Jump to content

Seiling : Preventer / Bombrems


Erik

Recommended Posts

Ettersom jeg tidligere drev litt med fjellklatring, finns det en del utsyr i sekken som også kan benyttes på båt.

Bla den geniale rapellbrems "Figure eight" eller "rapellåtter".

Jeg har benyttet denne som bombrems, og den fungerer brukbart så lenge en ikke utfordrer elementene i større grad.

 

Rapellbremsen er festet ca 3/4 ut på bommen (jeg har løsfotet storseil så den er enkelt festet rundt bommen med en klatrestropp på 40 cm som legges dobbel og kniper til).

 

Tauet er festet i styrbord rekke, går gjennom rapellbremsen, hvor den kan tres enten single eller dobbel alt etter ønsket friksjon. (bildet viser dobbel treeing).

Deretter videre til kasteblokk i rekka på motsatt side og bakover til aktre kryssholdt.

På denne måten kan jeg stramme og slakke etter hjertets lyst fra cockpit.

 

taubrems002.jpg

 

Er klar over at dette er en enklere og ikke så solid løsning som Wichard sin taubrems, men en rapellåtter koster lite og fungerer greit nok.

Kjapp å rigge, kjapp å ta vekk og koster ca NOK 150 på sportsbutikkene..

Når det gjelder preventer bruker jeg tau fra bomnokken via blokk i rekka ved vantene og tilbake til cockpit og kryssholdt.

 

Båten er en First 35 på 6,5 ton med mastheadrigg

Link to post
Share on other sites

Bla den geniale rapellbrems "Figure eight" eller "rapellåtter".

Jeg har benyttet denne som bombrems, og den fungerer brukbart så lenge en ikke utfordrer elementene i større grad.

Lar du tauet/tampene gå akterover på begge sidene eller har du dette i en løkke ut til rappelbremsen ? Blir vell mye slitasje på tauet fra bremsen...

 

Muligens denne kan brukes med utgangspunkt i fra CP slik at tampene festes i bommen og via taljer ledes til rappelbremsen et sted midtskips som en løkke og derfra til et kryssholdt e.l. Enklere å løse ut - tror jeg.

 

En dedikert kryssholdt midtskips i CP hvor løkken ankommer burde jo også få samme funksjon. Er jeg inne på noe her :confused:

 

Kryssholtet vil jo også fungere som brems :giggle:

Redigert av Jawik (see edit history)
Link to post
Share on other sites

EUREKA :clap:

 

Løsningen lå rett framfor nesen min, men var vanskelig å oppdage da dette ikke egner seg til alle båter.

 

Strekkavlaster - slike en har på fortøyningene i små dimensjoner, da disse kun skal fange opp sjokkvirkningen - festes i bommen med karabinkrok (holder muligens med en avlaster) slik at vinkelen ned til første blokka i akterkant av vantet på hver side blir ca. 45 gr. En blokk akterut på hver side av båten. Et kryssholdt med øye dedikert til denne oppgaven monteres midtskips. Tampene i tauløkka festes i avlasteren og ledes rundt i systemet og tilbake til avlasteren. Bruker en to avlastere med egen karabinkrok kan hver enkelt av disse flyttes ut i rekka når disse ikke er i bruk. Løkka som er tilpasset lengden rundt ledes gjennom øyet i kryssholtet og legges rundt tverrliggeren et par ganger (slik bildet til Arild viser) og vips så har vi en brems som kan kontrolleres med en hand av rormann. Bruker en i tillegg "strekktau" (nevnt tidligere i mitt innlegg) ned mot mastefoten i blokk vil motsatt side av preventer legge seg ned til dekk.

 

Kommentarer mottas med takk :wink:

Link to post
Share on other sites

Den ene tampen er festet i rekka midtskips på styrbord side (i kryssholdt for springet).

Deretter tres tauet gjennom rapellåtteren, videre ned til kasteblokken som er festet i rekka på babord før tampen ender på kryssholdt cockpitkarmen.

 

Friksjonen / bremseffekten justeres med hvor hardt jeg setter tauet.

Dette benyttes kun når jeg seiler på slør/lens hvor det kan være fare for ukontrollert jibb eller som en bremsefunksjon når jeg skifter halser medvind.

Tauslitasjen er minimal, og begynner det å flise seg opp, er det enkelt å skjære inn et nytt tau, det er ikke så mange meter det er snakk om.

Hele greia ligger ferdigtredd, så det er gjort på et øyeblikk å rigge det opp.

 

Jeg er 95 % soloseiler og denne enkle saken gjør det litt sikrere i cockpit når en seiler på akterlig vind.

Men som sagt, styrkemessig holder den jo ikke mål i forhold til den proffe utgaven til Wichard som har flere muligheter for hvor mye friksjon en ønsker (men så koster den jo også ca 2600 SVK hos Hjertmann)

 

Men for å gjenta; dette er en enkel bombrems, ikke en preventer og fungerer heller ikke som sådan.

Link to post
Share on other sites

Da har jeg mekket meg en preventer.

 

Har en hurtigkobbling på midten til å feste under bommen. Stekkavlaster. Blokk med hurtigkobling til å feste i relingslista, og tamp tilbake til Kryssholdt akter. Se bilde under.

Likt oppsett på begge sider, så jeg slipper å flytte noe under bruk, bare å stramme på motsatt side etter jibb.

 

Tror dette blir en grei løsning, var kjapt å sette opp/ta ned ihvertfall.

 

Så gjenstår bare å gjøre blokkfestet sterkt nok. Muttere på eksisterende bolter er en tapt sak. Det står nå mellom å få montert tverskips Kryssholt, eller å bytte boltene i relingen. Frister egentlig litt med nye kryssholt ,men samtidig er jo relingen feste for blokka til Genakker skjøtet, så det bør kanskje fortserkes uansett... :confused:

preventer.jpg

Redigert av Erik (see edit history)
Link to post
Share on other sites

På Hulda er det tau fra midten av bommen og ut til blokker lokalisert rett i akterkant av aktre undervant, trukket akter til cockpit. Bruker dette både som preventer og nedhal for bommen.

Det er metoden jeg har brukt på flere båttyper. Det alle enkleste er å ta en taustump i bommen og feste den i rekke i le--Ferdig. Jeg synes vel att en til tider prøver å gjør de enkleste ting unødvendig komplisert.

Link to post
Share on other sites

Jeg synes vel att en til tider prøver å gjør de enkleste ting unødvendig komplisert.

Petter er vel noe utafor :smiley: De strukturene jeg har nevnt tidligere er jo i utgangspunktet helt lik "Huldametoden". Ser man ikke dette bør en få opp senkekjølen. Ut fra de tre løsningene jeg har nevnt er det kun endetampen som ender opp på en annen måte. Samtidig er det tatt høyde for å unngå at en skal krype over eller under feste ute i bordet. I det tilfelle hvor jeg leder tampen fra bommen via masten er kun fordi mange har samlet endene i CP i båter hvor eieren ønsker at alt skal se "pent ut" :wink:

Link to post
Share on other sites

Kjenner ikke han Petter jeg ;-),og beklager dersom jeg snurtet litt, men jeg mener fremdeles dette er et grunnleggende enkelt problem med opplagte løsninger, men det kan selvfølgelig gjøres på ulike måter. Dette i første rekke ut fra at jeg oppfatter det slik at her er mange nye/ferske båtfolk og seilere, og da kan det virke demotiverende dersom ting forklares unødvendig komplisert. Annet var det ikke. :easter:

Redigert av pettersand (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nei, seiler ikke bare platt lens, faktisk er det stort sett alltid motvind fra alle kanter her på vestlandet :lol:

Preventeren er ikke fast montert.

Den monteres kun ved behov, og har 3 festepunkt, alle med hurtigkobling. 1 under bom, og en i reling på hver side.

Settes opp på få minutter.

 

Strekkavlaster blir ihvertfall værende på inntil reling er forsterket/midskips kryssholdt er montert, men kan vel egentlig ikke skade uansett. Singelhand kan jeg da stramme skjøte og slakke brems vekselvis og avlasteren vil ta differansen i mellomtiden...

Link to post
Share on other sites

Å bruke strekkavlaster kan neppe være nødvendig på en standard rigg og på en båt under 35-40 fot.

Du er bare misunnelig for at du ikke kom opp med dette før meg :lol:

 

Strekkavlaster får sin fulle funksjon i de tilfellene en er uvøren med å ha slakk i preventeren da denne ikke bare brukes når bommen er helt ute i vantet. Bedre med preventeren enn at relingen rives opp. Avlasteren tilpasses jo seilarealet og har ingenting med båtens lengde å gjøre vist ikke båten er en A-Jolle.

Link to post
Share on other sites

Dette er ett meget godt poeng som jeg ikke har tenkt på. Som ren preventer med Max utslag på bom vil baug preventer ha best vinkel, men bare da, og overhode ikke som brems ved kontrollert jibb.

 

Er det ikke vanlig å stramme inn skjøtet når man skal jibbe? Det har iallefall jeg alltid gjort. I litt vind skal du være sterk i klypa (og ha gode hansker) hvis du skal bremse jibben uten utveksling på preventeren.

 

Er det noen av dere som har preventer/brems fra midt av bom til reling midt på båt som har opplevd skader/deformeringer pga kreftene, eller er jeg unødvendig bekymret for kreftene som er i sving?

 

Vi seilte en masthead-rigget 33 fots båt på langtur, og brukte preventer flittig. Festet i rekka ved vantene, opptil blokk ca midt på bommen, ned til rekka igjen og så tilbake til cockpit.

 

Etter ankomst karibien var innfestingene i bommen dratt helt skjeve. I Mk1 av systemet hadde jeg poppet fast en billig bøyle av typen som er laget ved å forme en flat plate. I Mk2 er denne byttet ut med en kraftigere variant.

 

Preventeren brukte vi for to formål:

 

  • Hindre ufrivillig jibb. Spesielt siden vindroret innimellom satte båten ute av kurs pga bølgene
  • Hindre slamring av storseil ved lite vind. Tung båt, gammelt seil, lite vind og bølger er en dårlig kombinasjon. Ved å sette preventeren (til og med på kryssen) ble slamringen betydelig redusert.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Har tenkt litt på å sveise ihop en preventer av 12 eller 16 mm rustfrie akslinger.

Basert litt på en av sakene som var linka til tidligere, med litt modifikasjoner.

Er kanskje litt brei på tegningen men det tester eg litt i praksis før eg bestemmer lengdene. (sveiser mangler også)

 

Har gått inn med tauet fra sb/bb så langt opp som mulig for å få minst mulig dødgang, men det er mulig eg får problemer med

at tauet faller ned og løsner?

bombrems_12_mm_med_tau_og_txt.jpg

 

Alternativ forlenges de to akslingene (ev. alle 3) nedover (litt overdrevet på tegningen) slik at man kan variere hvor man vil legge løkken rundt med tanke på bremsing etc.

Man kan også sette på ett par halvstikk og bruke den som fast preventer.

Tauene går gjennom midtpullere og bak på akterpullere på begge sider er tanken.

bombrems_12mm_i_chrom.jpg

 

Noen som har testa noe lignende?

Input?

Redigert av volfro (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...