oslofjord Posted March 2, 2008 Share Posted March 2, 2008 (edited) "Man skal ikke plage andre, man skal være grei og snill, men for øvrig kan man gjøre som man vil." Kardemommeloven kan erstatte det meste av det som finnes av lover, forskirfter og sjøvettsregler. Tenk om ordenmakten og lovgivere slo ned på kun vesentligheter til sjøss og ellers lot båtfolk gjøre hva de vil ? Tenk om politiet tenkte mer på å være grei og snill slik at den oppvoksende slekt får en positiv assosiasjon om det blide onkel politi når politibåten kommer sigende fram bak et nes ? Faktisk tror jeg de fleste båtfolk alerede tar Kardemommeloven mer på alvor enn skogen av forskifter. Når jeg sakker på farten i småbåtleden er det fordi jeg vil ikke plage andre med mine hekkbølger, men heller være grei og snill, men når jeg gasser på en øde høstdag vil jeg gjøre hva jeg vil. Edited March 2, 2008 by salt (see edit history) Quote Link to post
VO`n Posted March 2, 2008 Share Posted March 2, 2008 Tenkt om ordenmakten og lovgivere slo ned på kun vesentligheter til sjøss og ellers lot båtfolk gjøre hva de vil ? Tenkt om politiet tenkte mer på å være grei og snill slik at den oppvoksende slekt får en positiv assosiasjon om det blide onkel politi når politibåten kommer sigende fram bak et nes ? Har politiet gjort noe slik at de ikke blir oppfattet som grei og snill? Mange mener jo at politiet er stygge og slemme på veien også, men det har aldri jeg sett noe til. Mulig fordi det har noe med min oppførsel og kjørestil? Quote Link to post
Lars H. Posted March 2, 2008 Share Posted March 2, 2008 Hei. Nå har jeg hatt egen båt i 20 år, men jeg tror at jeg kan telle på en hånd de gangene jeg har sett en båt fra politiet på vannet. Men jeg har sett maaaaange grisekjørende fritidsbåter! Tenk om politiet hadde hatt litt mer resurser slik at de kunne TATT disse båtførerne. Kardemommeloven er grei, faktisk helt utmerket, og jeg forsøker så godt jeg kan å innordne meg den. Men det var den lille promillen (gjerne med promille) som ikke kan/vil følge denne loven. For dem er det ikke nok med "onkel politi" (som sitter på kontoret i land). Så ja, - kardemommeloven er grei den dersom alle hadde vært medlemmer i Kardemomme by. Men dessværre er det ikke bare på land at en har personer som har glemt at "man skal være grei og snill". Lars H. Quote Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Sagaforumet Webkameraer i gjestehavner Sverige https://trudelutt.com/webcams/ Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
oslofjord Posted March 2, 2008 Author Share Posted March 2, 2008 Har politiet gjort noe slik at de ikke blir oppfattet som grei og snill? Min subjektive oppfatning er at politiet benytter en hver anledning til å fortelle avisene hvor galt alt er på sjøen. ( For å legetimere politiets ressursbruk på sjøen ?) I en lokalavis dro politiet fram et "skrekkeksempel" om en båt som var så på jordet at den la seg bak politibåten for å være sikker på å ikke gå på skjær.... (Naturligvis er det lurt å legge seg bak polibåten i urent farvann...uten å bli skikanert av den grunn.) Kan det tenkes at politiet kan være mindre selvhøytidrlige og mindre firkantede når de oppdager mindre forseelser. Man kommer langt med en pekefinger og smil uten å måtte bøtelegge... Quote Link to post
Astor Posted March 2, 2008 Share Posted March 2, 2008 Jeg er så glad i sjøveisreglene og at de finnes. En kardemommelov ville skapt kaos til sjøs. Hvis alle skulle føre sitt farøy etter forgått-befinnede ville vært en katastrofe. tenk i mørket, i tjukka og når mange skal møtes i trange leder. fartøy på kryss og tvers. Jeg er også glad for at jeg i fjor avla eksamen til D5L. Måtte flere ta båtførerprøven å skaffe seg kunnskap om sjøveisreglene og skaffe seg gode holdninger til sjøs. La oss få et båtførerbevis til alle som ferdes i større fartøyer. Quote Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
m/s draugen Posted March 2, 2008 Share Posted March 2, 2008 Det er som jeg bruker å si:"gjør mot andre det du vil de skal gjøre mot deg". Quote Link to post
LasseB Posted March 2, 2008 Share Posted March 2, 2008 Kardemommeloven fungerte før i tiden. Ikke bare på sjøen, men i mange andre sammenhenger også. Slik er det ikke lenger anno 2008. Kardemommeloven har desverre gått ut på dato. Quote Link to post
Lars H. Posted March 2, 2008 Share Posted March 2, 2008 Jeg kan ikke se at det er noen konflikt mellom Kardemommeloven og Sjøveisreglene. De utfyller vel hverandre? Lars H. Quote Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Sagaforumet Webkameraer i gjestehavner Sverige https://trudelutt.com/webcams/ Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Mouche Posted March 2, 2008 Share Posted March 2, 2008 Skulle gjerne sett at noen kunne dokumentere at innføring av flere lover gir seg utslag i større respekt for lover og færre ulykker! Ja, for vi driver jo som bekjent ikke med synsing her, gjør vi vel? Quote Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Lars H. Posted March 2, 2008 Share Posted March 2, 2008 Er det noen som har bedt om flere lover? Det er vel snakk om å følge de lovene en har. Lars H. Quote Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Sagaforumet Webkameraer i gjestehavner Sverige https://trudelutt.com/webcams/ Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Mouche Posted March 2, 2008 Share Posted March 2, 2008 Jeg har forstått det slik at f.eks en eventuell innføring av obligatorisk båtførerprøve vil skje i lovs form? Quote Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Oteren Posted March 2, 2008 Share Posted March 2, 2008 Slik er det ikke lenger anno 2008. Kardemommeloven har desverre gått ut på dato. Hva er det som er galt med det "begrepet" i dag? Quote Link to post
LasseB Posted March 2, 2008 Share Posted March 2, 2008 Det er ingenting galt med begrepet, men svært få som følger kardemommelovene i dagen samfunn. Den loven folk flest følger er en variant som sier: Du må gjerne plage andre bare du får det som du vil og forøvrig gjør jeg akkurat som jeg vil Derfor mener jeg begrepet har gått ut på dato. Quote Link to post
Mulligan Posted March 2, 2008 Share Posted March 2, 2008 Det er vel snakk om å følge de lovene en har. Vinnerinnlegget så langt. Quote Link to post
Sjarles Posted March 2, 2008 Share Posted March 2, 2008 Det er som jeg bruker å si:"gjør mot andre det du vil de skal gjøre mot deg". Så det er deg det uttrykket kommer fra... Quote Min blogg på baatplassen. Link to post
trikkern Posted March 2, 2008 Share Posted March 2, 2008 Når du følger lovverket, da er du snill og grei, da. Men hvem har vel ikke sakket på litt etter fartsskiltene i ny og ne. Er jeg slem da? Nei, var ikke en båt i sikte, så. Quote Link to post
LasseB Posted March 2, 2008 Share Posted March 2, 2008 Et ekesmpel på den nye kardemommeloven. Dette er en sann historie: - Søppelcontaineren i båthavna er full når kardemommefolket kommer hjem fra helgens båttur - Kardemommefolket finner da ut at de heller kan hive søppelposene sine i den båten som ligger nærmest containeren Når de får tilsnakk for dette kommer følgende svar: Jo men han som eier den båten er jo medlem av styret i båtforeningen så da kan det vel ikke være så farlig? Quote Link to post
Lars H. Posted March 2, 2008 Share Posted March 2, 2008 Dette har vel ingenting med Kardemommeloven å gjøre? At styret i båtforeningen skulle gjøre seg fortjent til dette er vel en helt annen sak. Lars H. Quote Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Sagaforumet Webkameraer i gjestehavner Sverige https://trudelutt.com/webcams/ Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
LasseB Posted March 2, 2008 Share Posted March 2, 2008 Det har i høyeste grad med kardemommeloven å gjøre: Du skal ikke plage andre .... Eller din tolkning av loven slik at det ikke er å plage andre hvis man hiver søppel i nærmeste båt? Quote Link to post
Lars H. Posted March 2, 2008 Share Posted March 2, 2008 (edited) Misforstå meg rett, men ditt innlegg er vel et eksempel på en som fornekter Kardemommeloven? Og egentlig forstår jeg ikke bakgrunnen for ditt innlegg annet enn å fortelle om en eller annen dritsekk. Lars H. Edited March 2, 2008 by Lars H. (see edit history) Quote Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Sagaforumet Webkameraer i gjestehavner Sverige https://trudelutt.com/webcams/ Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
LasseB Posted March 2, 2008 Share Posted March 2, 2008 Misforstå meg rett, men ditt innlegg er vel et eksempel på en som fornekter Kardemommeloven? Det var ment som et ekempel på noen som lever etter den nye kardemommeloven som jeg har beskrevet i et annet innlegg. Mitt intrykk er at det blir stadig flere slike, og stadig færre som lever etter den gamle kardemommeloven. Derfor mener jeg at kardemommolven har gått ut eller er i ferd med å gå ut på dato. Quote Link to post
VO`n Posted March 2, 2008 Share Posted March 2, 2008 Lover og regler skal vi ha til sjøs, men ser heller for meg strengere straffe reaksjoner slik at båt blir sett som mer respektert og ikke i dag hvor har du penger nok så gjør som du vil... Og så lenge det ikke blir innført idioti regler ser jeg det som veldig smertefritt... Kardemomme loven kan en bruke til alt, men fortsatt må en ha lover å forholde seg til... Quote Link to post
Seilaren Posted March 2, 2008 Share Posted March 2, 2008 Kardemommeloven lever i beste vellgående og komme til å leve for alltid! Det går ikke ann å missforstå hva den betyr for normale folk. Faktisk er den rammet inn som svært bilde på skolen min Quote God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
oslofjord Posted March 3, 2008 Author Share Posted March 3, 2008 (edited) Følger politiet selv kardemommeloven ? Plager de normale båtfolk unødvendig eller de snill og grei ? Med andre ord er spørmålet om det lønner seg å tilkalle politiet hvis man f.eks. hypotetisk er uheldig å kjøre opp på et skjær ( med hysterisk kone og grinende barn...)? Vil politiet da konsentrere seg om krisemaksimering om mulig uaktsomhet eller vil de være til hjelp for å roe ned situasjonen ?? (Det er vi skattebetalerne som betaler lønna så man burde jo i en perfekt verden kunne forventet ekstraservice.... ) Edited March 3, 2008 by salt (see edit history) Quote Link to post
Mouche Posted March 3, 2008 Share Posted March 3, 2008 Hva mener du selv om de spørsmålene du stiller salt? Quote Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.