Jump to content

Quiz båtførerprøven

roesok

Recommended Posts

Regel 3 (f) i Sjøveisreglene sier:

Uttrykket fartøy som ikke er under kommando betyr et fartøy som på grunn av en eller annen usedvanlig omstendighet er ute av stand til å manøvrere som foreskrevet i disse reglene og derfor ikke kan holde av veien for et annet fartøy.

Et fartøy er for eksempel ikke under kommando dersom det har mistet styringsevnen grunnet ødelagt ror eller manglende funksjon med roret.

Du har nok lest spørsmålet feil. Her er spørsmålet klippet ut fra www.livredd.no

En nyttefartøy A, en motorbåt B og en seilbåt C er på kryssende

kurs i et norsk havneområde. Hvem har vikeplikt for hvem?

Da er svaret riktig. Både motorbåten og seilbåten har vikeplikt for nyttefartøy i et havneområde..

Men det du tar opp er interessant. I hvilke situasjoner har nyttefartøy vikeplikt for fritidsbåter? Det blir nesten en teoretisk øvelse. Jeg har seilt i 30 år og har fremdeles til gode at et nyttefartøy viker for meg. (Unntak er kanskje Ferdern og andre ragattaer.) Men nå har jeg heller aldri tatt sjansen på å utfordre det. Spørsmålet er hvordan man definerer sterkt beferdet lei, og også hvvordan praksis har utviklet seg. Jeg seiler for det meste i Norge, Sverige og Danmark. Hvis jeg for eksempel møter Danskebåten i Skagerak, så holder jeg av veien. Har du en hurtiggående motorbåt så mener jeg du uansette bør holde av veien, en seilbåt er mindre manøvrerbar, men likevel viker vel alle?

Et annet eksempel er Moss-Horten fergene. Hele Oslofjorden må vel ansees som sterk beferdet lei? Da har fritidsbåter vikeplikt. Det hadde vært interessant med synpunkter på dette. Personlig viker jeg bestandig for nyttefartøy og særlig de store.

Synspunkter?

Redigert av davincy (see edit history)
Jeg har seilt i 30 år og har fremdeles til gode at et nyttefartøy viker for meg.

Mnja. Kikk nøye på de derre danskebåtene. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg med stigende bekymring har holdt ei peiling på dem og så plutselig:

Såå langt bak meg.

De jeg er svært forsiktige med, les; holder meg langt unna, er en bestemt fergestrekning inni fjorden og sightseeingbåter.

..............I hvilke situasjoner har nyttefartøy vikeplikt for fritidsbåter? Det blir nesten en teoretisk øvelse. Jeg har seilt i 30 år og har fremdeles til gode at et nyttefartøy viker for meg. ...........Jeg seiler for det meste i Norge, Sverige og Danmark. Hvis jeg for eksempel møter Danskebåten i Skagerak, så holder jeg av veien. ..........Synspunkter?

möter du Danskebåten i Skagerak o du sejler......

så kan du 'holde av veien' hvis du gör det tidl.....

men oppstår en vikepliktssituasjon.....så skall du bibehålla kurs o fart.......Danskebåten har vikeplikt...

han viker, har hänt mig flere ganger både på dagen o på natten!

S/Y Gunga Din

Jo da, har lest spørsmålet hos livredd.no, men her var det spørsmålet i Aftenpostens quiz vi undret oss over, og der står det "et norsk havområde". Jeg vil nok tro at det kanskje bare er en "trykkleif".

Ella

"Ja ha, ho e blank no, Folda;berre helgedagen. Men du skal få sjå henne ein dag når ho snakkar alvor. Da er ho eit vaksemenneske." (Olav Duun)
Amicas blogg
Jøa kystlag

klarte 20 av 20 men jeg mener det mangler mange spørsmål rundt navigering og at dette ikke er en god nok test for og sjekke kunnskapene opp mot en ev. båtførerprøve

Ja, i de vanlige prøvesettene finnes også 5-6-7 spørsmål som går direkte på navigasjon.

Men for å løse disse trenger man et medfølgende kart.

Derfor er de nok ikke kommet med i den omtalte kortversjonen av testen.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Tror heller det er en skrivefeil, ettersom jeg svarte at både motorbåt og seibåt har vikeplikt for nyttefartøyet, og fikk riktig på det. Jeg hadde en feil og det er jeg helt sikker på var på et annet spørsmål.

Ella

"Ja ha, ho e blank no, Folda;berre helgedagen. Men du skal få sjå henne ein dag når ho snakkar alvor. Da er ho eit vaksemenneske." (Olav Duun)
Amicas blogg
Jøa kystlag

Tror heller det er en skrivefeil, ettersom jeg svarte at både motorbåt og seibåt har vikeplikt for nyttefartøyet, .....

Ja, det er en skrivefeil.

Det kan jeg si med sikkerhet ettersom alle disse spørsmålene er tatt direkte fra båtførerprøver som sirkulerer i systemet. Det omtalte spørsmålet finnes også der, med referanse til norsk havneområde .....

Med vennlig hilsen POSEIDON

• 3 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...