Jump to content

Speed outboard, 4 takter fra china

chagall

Recommended Posts

Tilbøyelig til å være enig med deg Golito, men på den annen side så skal vi ikke glemme at japanske produkter ikke stod så høyt i kurs da de kom på markedet på 50/60-tallet! :yesnod:

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

En tilsvarene meget anerkjent japaner ligger vel på 21k i veiledende, Parsun er vel en mer eller mindre direkte kopi av en tidligere Yamaha.

Det vil nok alltid være et marked for billige motorer - akkurat som de fleste her hjemme vil etterspørre en anerkjent kvalitet dersom det er snakk om en investering som har endel brukstimer i året.

Har forresten fornøyelsen av å titte litt i 2008-prislistene til Yamaha - Der har prisene på 4-takts (Som de bare nå tilbyr i Norge :diving:) sunket betraktelig på motorer under 25 hester i fra 2005. :flag: Volum hjelper vet dere :wink:

Edited by rago63 (see edit history)

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

mouche; Ja jeg ønsker absolutt alle merker velkommen! Men jeg tror alikevel de må senke prisene litt for å konkurrere med allerede etablerte merker :smiley:

Mer konkurranse=billigere motorer til oss!

Her kan man kanskje få den billigere på auksjon :smiley:gooba Står også endel beskrevet om den. :flag:

Skal bli interessant å se hva denne går for. Skal ikke være negativ , men håper kjøper blir fornøyd. Ser tilsvarende motor av Tohatsu og Mercury blir solgt for 13000,--14000,- av forhandlere på Finn. no

Parsun opererer med sylindervolum på 323 cc, mens Tohatsu og Mercury har 209cc. for omtrent samme motor. :confused:

Blir spennende og se ja :smiley: At de har høyere sylindervolum er jo topp :smiley: Sterkere motor, bedre bunndrag.

Fint hvis de STORE får konkurranse.. billigere for oss :flag:

Tomt for Diesel nå igjen!!

Blir spennende og se ja :smiley: At de har høyere sylindervolum er jo topp Sterkere motor, bedre bunndrag.

Fint hvis de STORE får konkurranse.. billigere for oss

Helt enig `Thorlyn`, bra at de store får konkurranse. Ble litt betenkt når jeg var inne på Marin Guiden i Sverige. Se link:

http://www.maringuiden.se/, søk på PARSUN.

:eek: var vel ikke akkurat god kritikk :nonod: Nei holder meg til suzukin jeg på jolla går som en kule alltid.. må nok gi kina en 10 år til.. KJøpte forøvrig et steam cabinett fra kina for 1.5 år siden.. BARE DRIT. Det er ikke en elektrisk ting på det som virker lengre. og tillpassingen ojoj :eek::flag:

Tomt for Diesel nå igjen!!

Det som ofte er problemet med produkter laget i Kina er at de bruker egne standarder (altså utenom std) på slitedeler.

I tillegg er enkelte ting tatt inn i ett parti hos en forhandler som bare driver med partisalg. sånn som diverse auksjonsfirmaer på nettet f. eks

Da kan du kaste produktet når en ellers vanlig del til ca 100 kr ryker.

Også kan du ta med postkassen som er full av skjegg til han som du lo av som hadde så dyre produkter(les forhandler av annerkjente merker) Så kan du jo alltids spørre pent om å få litt rabatt :wink:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Ser at den gjorde det riktig så bra i den svenske testen da, men spørs om alle motorene går like bra.

Ellers enig med Daffy hva gjelder deletilgang.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Ser at den gjorde det riktig så bra i den svenske testen da, men spørs om alle motorene går like bra.

Hei `ivar`, det som forundrer meg litt i den Svenske testen er at Parsun 4 takt 9,8 hk har et volum på 323 cc, mens Tohatsu og Mercury har 209 cc, mens alle har en kw på 7,2. Muligens noe som ikke stemmer her :confused:

Det som ofte er problemet med produkter laget i Kina...

Okey? Når jeg bare kikker kjapt rundt meg nå, så ser jeg to ting ved førsteøyekast som er laget i Kina. Ipod og Logitech mus...

Har ikke vært noe problem med dem. :wink: Hey! SonyEricsson telefon batteriet mitt også! (Sikkert telefonen i også.)

En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil...

Okey? Når jeg bare kikker kjapt rundt meg nå, så ser jeg to ting ved førsteøyekast som er laget i Kina. Ipod og Logitech mus...

Har ikke vært noe problem med dem.

Nei, tviler ikke på kvaliteten til de merker du nevner ovenfor. Disse blir produsert på lisens i Kina p.g.a. lave prod. kostnader. Har ingen betenkeligheter med å kjøpe Logitech eller Ipod, men når det gjelder utenbordsmotorer som De sier er" laget og utprøvd på Yamaha teknologi" blir jeg mer betenkt. :wink:

Kjekk Avatar, Daffy! :cool: Den pynter nok opp i enhver tråd her på forumet, tenker jeg :yesnod:

Ellers så er disse chineserne fæle til å ta anerkjente produkter i fra veletablerte produsenter med et meget godt innarbeidet rennomé og lage helt lookalike produkter med fantasifulle navn og en langt dårligere finish samt kvalitet.

I så måte tar jeg det som en kompliment at de har valgt en :cool: YAMAHA :cool: som lest for sin modell - og ikke noen annen.... Kremt, kremt... - Hører du, chagall? :wink::lol:

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Ellers så er disse chineserne fæle til å ta anerkjente produkter i fra veletablerte produsenter med et meget godt innarbeidet rennomé og lage helt lookalike produkter med fantasifulle navn og en langt dårligere finish samt kvalitet.

Dette er vel akkurat det som kjennetegner oppbyggingen av den japanske industrien etter at de tapte ww2? Og hva sier vi, og du, om denne industrien idag? :rolleyes:

Ja da de var og er dyktige. De trengte kun et foto for å kopiere etablerte produkter.

Og nå utvikler de produktene selv og er ofte først ute :yesnod:

Og nå kommer Kina etter.

Og de gjør nok en meget god jobb.

Men enkelte steder har de nok en vei å gå også.

Okey? Når jeg bare kikker kjapt rundt meg nå, så ser jeg to ting ved førsteøyekast som er laget i Kina. Ipod og Logitech mus.
Jepp men disse produktene er ikke rene china products. Dette er annerkjente merkevarer som har opprettet fabrikker i U land som Kina. Det er vel også stort sett forhandlernettet som er hovedproblemet.

Det er ikke bare kineserene som lager egne slitedeler, men de fleste andre har utbygde forhandlernett rundt omkring.

Men i dag hjelper ikke det noe for oss

Kjekk Avatar, Daffy! :cool: Den pynter nok opp i enhver tråd her på forumet, tenker jeg :yesnod:

Takk :smiley: det tror jeg også :cool:

I så måte tar jeg det som en kompliment at de har valgt en :cool: YAMAHA :cool: som lest for sin modell
:lol:

Se på bilproduksjon

husker ikke hvor mange nå, men det var ikke rent få forskjellige bilmerker de produserer der.

De har vel i alle fall en kopi for hvert merke, men jeg har hørt at de ikke er bra nok for oss enda...

Kan vel være at noen gjør det de kan for å dempe dette også da :rolleyes:

At dette kommer er jeg overbevist om

Men hvor bra det er for den totale økonomien er jeg mer usikker på...

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

I så måte tar jeg det som en kompliment at de har valgt en YAMAHA som lest for sin modell - og ikke noen annen.... Kremt, kremt... - Hører du, chagall? :wink::lol:

Ja, jeg hører `rago`og tror jeg og mange skal være "happy" for at de brukte YAMAHA som lest og ingen annen i denne reklame referansen :lol: :lol:

Det blir sagt at all reklame er god reklame, men ...... :wink:

Ingen klarer å kopiere "the real thing" vet du :wink:

Dette er vel akkurat det som kjennetegner oppbyggingen av den japanske industrien etter at de tapte ww2? Og hva sier vi, og du, om denne industrien idag?

Kina er vel på vei til å overta Japans rolle. Om noen år har de sikkert forbedret mye av den eksisterende teknologi.

De starter med å kopiere Vestens produkter og Japansk "know how"og utvikler dette videre.

Har selv demonstrert spesialmaskiner på "Nor Shipping" , hvor kinesere har vist stor interesse for det aktuelle produktet, men det de tilslutt ber om , er detaljerte tegninger av produktet. :wink:

Ja, helt enig `Daffy`, men av Coca Cola som også sies å være "The Real Thing" har du både "Pepsi" og "Maxi" etc, som neppe kommer opp mot originalen. :yesnod::cheers::sleep:

Dette er vel akkurat det som kjennetegner oppbyggingen av den japanske industrien etter at de tapte ww2? Og hva sier vi, og du, om denne industrien idag? :rolleyes:

Har gjort meg noen tanker om dette; - På tampen av WW II var amerikansk økonomi helt på randen av sammenbrudd. Amerikanerne generelt var krigstrøtte (Et makabert ord, forøvrig!) - og for å holde produksjonstakten av matriell gående, var de avhengige av kreditter som de etterhvert ikke fikk... Araberne forlangte gull for oljen sin, til eksempel.

Hvis ikke mr. Oppenheimer hadde lykkes i sine forsøk, er det - slik jeg ser det - (Jeg er på ingen måte statsviter...) hos meg en stor tvil om at USA kunne gått seirende ut av krigen i asia. Hadde da japanerne vunnet, hadde de ogå diktert betingelsene for den videre utvikling i regionen.

De hadde en stålindustri og millitært matriell som på ingen måte stod tilbake overfor tysk, engelsk og amerikansk matriell. Husk på omfanget de hadde av okkuperte områder - selv om mye av dette var å betrakte som U-land på den tiden, dog med ressurstilgang.

Vel - de vant ikke. Kapitulasjonen var tilnærmet betingelsesløs, og den seirende part besatte baser for å holde kontroll med utviklingen jfr. Tyskland. Under gjenoppbyggingen av nytt politisk system og industri, hvor økonomien og tilgang til ressurser var heller laber - var det svært dårlige betingelser for å markdsføre genuint utviklede produkter basert på japansk filosofi for eksport. Kjøpekraften til eksportmarkedet var begrenset, og var i tiden frem mot 70-tallet stort sett vestlige land. I stedet for å bruke penger på utviklig og ressurser på å forstå vestlig produkttenkning - hvorfor ikke stjele teknologi/design - kopiere dette og selge inn til lav pris med en noe lavere kvalitet?

Sleipt? javisst, men nå er de faktisk offer for akkurat det samme selv med sine kinesiske kontinentnaboer....

Når det gjelder våre venner Chineserne, har jeg heller ingen tvil om at de kan produsere ting av svært høy kvalitet. Fikk akkurat med meg at amerikanerne er bekymret over økningen i antall U-båter de er i ferd med å få... - Jeg tviler på at Parsun og Yang Dong leverer motorer til disse - og tviler også på at de er på høyde med de amerikanske.... men at antallet med en helt akseptabel kvalitet bekymrer amerikanerne er ikke til å stikke under en stol...

På mange måter er omdømmet til produktene fra Chineserne vår egen skyld - vi etterspør nemlig dr**t til en svært lav pris...

Ja, jeg hører `rago`og tror jeg og mange skal være "happy" for at de brukte YAMAHA som lest og ingen annen i denne reklame referansen :lol: :lol:

Det blir sagt at all reklame er god reklame, men ...... :wink:

Kremt kremt - de har nok sett på flere og vurdert..... :wink: og for meg er det helt greit at de som ikke kan eller vil bruke mye på en YAMAHA også får lukte litt kirsebær.... :wink::lol:

- Nei, dét er helt sikkert. :yesnod: men det er mange som klarer seg med det nest beste, vet du.... :wink:

Kina er vel på vei til å overta Japans rolle. Om noen år har de sikkert forbedret mye av den eksisterende teknologi.

De starter med å kopiere Vestens produkter og Japansk "know how"og utvikler dette videre.

Har selv demonstrert spesialmaskiner på "Nor Shipping" , hvor kinesere har vist stor interesse for det aktuelle produktet, men det de tilslutt ber om , er detaljerte tegninger av produktet. :wink:

Pass godt på tegningene dine - og selg kun til folk du stoler på vil bruke det selv... :wink:

Edited by rago63 (see edit history)

De hadde en stålindustri og millitært matriell som på ingen måte stod tilbake overfor tysk, engelsk og amerikansk matriell. Husk på omfanget de hadde av okkuperte områder - selv om mye av dette var å betrakte som U-land på den tiden, dog med ressurstilgang.

Tja, vi må huske på at Japan ikke selv har hverken de nødvendige råvarer eller energien som skal til for å drive industri. Helt og holdent avhengig av import av både jernamlm, olje og kull. USA hadde (den gang) alt av dette i overflod selv. Japans industriproduksjon etter krigen var kun ca 15% av hva den var ved krigsutbruddet og jeg tror nok at hadde det ikke vært for bl.a. (og ikke minst) utbruddet av Koreakrigen hvor USA trengte alt de kunne få av hva Japan kunne levere så hadde det tatt mye lengre tid å komme på fote.

En annen ting er at Japan har hele tiden hatt svært små utgifter til sitt forsvar, det har jo USA tatt seg av!

Hvis man ser på de første f.eks bilene og motorsyklene som Japan leverte til USA/Europa så var ikke det mye å skryte av, men det har uten tvil kommet seg! :yesnod:

I dag er Japan fortsatt en økonomisk stormakt, men utviklingen der har ikke vært særlig positiv siste 15/20 årene og nå har deres økonomi blitt forbigått av Kina i størrelse. Neste som vel kommer til å gå forbi er India. Ser vi på dagens høyteknologi så er det overaskende lite som opprinnelig kommer fra Japan, fortsatt sitter "hjernekapasiteten" i USA, et land "alle" fortsatt vil til. Hvem vil flytte/emigrere til Japan?

Forøvrig helt enig i at mye av den dritten vi kjøper fr China er produsert der av og for vestlige importører fordi vi forbrukere etterspør varer til en billig penge. Å undervurdere Kina og kineserne (som mange her synes å gjøre?) er helt feil i mine øyne!

:sailing: