Jump to content

Quiz båtførerprøven

roesok

Recommended Posts

Jeg greide 16/20 men det irriterte meg at det ikke var fasit, jeg har den erfaringen at slike tester på nettet krysser av på noe helt annet enn det du egentlig krysset av på, derfor skulle jeg gjerne sett fasiten for å se om denne testen holder mål.

Men på tirsdag går jeg opp til båtførerprøven på ordentlig

Jeg fikk 19 av 20 riktig. Aner ikke hva som er feil, siden fasiten ikke virket, men jeg har en anelse om at det var på vikepliktspørsmålet. Svaralternativene var klønete utformet. Både alternativ 1 og 3 kunne være riktige. Poenget er at det ikke er i en trang lei eller sterkt beferdet område (det står norsk "havområde") og da har nyttetrafikk vikeplikt for seilfartøy. Lurer på om det gikk litt i ball for dem her. Jeg er rimelig sikker på de andre svarene mine...

Men jeg reagerte også litt på at man ALLTID er trygg i hvit sektor. Det er jo ikke nødvendigvis tilfelle.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Fikk 19 av 20, bommet på spørsmål 12 om alder og båtlengde. Men jeg mener at spørsmål 6 må er litt merkelig, dersom jeg klarte å lese spørsmålet riktig. Har en seilbåt vikeplikt for nyttetrafikk i et norsk HAVområde?. I et norsk havneområde derimot..... mender sjøveisreglene sier noe om vikeplikt for nyttetrafikk i trafikkert område.

Ella

uups: flere som lurer på det samme!!

Redigert av mor Amica (see edit history)

"Ja ha, ho e blank no, Folda;berre helgedagen. Men du skal få sjå henne ein dag når ho snakkar alvor. Da er ho eit vaksemenneske." (Olav Duun)
Amicas blogg
Jøa kystlag

Jeg fikk 19 av 20 rette. Jeg svarte på spørsmål 6 at nyttefartøyet og motorbåten har vikeplikt for seilbåten i norsk havområde. Dette var tydeligvis feil i henhold til denne testen, for da jeg tok den på nytt, og svarte at motorbåten og seilbåten har vikeplikt for nyttefartøyet i norsk havområde, fikk jeg full score. Jeg mener det er testen som inneholder en feil her, ref. linkene nedenfor til sjøveisreglene:

Regel 18. Ansvar mellom fartøy

Regel 9. Trange farvann

Regel 44. Ansvar mellom fartøy

Her er det snakk om havområde, og da mener jeg at motorbåten og nyttefartøyet har plikt til å holde av veien for seilbåten dersom slik plikt til å holde av veien, er oppstått ved kryssende kurser.

Jeg fikk 19 av 20 riktig. Aner ikke hva som er feil, siden fasiten ikke virket, men jeg har en anelse om at det var på vikepliktspørsmålet. Svaralternativene var klønete utformet. Både alternativ 1 og 3 kunne være riktige. Poenget er at det ikke er i en trang lei eller sterkt beferdet område (det står norsk "havområde") og da har nyttetrafikk vikeplikt for seilfartøy.

Tror det er en feil i oppgaven her. Riktig tekst skal nok være havnområde og ikke "havområde".

Dermed vil både motorbåt og seilbåt ha vikeplikt for nyttefartøy.

Det ble 19 av 20, rettet for havnområde, da ble det 20 av 20.

Tok testen på denne siden "www.livredd.no". Der var samme spørsmålet, men med havnområde og ikke havområde.

Redigert av Nemo (see edit history)
Seilbåt har også vikeplikt for nyttefartøy.

20/20 , ja da begynner det å nærme seg sesong igjen :nono:

Lystfartøy og åpne båter som drives frem med årer, seil eller maskin, skal mest mulig holde av veien for større fartøy, rutegående ferger og annen nyttetrafikk, når de passerer et trangt farvann, en sterkt beferdet lei eller et havneområde.

Se dessuten regel 9, 18 og 44 i sjøveisreglene.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...