Jump to content

Lading fra landstrøm og riktig batterispenning

battello

Recommended Posts

Jeg har en Ladix 1215IX lader og 2x115 Ah Sønnak Nautilus Freeline/Marine forbruksbatterier. Her om dagen koblet jeg til laderen for første gang. Batteriene var så godt som fulladet fra før. Batterispenningen steg langsomt opp til 15.05 volt, mens ladestrømmen gikk ned til 3.2 A. Etter en stund så det ut som om laderen gikk over til pulslading. Batterispenningen sank til ca 14.5 volt og så steg den igjen til 15.05 volt. Dette gjentok seg, men frekvensen ble litt hyppigere etter hvert. En times tid senere sjekket jeg igjen, da lå spenningen konstant på 15.05 volt. Jeg syntes dette var i høyeste laget, så jeg valgte å slå av laderen. Hele ladeprosessen hadde da pågått i et par timer. Jeg hadde trodd at den ville ha gått over til vedlikeholdslading med en spenning på rundt 13.6-8 volt ganske raskt siden batteriene var nesten fulladet fra før.

Jeg finner ingen spesifikasjon på Sønnak sin hjemmeside over hvor mye disse batteriene tåler. Det er også tynt med beskrivelse over Ladix laderen. Men vanligvis skal et batteri lades opp til 14.4 volt (pluss litt kompensasjon for temperatur under 20 grader) før det går over til vedlikeholdslading. Lufttemperaturen var +8 grader. Både lade(+) og sense-ledningene fra laderen er koblet direkte til det ene batteriets plusspol.

Er det noen som kjenner til denne laderen og disse batteriene? Er det noen justeringsmulighet på laderen?

-battello

Nummer 1 tror jeg vi kan se bort fra. Jeg har dette utmerkede instrumentet kjøpt via SveinHa:

voltmeter.jpg

Jeg har en vender for å måle start- og forbruksbatteriet. (Den røde dioden vil lyse dersom det kommer vann i kjølen). I tillegg sjekket jeg spenningen med et Wavetek DM27XT som jeg vet er ganske nøyaktig.

Som det vises på bildet, er spenningen 15.3 volt. Dette skjedde i dag da jeg slo på laderen igjen, før den gikk over til pulslading.

Nummer 2 kan være mulig. Dette er en helt ny lader. Det skulle vært interessant å få noen flere tekniske spesifikasjoner over denne laderen. Jeg ser det står i manualen: "Vedlikeholdslading med lavere spenning som starter etter 16 timers hovedlading". Dette synes jeg virker litt merkelig at det må gå 16 timer før vedlikeholdslading starter, og at ikke tilstanden på batteriet brukes.

Batteriene er nok uskyldige, men tåler de denne julingen i det lange løp?

-battello

Hei

Leste på ladak sin side http://www.ladix.no/8859-1/kontakt-oss/885.html

Her går det fram at laderen kompenserer for spenningsfall på skillediode. Da er vel kanskje spenningen riktig etter data men kanskje feil for din bruk.

15.3 volt minus 0.7 blir da 14.6 og i nætheten av det den burde være ved de arbeidsforhold som den er laget for.

Har du ikke hørt om dette før men og hvordan det virker, men er laderen koblet riktig?

Ser for meg at viss den skal kompensere for skillediode må det være koblet til en form for sense ledning. DVS en ledning på hver side av skille diode.

Dette blir bare gjettverk for som sagt jeg har ikke hørt om dette før.

Kanskje du bare har fått feil lader for ditt bruk?

tror du må ta en samtale med fohandler.

hilsen Smaapala

Sense-ledningen er skrudd direkte til kabelskoen, det er god kontakt. Angående skillediode (some jeg ikke har), så skal jo sense-ledningen måle spenningen direkte på batteriet slik at laderen vil kompensere for tapet i dioden. Temperaturen var ca 8 grader, så litt høyere spenning enn 14.4 volt skulle jeg få. Men jeg kan ikke tenke meg at den skulle gå over 15 volt.

-battello

HEI igjen

Har du skrevet feil navn på laderen din? Skal det være IP1512IX? I så tilfelle står det i bruksanviningen slik:

Dersom man ønsker at laderen skal styres av spenningen på batteriets plusspol, klippes

ledning mellom flatstift og skrutilkobling på kortet. Ledning kobles da i mellom punkt

merket “s” og frem til det batteriets plusspol som man ønsker at laderen skal være styrt

av. Anbefalt ladekabel min 2,5 mm (AWG 13). Sensorkabel 0,5 mm (AWG 20)

Hvis laderen skal styres av spenningen på batteriets plusspol

Fig.4

Fant dette på Ladix.no.

Det finnes også tegning der.

Hilsen Smaapala

Redigert av Smaapala (see edit history)

Hei Smaapala

Som du helt riktig har observert, har jeg skrevet litt feil i navnet. Riktig navn skal være 1512IX i følge manualen (jeg finner ikke dette navnet på selve laderen). Men det er ikke noe IP foran. Her er et bilde av laderen:

1512ix.jpg

I den manualen jeg har står det ikke noe om å klippe noen ledning. Jeg skal sjekke litt mere på den i løpet av helgen. Dersom jeg ikke finner noen løsning, antar jeg at det blir en telefon til Ladac på mandag.

Redigert av battello (see edit history)

-battello

En oppdatering: Snakket med en hyggelig person fra Ladac. Det var ingen problemer med å sende inn laderen for sjekk. Det var også et trimmepot hvor maksimum ladespenning kunne justeres. Han var forundret over at den var så mye ute av justering, da de hadde gode rutiner for sluttkontroll. Istedet for å pakke, sende og vente på den, valgte jeg å åpne den for selv å forsøke å justere til riktig ladespenning.

Her er et bilde fra et oscilloscope som viser hvordan laderen oppførte seg før justering. Dette er etter at den hadde nådd maksimum spenning og startet pulsladingen:

forbruksbatteri.jpg

Jeg tok laderen i land og åpnet den. Her er et bilde som viser trimmepotmetret:

trimmepot.jpg

Jeg justerte den ved 20 grader mot et nytt bilbatteri. Maks ladespenning ved 20 grader skal være nesten 14.4 volt (se kurven i innlegg #8). Det gikk fint å justere spenningen. Men det var utrolig lite justering som skulle gjøres på potmeteret. Dette var ikke forseglet, så jeg lurer på om det kunne ha kommet ut av justering på grunn av vibrasjoner? Nå oppførte den seg som den skulle. Så tok jeg den tilbake til båten. Her var temperaturen 8-9 grader. Nå steg spenningen til 14.7 volt før pulsladingen begynte. Akkurat slik som det skal være.

Jeg tror jeg var heldig som hadde installert voltmeteret (se bilde i innlegg #3). Dette gjorde at jeg straks oppdaget at noe var galt med ladespenningen. Dersom jeg ikke hadde oppdaget dette, antar jeg at jeg ville ha fått ganske ”slappe” batterier etter en tid.

Nå er jeg fornøyd. Batteriene er fornøyd. Så håper jeg de får et langt og godt liv.

-battello

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...