Grimsøy Taule Startet 29.Februar.2008 Del på Facebook Startet 29.Februar.2008 (redigert) Skal bytte til fast aksel og motor med gir. Tar ut vribare propellanlegget. Men.. mistenker at den faste hylsa er noe mindre i omkr , skal den limes/fores i stevn? I såfall med hva , og hvordan? Kan jeg regne med at hylsa jeg vil ha ut , sitter godt? Redigert 29.Februar.2008 av froyd (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 29.Februar.2008 Del på Facebook Svart 29.Februar.2008 Du kan støpe den inn med epoksy Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
BMP Svart 29.Februar.2008 Del på Facebook Svart 29.Februar.2008 (redigert) Hylsen i en trebåt er vanligvis støpt inn med Bek. Det smelter med oppvarming. Redigert 29.Februar.2008 av BMP (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Grimsøy Taule Svart 29.Februar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Februar.2008 Ok. Hva slags epoxylim er å anbefale? Varme rett på hylsa? Sitér dette innlegget Link to post
arnbr0 Svart 1.Mars.2008 Del på Facebook Svart 1.Mars.2008 Jeg hadde ei tresnekke med FM 8-12 og vribart propelleranlegg. I snekka var det en del vibrasjon på grunn av dårlig oppretting mellom aksel og motor. Motoren lot seg ikke justere nok til siden fordi enenste justeringsmulighet sideveis var at hullene i motorlabbene var noe større en diameteren på de gjennomgående boltene for motorfestet. Boltene var det umulig å flytte sideveis uten mye plunder. Jeg tok da ut propellerakslingen og hylsa. Tanken var å lage hullet til hylsa litt større. slik at jeg kunne justere hylsa istedenfor motoren. Hylsa på min båt lot seg lett drive ut, og hullet ble juster litt mot siden og laget litt større ved bruk av et kosteskaft med pålimt 60 papir. Deretter boret jeg et 8 m.m.hull skrått ned innenfra ned i hullet til hylsa.Hylsa og akslingen ble satt på plass og flensen skrudd fast til gearkasseflensen. Med hjelp av små kiler ble hylserøret sentret i forhold til aksling. Jeg tetet rundt hylsa utvendig og innvendig med sikaflex og lot dette herde litt . Deretter ble West marineepoksy sprøytet ned i 8 m.m.hullet ved hjelp av en stor sprøyte. Jeg sprøytet inn epoxy til 8 mm hullet ble fylt. Hylsa ble sittende helt fast da limet herdet og opprettingen var perfekt. En slik fremgangsmåte tror jeg vil fungere også på glassfiberbåt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.