdistriktet å sjekke sine. Dette er samme fremgangsmåte som sist gang

de sjal skjærgårdsjeepen. Det er klippet over wire, det kreves hydrauliske tenger til slikt. De er obsvert ifølge politiet annet sted på Hvaler.

Dette er proffer så følg med.

Så hvis noen ser en nesten ny slik jolle til salgs, si i fra.

Edited by baatsman (see edit history)

Vi sees!

Ja det spesielle er at de utfordrer skjebnen ved å stjele en jolle. Jeg ville som hytte-eier i området sjekket de. Jolla kan også bli brukt til tyverier på hyttene på øyene utenfor.

Vi sees!

Snakket med forsikringsselskapet. Båten er registrert som jolle på moderskip. Derfor er egenandelen kr 1500,-. Men det

spesielle er at jeg TAPER bonus. Dette gjør det uint og ta det på forsikringen.

Så vi får svelge tapet å kjøpe ny jolle igjen. Storkunde på joller ny jolle i 2006,2007 og nå i 2008. Har en 10 fot med konsoll og 10 hk, men for tung til å slepe.

Vi sees!

Irriterande og trist, Kva forsikringsselskap er er båten forsikra i?

Eg har tagga mine joller og påhengsmotorar. Det stoppar neppe brukstjuverier, bortsett frå at båten

er lettare å kjenna att. Det er derimot vansklegare å selga tinga.

Ask

Da har du kanskje et forsikringsselskap ved navn som slutter på Broker?

Og starter på Norwegian. Neste jolle blir forsikret i IF og registrert. I utgangspunktet er det ikke et FG selskap, men megler.

Tar jeg det på forsikringen går jeg ca "break-even" eller litt pluss. Men bedre med rent rulleblad.

Edited by baatsman (see edit history)

Vi sees!

Jeg har tidligere selv forsikret båt via Norwegian Broker, og syns det er ok med et bonussystem på skader. Så slipper alle i like stor grad være med på å betale for de som ofte må gjøre nytte av forsikringen.

Når det gjelder tyveri er man som regel mer uforskylt, og således kunne de godt droppet bonusreduksjon på dette.

Den gang jeg gikk til Norwegian Broker kom jeg fra IF - og sparte mange tusen i året. Jeg syns det var litt skummelt da ingen kunne referere til erfaringer ved trøbbel. Så etter et år tok jeg en ny runde med selskapene, og endte opp med Norske Sjø. Da ble regningen redusert med ytterligere kr. 1.500,-

Det er klippet over wire, det kreves hydrauliske tenger til slikt.

Veldig synd med tyveriet.

I min båt har jeg en såkalt wire-kutter som koster rundt 500-1000 kr på seatronic. En slik er et krav som sikkerhetsutsyr for seiling i utaskjærsregatta. Denne kan kutte hvilken som helst wire-lås og kutter også rod. Kjetting-kutter er også ganske rimelig. Det viser at wire og kjetting-lås og rett og slett ikke er bra nok verken på motor eller jolle. Gummijoller har jo den fordelen at de kan legges sammen og stues bort. Hvis båten ligger i en ubevoktet havn er det naturlig å gjøre dette.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Har to kommentarer:

Jeg testa boltesaksa mi, som selvsagt har fast plass i båten, på swagedelen av en Hasselfors strekkfisk for 7 mm. wire. Klippet helt uanstrengt.

Gummibåten min ligger utrullet, men uten luft, på loftet.

gws144v.jpg

Åpner en cat III sikkerhetshengelås raskere enn du kan si sikkerhetshengelås.....

Std. utstyr hos folk med uærlige hensikter.

Med 2 batterier kan man anslagsvis åpne 30-50 låser

Så; sikkerhet i å låse fast ting, stopper amatører som naboens 16åring fra å ta en tur.:smiley:

Suzuki

No boat needed..

Den wiren jeg brukte er FG3 klassifisert. Jeg har også boltesaks i båten, nettopp pga et eventuelt mastehavari. Den har

INGEN mulighet for å klippe denne. Vi prøvde med største boltesaksen som du klipper meget store kjettinger med. Ingen

mulighet. Den ruller på bladet. Derav den høye klassifiseringen. Og den er klippet og ikke brukt vinkelkutter.

Men proffene bruker hydrauliske sakser som pumper opp et vanvittig trykk. Politiet har mistanke om hvem dette er, og kan fortelle at når de er på hugget, nytter ingen ting. Det var 4-6 gummibåter som var låst der, blant annet en flott BRIG rib,

Zodiac jolle, min og en annen. I tilegg til flere andre joller.

Men neste gang blir den med hjem.

Vi sees!

Ærlig talt, så naiv er du vel ikke ?

Suzuki

Det som Suzuki skriver er helt riktig. Ring politiet å hør. Jeg tar også kontakt med sjefen for økonomisk kriminalitet avd Oslofjordprosjektet og forteller om hendelsen. Dette er ikke småkriminelle,

Vår Yamarin 5910 med 115 hk 4 takt, fikk vi beholde i 14 d, før den ble stjålet. Båten ble funnet drivende. Motoren havnet

i litauen. Ligaen ble tatt.

Og den som tror at de klarer å stenge de ute er naive. Men de tar heller en som ikke er så godt sikret.

Vi sees!