Arvecla Startet 28.Februar.2008 Del på Facebook Startet 28.Februar.2008 Hei! Kan noen hjelpe meg å få tak i motor/releer til lift for BMW Sterndrive? Sitér dette innlegget Link to post
JonnyBoy Svart 28.Februar.2008 Del på Facebook Svart 28.Februar.2008 Hadde vært fint om du kan skrive litt mer om hvilken motor/drev kombinasjon du har, da det er ulike rele'er ute og går. På noen motorer sitter de på trimpumpa, mens andre har de integrert i sikringsboksen. Jeg er ikke sikker på om skillet er mellom Mk1 og Mk2 drev, eller om det er bensin/diesel som skiller. Er du usikker, kan du ta en telefon til Solberg Motors i Sandefjord. Han skaffer det du trenger til BMW, men det kan fort bli dyrt.... Sitér dette innlegget Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel Link to post
Arvecla Svart 29.Februar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Februar.2008 Takk for hurtig svar. Det gjelder BMW 190 D med Sterndrive Mark II. Releene sitter i boksen. Sitér dette innlegget Link to post
Hydrox Svart 29.Februar.2008 Del på Facebook Svart 29.Februar.2008 Hvis det er mulig å lese av nummer og type på releene så er det ikke umulig Hellanor kan skaffe dem til deg. Kan de det er det nok mye billigere enn å kjøpe dem i fra BMW. Sitér dette innlegget Link to post
JonnyBoy Svart 29.Februar.2008 Del på Facebook Svart 29.Februar.2008 Da har jeg vært en tur i garasjen og kikket på releene mine. De ser ut til å være av helt vanlig type, bare litt kraftigere - mine er på 50A hver. Ta med deg et rele til f.eks Hellanor, så bør det ikke være noe problem å få tak i nye. Hvilke problemer har du med tilten, Arvecla? Relene ryker forholdsvis sjelden. Bryter, trimpumpe og dårlige kontakter er som regel det svakeste leddet i kjeden. Sitér dette innlegget Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel Link to post
Arvecla Svart 29.Februar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Februar.2008 Kjøpte båten i fjor sommer. Oppdaget med en gang at motor til tilt gikk veeeldig tregt. Etterhvert virka den ikke i det hele tatt. Sjekka børster og skiftet disse. Releer slår inn men motor går kun innimellom. Når den først går, går den lett. Ekstra lett, noe som antagelig skyldes lite olje i systemet eller lekkasje. Dette skal jeg jo selvfølgelig få orden på. Problemet er fortsatt at den kun reagerer en sjelden gang når jeg slår på bryteren, enten det er opp eller ned. Jeg skal gjøre et forsøk å koble strøm direkte på motoren for å sjekke om denne er ok. Virker den da hver gang er det jo releene. Sitér dette innlegget Link to post
JonnyBoy Svart 29.Februar.2008 Del på Facebook Svart 29.Februar.2008 (redigert) Siden feilen oppstår både ved kjøring opp og ned, tror jeg ikke feilen ligger i releene. Da må i såfall begge releene være defekte. Det finner du uansett ut når du kjører strøm rett på motoren. (NB:bruk kraftig kabel rett fra batteriet - pumpa drar mye strøm). Sjekk også at jordkabelen har god kontakt, hvis ikke får du problemer både med hev og senk funksjonen. Jeg måtte skifte motoren på min trimpumpe for et par år siden. Hadde noenlunde samme symptomer som du - pumpen virket av og til. Det gikk imidlertid ikke så lang tid før motoren var absolutt død. Kostet noen lapper for ny motor, men den er heldigvis ganske lett oå skifte. Etterpå har trim/tilt funksjonen fungert knirkefritt. (Har riktignok litt sig i drevet, men det ligger i hydraulikken) Redigert 29.Februar.2008 av JonnyBoy (see edit history) Sitér dette innlegget Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel Link to post
Arvecla Svart 29.Februar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Februar.2008 Takk så langt. Kommer tilbake når jeg har fått undersøkt litt. Sitér dette innlegget Link to post
Arvecla Svart 9.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mai.2008 Hei igjen. Da har jeg omsider tid til å skrive litt igjen. Har koblet strøm rett på motor. Denne er gåen. Må ha ny. Har sjekka at begge releer fungerer. Solberg skal ha 3.800,- Noen som vet å få tak i billigere? mvh Arve Sitér dette innlegget Link to post
JonnyBoy Svart 9.Mai.2008 Del på Facebook Svart 9.Mai.2008 (redigert) Koster 2990.- ifølge www.maskin-marine.no sine nettsider. Sjekk også www.ravns-garage.com. Kjøpte der for et par år siden, men husker ikke eksakt pris i farten. Ravns hadde på motoren på lager, samt at servicen var god. Redigert 9.Mai.2008 av JonnyBoy (see edit history) Sitér dette innlegget Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.