Jump to content

Relèer/tiltmotor til BMW Sterndrive


Arvecla

Recommended Posts

Hadde vært fint om du kan skrive litt mer om hvilken motor/drev kombinasjon du har, da det er ulike rele'er ute og går.

På noen motorer sitter de på trimpumpa, mens andre har de integrert i sikringsboksen. Jeg er ikke sikker på om skillet er mellom Mk1 og Mk2 drev, eller om det er bensin/diesel som skiller.

 

Er du usikker, kan du ta en telefon til Solberg Motors i Sandefjord. Han skaffer det du trenger til BMW, men det kan fort bli dyrt....

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

Link to post

Da har jeg vært en tur i garasjen og kikket på releene mine.

De ser ut til å være av helt vanlig type, bare litt kraftigere - mine er på 50A hver.

Ta med deg et rele til f.eks Hellanor, så bør det ikke være noe problem å få tak i nye.

 

 

Hvilke problemer har du med tilten, Arvecla?

Relene ryker forholdsvis sjelden. Bryter, trimpumpe og dårlige kontakter er som regel det svakeste leddet i kjeden.

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

Link to post

Kjøpte båten i fjor sommer. Oppdaget med en gang at motor til tilt gikk veeeldig tregt. Etterhvert virka den ikke i det hele tatt. Sjekka børster og skiftet disse. Releer slår inn men motor går kun innimellom. Når den først går, går den lett. Ekstra lett, noe som antagelig skyldes lite olje i systemet eller lekkasje. Dette skal jeg jo selvfølgelig få orden på. Problemet er fortsatt at den kun reagerer en sjelden gang når jeg slår på bryteren, enten det er opp eller ned. Jeg skal gjøre et forsøk å koble strøm direkte på motoren for å sjekke om denne er ok. Virker den da hver gang er det jo releene.

Link to post

Siden feilen oppstår både ved kjøring opp og ned, tror jeg ikke feilen ligger i releene. Da må i såfall begge releene være defekte.

Det finner du uansett ut når du kjører strøm rett på motoren. (NB:bruk kraftig kabel rett fra batteriet - pumpa drar mye strøm). Sjekk også at jordkabelen har god kontakt, hvis ikke får du problemer både med hev og senk funksjonen.

 

Jeg måtte skifte motoren på min trimpumpe for et par år siden. Hadde noenlunde samme symptomer som du - pumpen virket av og til. Det gikk imidlertid ikke så lang tid før motoren var absolutt død.

Kostet noen lapper for ny motor, men den er heldigvis ganske lett oå skifte. Etterpå har trim/tilt funksjonen fungert knirkefritt. (Har riktignok litt sig i drevet, men det ligger i hydraulikken)

Redigert av JonnyBoy (see edit history)

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

Link to post
  • 2 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...