Jump to content

D6 nok en gang.....

Jorg-1

Recommended Posts

Har falt pladask for en båt på messa for 2 år siden.....og idag ble jeg igjen konfrontert med følelsene på min store kjærlighet. Meeen den har en VP D6 310 hk....og har selvfølgelig lest all synsing rundt problemene med nettopp disse motorene og tilhørende havarier. Beskyldninger i hytt og pine....og om dårlig diesel...eller er det hylsene som dieseldysene sitter i som er problemet.

Jeg går eventuellt fra to stk KAD 32 til en stk D6 og føler meg utrygg ved at jeg plutselig bare har en motor med dårlig rykte.

Hva sier mine venner på nett? Har vi blitt noe klokere på hva som er årsaken på det berømmelige VP spøkelse? :headbang::headbang::headbang:

På trods af alle besværligheder med D6 - det er en fantastisk motor! Jeg har selv før haft KAD32. Også en fin motor, men der er himmel til forskel. KAD'eren suser og regerer når den kompressoren kører, den lyder "snerrende" og anstrengt i sammenligning med D6'eren.

Jeg er enig i at du skal tage en alvorlig snak med Volvo og sikre dig, at de påtager sig ansvaret for EVENTUELLE fejl. DEr er en række kendte svageder på D6'eren, som du under alle omstændigheder skal have fixet (hvis de ikke er det) : Søvandsfilteret, dækslet til intercooleren, slanger til drevet og andre småsager. Og så bør du få tjekket om alle injectorer faktisk virker. Og skal du have en forsikring fra Volvo om at de dækker eventuelle injectorsager selv om motorens garanti er udløbet.

Men ellers skal du bare glæde dig til at lukke op for motoren og mærke den stærkt forøgede sejlglæde som den giver dig!

Andy

Jeg er enig i at du skal tage en alvorlig snak med Volvo og sikre dig, at de påtager sig ansvaret for EVENTUELLE fejl. DEr er en række kendte svageder på D6'eren, som du under alle omstændigheder skal have fixet (hvis de ikke er det) : Søvandsfilteret, dækslet til intercooleren, slanger til drevet og andre småsager. Og så bør du få tjekket om alle injectorer faktisk virker. Og skal du have en forsikring fra Volvo om at de dækker eventuelle injectorsager selv om motorens garanti er udløbet.

Andy

Etter det jeg har funnet ut og lest om D6 (problemene/svakhetene jfr. det Andy f.eks. nevner ovenfor),

ville jeg tenkt meg om flere ganger før jeg hadde gått til det skitt å "satse på" en slik høyst usikker motorisering.

Å tro at VP vil skrive under på en slik "vidunderavtale" mht garanti i forhold til evt. fremtidige problem med motoren,

er etter min mening ensbetydende med å "tro på julenissen".

Men det skader ikke å prøve.

:flag:

Er vel unødvendig å si hva jeg vil anbefale. Har samme motor selv og aldri hatt noe med mer kraftoverskudd, mer økonomisk og fleksibel motor. Har du mulighet for å prøvekjøre så gjør det.

Når det gjelder injcektorproblematikken som er behørlig debatert er nå min mening at oppmerksomheten ikke står i stil til omfanget. Vi snakker fremdeles om 32 av 3000 motorer. Jeg bekymerer meg iallefall lite for dette, men her må en hver gjøre sine vurderinger.

Hva med en mail til VP om hvordan de vil forholde seg til en evt. utvidet garanti eller reklamasjonstid på den/de aktuelle feilene denne motoren evt. sliter med?

Dette er det tatt initativ til fra en del D-motor-eiere på Sørlandet. Men svaret vi har fått i første runde er vi lite fornøyd med, men vi kommer ikke til å gi oss så lett. Her er svaret fra info-sjefen:

"Volvo Pentas produkter omfattas av Norsk Forbrukerköpslov, vilket

innebär att det är 5 års reklamationsrätt som gäller.

Norska båtägare som drabbats har i samtliga fall blivit hjälpta av

Volvo Penta och kostnadsfritt fått nya motorer.

Vi beklagar de olägenheter som uppstått på grund av detta problem, men

vi upplever samtidigt att vi åtnjuter förtroende för vårt sätt att

hantera drabbade kunder.

Med vänliga hälsningar

Mats Edenborg"

Hva mere forventer og forlanger dere egentlig av Volvo enn at de oppfyller og etterlever de garantiordninger og reklamasjonsrettigheter som gjelder? :confused:

Jeg både tror, og går utifra, at Volvo jobber med "saken" for det er jo også uten tvil i deres egen interesse? Om de opptrer på den smarteste måte hva angår PR, eller ikke, ja det er en annen sak, men strengt tatt ikke det viktigste!

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Når det gjelder injcektorproblematikken som er behørlig debatert er nå min mening at oppmerksomheten ikke står i stil til omfanget. Vi snakker fremdeles om 32 av 3000 motorer. Jeg bekymerer meg iallefall lite for dette, men her må en hver gjøre sine vurderinger.

Det er 32 Volvo Penta D4/D6 som har havarert i Norge(inkludert ett tilfelle på Færøyene) ved utgangen av 2007. For å rydda av veien en utbredt misforståelse, betyr det ikke at det ikke har vært injektorproblemer på andre D4 eller D6. Flere motorer har vært berget fra havari etter utskiftning av defekte injektorer. Dersom det bare var problemer med injektorerne på de 32 havarerte motorene, ville problemet til VP vært ute av verden. Merk at utviklingsdirektøren til VP, som tidligere nevnt, har uttalt at nye havari med D4 og D6 vil skje dersom konsernet ikke lykkes med å finne de bakenforliggende årakene til injektorproblemene innen båtsesongen er i full gang i 2008.

Redigert av Capitaine (see edit history)

Slapp av Jorg vi valgte også D6 snakket med selgeren til Joda de sa at det er gjort forbedringer i dysehylsene men hvis du ser alt under et så er det ca

1 av 1000 motorer det er funnet feil på så mulighetene er små.

Ingen av Joda sine båter har hatt dyseproblemer og de kjører stort sett VP.

Jeg tror det er trygt og fortsatt kjøre på grønt :flag:

Slapp av Jorg vi valgte også D6 snakket med selgeren til Joda de sa at det er gjort forbedringer i dysehylsene men hvis du ser alt under et så er det ca

1 av 1000 motorer det er funnet feil på så mulighetene er små.

Hvis dette er tilfelle, er jo det det samme som å si at dysehylsene på foregående modeller er for dårlig. Tilbakekalling?

Nå er vel mine synspunkter på driftsikkerheten på elektroniske styringer kjent fra den andre tråden, så de trenger jeg ikke uttrykke her. At motorene har en bra ytelse, forbruk og lydbilde, er jo også kjent. Men å kjøpe en slik motor, uten at de har kommet med en fornuftig årsak og løsning/tiltak på dyseproblemene, ville ikke jeg gjort så lenge det finnes alternativer eller man kan vente.

Men noen har troen, og andre har det ikke. :smiley:

To råd:

1)

I følge tråder her på Baatplassen er D6/D4 å anse som weapon for mass destruction - så jeg ville styrt klar av disse. Om ikke de eksploderer i en stor folkemasse kan du være ganske sikker på at imigrasjonsmyndigheter i de fleste land vil nekte deg avgang og foreta full kropslig undersøkelse inkludert "kroppslige hulrom" av samtlige ombord om du så mye som tenker på å nærme deg en grense med disse livsfarlige motorene ombord.

2) les et par tester av Grandezza 31. Jeg erindrer noe om at skroget ikke er det aller beste i sjøen. Men jeg er enig i at designen er lekker og båten ser praktisk ut :yesnod: . Jeg husker at mine kg ble litt mye for dørkplatene da jeg var ombord der - i hvertfall om man ikke liker knirk i gulvet. Husker også at sammenlignet med Nidelv 300 som vi hadde før er det et hav av plass og mye mer båt for pengene

Redigert av Bitteliten (see edit history)
. Men å kjøpe en slik motor, uten at de har kommet med en fornuftig årsak og løsning/tiltak på dyseproblemene, ville ikke jeg gjort så lenge det finnes alternativer eller man kan vente.

Og hva er alternativet? Før jeg kjøte CMD motor ville jeg i hvertfall lest KOB's tråd fra i fjor sommer med hans erfaring. Eneste alternativet om man tror på Murphy og at alt som kan gå galt vil gå galt er å holde seg på landjorda. Går man ett hakk lenger kan man til nøds prøve seg med årer - men også de kan knekke :lol:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
I følge tråder her på Baatplassen er D6/D4 å anse som weapon for mass destruction - så jeg ville styrt klar av disse. Om ikke de eksploderer i en stor folkemasse kan du være ganske sikker på at imigrasjonsmyndigheter i de fleste land vil nekte deg avgang og foreta full kropslig undersøkelse inkludert "kroppslige hulrom" av samtlige ombord om du så mye som tenker på å nærme deg en grense med disse livsfarlige motorene ombord.

:lol::lol: :lol:Men var innom forumet til Båtmagasinet idag, som var lenket til fra D-motor-tråden, og da er kritikerne her inne rene søndagskolebarna. Etter å ha lest noen innlegg skal jeg ha en motor som "sannsynligvis kommer til å gå i lufta i løpet av sommeren" "som er "livsfarlig" og det er ikke snakk om 30 eller 40 men ALLE motorer som har bokstaven D i navnet. :lol: Det var generelt sett viet rørende mye omsorg for slike som meg og min grønne trofaste i kjelleren. Slik debatter kan jo ikke tjene andre en oss eiere - for dette var noe av det mest unyanserte jeg har sett på lenge.

Redigert av Swande (see edit history)

Grandezzaen er en lekker båt. Så den på messa og var på vei ombord. Men ble skeptisk da jeg så at den var sertifisert i CE-kategori C. En såpass stor båt bør være sertifisert i kat B. Alle Windyer er det, helt fra 25-foteren. Det samme gjelder de fleste Nimuser. tom min "lille" Auquador 25 Wae er kat B. Vet at ikke alle andre er det - Nidelv 300 f.eks er kat C.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...