thogab Startet 2.Mars.2008 Del på Facebook Startet 2.Mars.2008 Jeg skal installere en dieselvarmer (Eberspächer d4) i min seilbåt da den gamle parafin varmeren har tatt kvelden. Det jeg lurer på er om jeg kan bruke en 25ltr. bensintank med vanlig bensinslange som diesel tank for varmeren. Jeg har ikke lyst til å koble meg inn på hovedsystemet (kun 100 ltr) da varmeren monteres akter i cockpit under sete. På denne måten vil det være enkelt å ta med seg for fylling samt at jeg da også ville ha en reservetank for diesel til båten min. Jeg vet ikke om en benisntank for påhengs også er godkjent for diesel?. Noen synspunkter..... /gabba Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 2.Mars.2008 Del på Facebook Svart 2.Mars.2008 Det skulle ikke by på noen problemer ... som kjent er diesel mindre brennbart en bensin ... så det er bare å fyre varmeren fra bensinkannen Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
roaldbj Svart 2.Mars.2008 Del på Facebook Svart 2.Mars.2008 Jeg husker ikke i farten hva forskriftene sier om dette. I alle fall er det av sikkerhetshensyn viktig at godkjent dieselkanne må festes forsvarlig og med forsvarlig tilkoblingsstuss for uttak av diesel. Jeg vil anta at du må skaffe deg et stålrør som føres ned i kanna og som i selve gjennomføringen har en tilkoblingsstuss til dieselfremføringsslangen. Ville tro at det er greit å montere dieselfremføringspumpa på toppen av dieselkanna og fra denne den godkjente slangen for fremføring av diselen til selve brenneren. Ideen om ei separat kanne med diesel for varmer ombord i seilbåt som har liten drivstofftank er sikkert ikke dum? Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 2.Mars.2008 Del på Facebook Svart 2.Mars.2008 Nei, Roald, så vanskelig er det ikke. Originalbensinslangen har hurtigkobling til tanken, så dette blir jo bare velstand. Andre enden klippes og påmonteres drivstoffilteret. Deretter videre til den lille pumpa som festet på et eller annet skott og videre til varmeren. Blir ikke lettere enn dette. Glimrende ide om man har en bensintank å ofre. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 2.Mars.2008 Del på Facebook Svart 2.Mars.2008 Flott Lotus. Vi må appludere alle effektive løsninger ombord i fritidsbåt. Når Lotus gir sitt tilsagn til dette, er det et godt tegn på at opplegget vil aksepteres også av myndighetene. Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 2.Mars.2008 Del på Facebook Svart 2.Mars.2008 Nå ante jeg ikke at myndighetene hadde en egen standard for dette som som skal overholdes og godkjennes. Kan du forklare mer om akkurat dette? Sitér dette innlegget Link to post
Penny Svart 3.Mars.2008 Del på Facebook Svart 3.Mars.2008 Myndighetene pleier å bry seg om det meste som er brennbart og/eller gøy, i dette tilfellet ved å lage forskrifter om oppbevaring og transport av stoffet. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 3.Mars.2008 Del på Facebook Svart 3.Mars.2008 Hei Eg bruker same løysinga til min varmar. Det er ein Dickinson Newport, men det skulle ikkje spela nokon rolle i høve til spørsmålet. Det fungerer heilt utmerka. Ein annan fordel er at ein lettvint kan kjøyra varmaren på parafin/lampeolja av og til. Det renskar opp og det likar dei. Eg visste ikkje om at det var reglar som kanskje forbyr å bruka slike tanker til diesel. Uansett så gjev eg f... i eventuelle forbod mot dette. Du bør syta for at det er uråd å forveksla tanken med eventuelle tankar med bensin.... Ask Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 3.Mars.2008 Del på Facebook Svart 3.Mars.2008 Min Wallas har også samme systemet originalt. Montert av verft. Riktignok ikke en så bra tank som en bensintank med hurtigkobling og tankmåler, men en vanlig 10-liters klar plasttank. Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 3.Mars.2008 Del på Facebook Svart 3.Mars.2008 da har du et forbedret system Lotus,med plass for 10 liter. Wallas leveres som std. idag med adapter, for å bruke lampeoljekanna lampeolja kommer i som tank. Et slags spesiallokk som skrus rett ned i kanna. Forøvrig slutter jeg aldri å forbause meg over hva slags oppkonstruerte problemer folk setter seg fore å løse. Selvsagt er en drivstofftank godtkjent for å oppbevare drivstoff på. Det skulle da bare mangle. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Suzuki Svart 3.Mars.2008 Del på Facebook Svart 3.Mars.2008 Du bør syta for at det er uråd å forveksla tanken med eventuelle tankar med bensin.... Da forsvinner iallefall alt som heter sot i varmeren på rekordtid... Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Nyste Svart 3.Mars.2008 Del på Facebook Svart 3.Mars.2008 Eller at noen stjeler tanken og kobler den til en bensinmotor, får motorstopp osv. Du kan bli erstatningsansvarlig.... Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 3.Mars.2008 Del på Facebook Svart 3.Mars.2008 Nei, ærlig talt, nå må du gir deg. Du tror ikke på sånt tull. Vi bor ikke i USA. Heldigvis. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Nyste Svart 3.Mars.2008 Del på Facebook Svart 3.Mars.2008 Nei heldigvis, dessverre... Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 3.Mars.2008 Del på Facebook Svart 3.Mars.2008 Wallas leveres som std. idag med adapter, for å bruke lampeoljekanna lampeolja kommer i som tank.Et slags spesiallokk som skrus rett ned i kanna. Fulgte ikke med noe slikt adapter med min 1300, men jeg bruker lokket som fulgte med 10L tanken, gjengene er de samme som på vanlige 5L parafindunker. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.