Jump to content

Ja til kardemommelov til sjøss

oslofjord

Recommended Posts

"Man skal ikke plage andre,

man skal være grei og snill,

men for øvrig kan man gjøre som man vil."

Kardemommeloven kan erstatte det meste av det som finnes av lover, forskirfter og sjøvettsregler.

Tenk om ordenmakten og lovgivere slo ned på kun vesentligheter til sjøss og ellers lot båtfolk gjøre hva de vil ?

Tenk om politiet tenkte mer på å være grei og snill slik at den oppvoksende slekt får en positiv assosiasjon om det blide onkel politi når politibåten kommer sigende fram bak et nes ?

Faktisk tror jeg de fleste båtfolk alerede tar Kardemommeloven mer på alvor enn skogen av forskifter. Når jeg sakker på farten i småbåtleden er det fordi jeg vil ikke plage andre med mine hekkbølger, men heller være grei og snill, men når jeg gasser på en øde høstdag vil jeg gjøre hva jeg vil.

Edited by salt (see edit history)
Tenkt om ordenmakten og lovgivere slo ned på kun vesentligheter til sjøss og ellers lot båtfolk gjøre hva de vil ?

Tenkt om politiet tenkte mer på å være grei og snill slik at den oppvoksende slekt får en positiv assosiasjon om det blide onkel politi når politibåten kommer sigende fram bak et nes ?

Har politiet gjort noe slik at de ikke blir oppfattet som grei og snill?

Mange mener jo at politiet er stygge og slemme på veien også, men det har aldri jeg sett noe til. Mulig fordi det har noe med min oppførsel og kjørestil?

Hei.

Nå har jeg hatt egen båt i 20 år, men jeg tror at jeg kan telle på en hånd de gangene jeg har sett en båt fra politiet på vannet. Men jeg har sett maaaaange grisekjørende fritidsbåter! Tenk om politiet hadde hatt litt mer resurser slik at de kunne TATT disse båtførerne. Kardemommeloven er grei, faktisk helt utmerket, og jeg forsøker så godt jeg kan å innordne meg den. Men det var den lille promillen (gjerne med promille) som ikke kan/vil følge denne loven. For dem er det ikke nok med "onkel politi" (som sitter på kontoret i land). Så ja, - kardemommeloven er grei den dersom alle hadde vært medlemmer i Kardemomme by. Men dessværre er det ikke bare på land at en har personer som har glemt at "man skal være grei og snill".

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Har politiet gjort noe slik at de ikke blir oppfattet som grei og snill?

Min subjektive oppfatning er at politiet benytter en hver anledning til å fortelle avisene hvor galt alt er på sjøen. ( For å legetimere politiets ressursbruk på sjøen ?)

I en lokalavis dro politiet fram et "skrekkeksempel" om en båt som var så på jordet at den la seg bak politibåten for å være sikker på å ikke gå på skjær.... (Naturligvis er det lurt å legge seg bak polibåten i urent farvann...uten å bli skikanert av den grunn.)

Kan det tenkes at politiet kan være mindre selvhøytidrlige og mindre firkantede når de oppdager mindre forseelser. Man kommer langt med en pekefinger og smil uten å måtte bøtelegge...

Jeg er så glad i sjøveisreglene og at de finnes. En kardemommelov ville skapt kaos til sjøs. Hvis alle skulle føre sitt farøy etter forgått-befinnede ville vært en katastrofe. tenk i mørket, i tjukka og når mange skal møtes i trange leder. fartøy på kryss og tvers.

Jeg er også glad for at jeg i fjor avla eksamen til D5L. Måtte flere ta båtførerprøven å skaffe seg kunnskap om sjøveisreglene og skaffe seg gode holdninger til sjøs.

La oss få et båtførerbevis til alle som ferdes i større fartøyer.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Kardemommeloven fungerte før i tiden. Ikke bare på sjøen, men i mange andre sammenhenger også. Slik er det ikke lenger anno 2008. Kardemommeloven har desverre gått ut på dato.

Skulle gjerne sett at noen kunne dokumentere at innføring av flere lover gir seg utslag i større respekt for lover og færre ulykker! Ja, for vi driver jo som bekjent ikke med synsing her, gjør vi vel? :lol:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Det er ingenting galt med begrepet, men svært få som følger kardemommelovene i dagen samfunn.

Den loven folk flest følger er en variant som sier:

Du må gjerne plage andre bare du får det som du vil

og forøvrig gjør jeg akkurat som jeg vil

Derfor mener jeg begrepet har gått ut på dato.

Når du følger lovverket, da er du snill og grei, da. Men hvem har vel ikke sakket på litt etter fartsskiltene i ny og ne. Er jeg slem da? Nei, var ikke en båt i sikte, så. :lol:

Et ekesmpel på den nye kardemommeloven.

Dette er en sann historie:

- Søppelcontaineren i båthavna er full når kardemommefolket kommer hjem fra helgens båttur

- Kardemommefolket finner da ut at de heller kan hive søppelposene sine i den båten som ligger nærmest containeren

Når de får tilsnakk for dette kommer følgende svar:

Jo men han som eier den båten er jo medlem av styret i båtforeningen så da kan det vel ikke være så farlig?

Det har i høyeste grad med kardemommeloven å gjøre:

Du skal ikke plage andre ....

Eller din tolkning av loven slik at det ikke er å plage andre hvis man hiver søppel i nærmeste båt?

Misforstå meg rett, men ditt innlegg er vel et eksempel på en som fornekter Kardemommeloven? Og egentlig forstår jeg ikke bakgrunnen for ditt innlegg annet enn å fortelle om en eller annen dritsekk.

Lars H.

Edited by Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Misforstå meg rett, men ditt innlegg er vel et eksempel på en som fornekter Kardemommeloven?

Det var ment som et ekempel på noen som lever etter den nye kardemommeloven som jeg har beskrevet i et annet innlegg.

Mitt intrykk er at det blir stadig flere slike, og stadig færre som lever etter den gamle kardemommeloven. Derfor mener jeg at kardemommolven har gått ut eller er i ferd med å gå ut på dato.

Lover og regler skal vi ha til sjøs, men ser heller for meg strengere straffe reaksjoner slik at båt blir sett som mer respektert og ikke i dag hvor har du penger nok så gjør som du vil... Og så lenge det ikke blir innført idioti regler ser jeg det som veldig smertefritt...

Kardemomme loven kan en bruke til alt, men fortsatt må en ha lover å forholde seg til...

Kardemommeloven lever i beste vellgående og komme til å leve for alltid!

Det går ikke ann å missforstå hva den betyr for normale folk.

Faktisk er den rammet inn som svært bilde på skolen min :lol:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Følger politiet selv kardemommeloven ?

Plager de normale båtfolk unødvendig eller de snill og grei ?

Med andre ord er spørmålet om det lønner seg å tilkalle politiet hvis man f.eks. hypotetisk er uheldig å kjøre opp på et skjær ( med hysterisk kone og grinende barn...)?

Vil politiet da konsentrere seg om krisemaksimering om mulig uaktsomhet eller vil de være til hjelp for å roe ned situasjonen ??

(Det er vi skattebetalerne som betaler lønna så man burde jo i en perfekt verden kunne forventet ekstraservice.... )

Edited by salt (see edit history)