Jump to content

Rapellåtter som bombrems


Krimart

Recommended Posts

Ser at det er kommet en ny type bombrems for å kontrollere jibben:

Hardware_Gybe_Easy_On_Boom.jpg

Ser at Hovdan Poly har agentur på denne i Norge. Noen som har sett den, f.eks. på Sjøen for alle? Hva er prisen? Ser at den ligger på 220 dollar på nettet så der er det vel rundt 1500 NOK med moms etc. ?

 

Men: dette er jo i prinsippet det samme som en rapellåtter som brukes for repallering i klatring :

Figureeightlowfriction.saa.jpeg

 

Så jeg tenkte det må være mulig å rigge til det samme men en slik for en brøkdel av prisen?

Det man trenger da er en rapellåtter en snappsjakkel, to blokker og et passende tau 10-12 mm. (helst en bit av et klatertau, det har mye "strikk" i seg). Mulig dette gir nok brems i seg sev, hvis ikke kan man tre løkka 2 ganger gjennom det store hullet.

 

Se her for hvordan Gyb'easy monteres, så da må åtteren monteres på samme måte: http://www.hovdan-poly.no/kataloger/Wichar...0%20dk%20sw.pdf

 

Hm... Skal teste selv i sommer. :smiley:

Link to post

Spørsmålet er om rapellåtteren er sterk nok - det er atskillig større krefter involvert i et storseil enn i en rapellerende klatrer. (Selvfølgelig avhengig av hvor stor båt vi snakker om.) Men så dyr som wichard-bremsen er, er det jo fristende å prøve ut ideen.

 

Bombremser - wichard og andre - er diskutert her (inkludert muligheten av å bruke en rapellåtter):

 

http://www.sailnet.com/forums/gear-mainten...rd-gybeasy.html

http://www.sailnet.com/forums/gear-mainten...9-gyb-easy.html

Link to post

God ide - jeg ville jeg tredd tauet igjennom det lille hullet for å få mer friksjon. Uten å ha regnet på det har jeg vondt for å tro at ikke åttern skal tåle belastningen. En rappellåtter tåler typisk mer enn 2 kN og det vil uansett ikke bli noe statisk rykk. Åtteren tåler garantert mer enn sjakkelen på bildet.....

 

Tror jeg skal teste dette til sommern selv...

Link to post
det vil uansett ikke bli noe statisk rykk.

Det fordrer vel at åtteren er strammet opp. Hvis ikke den er helt stram vil det bli et rykk i det den blir det.

 

Like viktig som selve bremsen, er innfestingen av den. Sjakkelen er nevnt, også festet i bommen er viktig. Jeg har klart å trekke skjev en krok som var poppet fast i bommen. Poppnaglene holdt, men kroken så ut som en banan. En slik:

 

f15534.jpg

 

Den er nå byttet ut med en av den smidde typen. Den er betydelig kraftigere.

2171-05.jpg

 

Enda bedre vil det nok være å benytte et feste som går i rennen på undersiden av bommen. Samme type som skjøtet er festet i.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post

Et rykk blir det nok, men det trenger ikke være så ille. Man rigger tauet gjennom to blokker ute ved rekka i flukt med masten, trer tauet gjennom disse og tilbake til spinnakervisnjen, e.l. Sett ovenfra med bom'en midtstilt vil tautet da se ut som en M. Det er nok vikitg å bruke klatretau da dette har mye elastikk i seg. En Petzl rapell-åtter holder f.eks. 25 KN strekk i lengderetningen. Det bør holde, men det bør nok ikke bli bøyekrefter på den, så det er nok lurt at den monteres i et tau f.eks. som vist i det siste bildet i http://www.hovdan-poly.no/kataloger/Wichar...0%20dk%20sw.pdf Dessuten til en pris på 100 - 200 kr er det ikke krise om den går i stykker hvis den fohindrer at en ufrivillig jibb lager mye større skade. Hvis man trer bukta to ganger gjennom det store hullet (så tauet ligger i en spiral rundt godset på begge sider) får man ekstra bremsekraft.

Link to post

Kan det være et problem også om tauet kiler seg slik at jib'en ikke helt fullføres?. Det høres litt skummelt ut med å føre tauet flere ganger gjennom samme øye, da er det vel risiko for at det kiler seg. Det var forøvrig en kar som omkom under siste ARC som følge av en ufrivillig jib. Han slo hodet i en vinsj.

Redigert av ktpriv (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
  • 1 år senere...
  • 5 måneder senere...

Preventer og bom-brems er to forskjellige ting. Preventeren hindrer en ufrivillig jibb, bom-bremsen sørger for at en (frivillig og ufrivillig) jibb blir mykere i mye vind. Preventer må rigges slik at dersom man får en ufrivillig jibb (som ofte kommer i "samarbeid" med en broach) må den være lett å løsne igjen på en kontrollert måte når vindpresset står på gal side av seilet.

Link to post
  • 2 måneder senere...
  • 1 år senere...
  • 1 år senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...