Jump to content

Er diesel godkjent for bensinkanner?

thogab

Recommended Posts

Jeg skal installere en dieselvarmer (Eberspächer d4) i min seilbåt da den gamle parafin varmeren har tatt kvelden. Det jeg lurer på er om jeg kan bruke en 25ltr. bensintank med vanlig bensinslange som diesel tank for varmeren. Jeg har ikke lyst til å koble meg inn på hovedsystemet (kun 100 ltr) da varmeren monteres akter i cockpit under sete. På denne måten vil det være enkelt å ta med seg for fylling samt at jeg da også ville ha en reservetank for diesel til båten min. Jeg vet ikke om en benisntank for påhengs også er godkjent for diesel?. Noen synspunkter.....

/gabba

Jeg husker ikke i farten hva forskriftene sier om dette. I alle fall er det av sikkerhetshensyn viktig at godkjent dieselkanne må festes forsvarlig og med forsvarlig tilkoblingsstuss for uttak av diesel. Jeg vil anta at du må skaffe deg et stålrør som føres ned i kanna og som i selve gjennomføringen har en tilkoblingsstuss til dieselfremføringsslangen. Ville tro at det er greit å montere dieselfremføringspumpa på toppen av dieselkanna og fra denne den godkjente slangen for fremføring av diselen til selve brenneren. Ideen om ei separat kanne med diesel for varmer ombord i seilbåt som har liten drivstofftank er sikkert ikke dum?

Nei, Roald, så vanskelig er det ikke. Originalbensinslangen har hurtigkobling til tanken, så dette blir jo bare velstand. Andre enden klippes og påmonteres drivstoffilteret. Deretter videre til den lille pumpa som festet på et eller annet skott og videre til varmeren. Blir ikke lettere enn dette. Glimrende ide om man har en bensintank å ofre.

Hei

Eg bruker same løysinga til min varmar. Det er ein Dickinson Newport, men det skulle ikkje spela nokon rolle i høve til spørsmålet.

Det fungerer heilt utmerka. Ein annan fordel er at ein lettvint kan kjøyra varmaren på parafin/lampeolja av og til.

Det renskar opp og det likar dei.

Eg visste ikkje om at det var reglar som kanskje forbyr å bruka slike tanker til diesel. Uansett så gjev eg f... i eventuelle forbod mot dette.

Du bør syta for at det er uråd å forveksla tanken med eventuelle tankar med bensin....

Ask

da har du et forbedret system Lotus,med plass for 10 liter.

Wallas leveres som std. idag med adapter, for å bruke lampeoljekanna lampeolja kommer i som tank.

Et slags spesiallokk som skrus rett ned i kanna.

Forøvrig slutter jeg aldri å forbause meg over hva slags oppkonstruerte problemer folk setter seg fore å løse.

Selvsagt er en drivstofftank godtkjent for å oppbevare drivstoff på. Det skulle da bare mangle.

Suzuki

No boat needed..

Wallas leveres som std. idag med adapter, for å bruke lampeoljekanna lampeolja kommer i som tank.

Et slags spesiallokk som skrus rett ned i kanna.

Fulgte ikke med noe slikt adapter med min 1300, men jeg bruker lokket som fulgte med 10L tanken, gjengene er de samme som på vanlige 5L parafindunker.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...