Jump to content

Frykter avgift på båtdiesel ?

Davestq

Recommended Posts

He he, misunnelsen kommer frem ser jeg. Det hjelper ikke dere med bensinbåter at avgiften på diesel går opp. Husk at dieselmotoren er dyrere i innkjøp. De finner nok på noe nytt uansett hva vi mener. Det eneste fornuftige er å fjerne dagens regjering før det er for sent. Alt stiger når denne regjeringen er der. :headbang::headbang::headbang:

Men ellers så har vi det bra !!!

Det som er gale er at disse traktorene får kjøre på veien uten å betale avgift for dieselen. Traktorer skal kjøres på gård, og har ikke nor på veien og gjøre. Disse hage og veiarbeiderne kjøper dem (istede for lastebiler) for å spare penger på drivstoff og avgifter og lager mange farlige sitvasjoner.

Båtene kjører like mye, og med samme kjørestil uansett drivstoffpris, men er enig i at skal noen på billig drivstoff uten avgift på båten, så må alle få det. Ikke endten eller, men måde og.. :yesnod:

Redigert av Seilaren (see edit history)

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Ja, og med Sponheim og miljøpartiet Venstre tilbake i regjeringskontorene kan det kanskje være duket for bensinpris på over 20 kroner literen. Sentrale opposisjonspolitikere mener jo dagens regjering er altfor pinglete i miljøpolitikken, det må settes i verk tiltak som virkelig svir og virker!!!

Så gled dere ikke for tidlig! :wink:

Redigert av Skvulpen (see edit history)

Jadda var vi igang igjen.

Hvorfor skal diesel være så steike billig som den er? Energimengden DU spiser på et år tilsvarer 100 liter drivstoff, det koster med avgifter idag 1200-1300kr. Latterlig billig!

Det er dette som er grunnen til at mer miljøvennlige alternativer ikke forskes og utvikles mer enn det gjøres idag, fordi det er tett på umulig å konkurrere med noe som er nesten gratis.

Regjeringen er feig som ikke tør ta i på avgifter, synes det er rart de tør påstå de har en grønn profil.

Men Spirit er kanskje av de som mener global oppvarming er en fin farge og at spriten burde vært billigere, faktisk gratis, sykehjem plasseres i lavkostland og uhjelp noe vi burde holde oss for gode til?

He he, misunnelsen kommer frem ser jeg. Det hjelper ikke dere med bensinbåter at avgiften på diesel går opp. Husk at dieselmotoren er dyrere i innkjøp. De finner nok på noe nytt uansett hva vi mener. Det eneste fornuftige er å fjerne dagens regjering før det er for sent. Alt stiger når denne regjeringen er der. :headbang::headbang::headbang:

Men ellers så har vi det bra !!!

Huff så fælt vi har det! Huff så fælt vi har det! Huff så fælt vi har det! Huff så fælt vi har det! Huff så fælt vi har det! Huff så fælt vi har det! Huff så fælt vi har det! Huff så fælt vi har det! Huff så fælt vi har det! Huff så fælt vi har det! Huff så fælt vi har det! Huff så fælt vi har det! Huff så fælt vi har det! Huff så fælt vi har det! Huff så fælt vi har det! Huff så fælt vi har det! Huff så fælt vi har det! Huff så fælt vi har det! Huff så fælt vi har det! Huff så fælt vi har det! Huff så fælt vi har det! Huff så fælt vi har det! Huff så fælt vi har det! Huff så fælt vi har det! Huff så fælt vi har det! Huff så fælt vi har det! Huff så fælt vi har det! Huff så fælt vi har det! Huff så fælt vi har det! Huff så fælt vi har det! Har vi det? :nonod:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Ja, og med Sponheim og miljøpartiet Venstre tilbake i regjeringskontorene kan det kanskje være duket for bensinpris på over 20 kroner literen. Sentrale opposisjonspolitikere mener jo dagens regjering er altfor pinglete i miljøpolitikken, det må settes i verk tiltak som virkelig svir og virker!!!

Så gled dere ikke for tidlig! :wink:

Tviler nå på at Venstre får bli med i regjering nå som FRP er så sterke at Høyre er nødt til å samarbeide med de. Da blir ikke Krf og Venstre med på "laget". Og det er egentlig like greit.

Høyre/FRP-regjerning er nok veldig bra for Norge. Helst med statsminister fra H og finansminister fra FRP.

Lingefan

Jeg har aldri betalt så mye til staten som etter at jeg kjøpte meg ny båt. Først gikk det med en bærepose med moms og hk avgift tilsvarende en fin bil(totalprisen av en fin bil). Deretter har jeg blitt stamkunde på endel båtutstyrs forretninger, og der rykker det stadig inn et momsbeløp til staten tilsvarende en veiavgift eller to. Men det er bare begynnelsen, for jeg har ennå ikke kommet til all den momsen vi betaler når vi reiser på ferie med denne båten. Da besøker vi flittig norske havner og norske butikker. Matrosen kommer med moms kvitteringer på rad og rekke, for det er jo så mye flott å få tak på. Så blir man sulten av, og spiser og drikker norske varer, med norske særavgifter.

Så bare kjør på, mer avgift trenger vi. Da vil mange folk droppe båtlivet, og heller sette seg og sin familie på et fly til Kreta, for å levere pengene sine der. Miljømessig er det visst heller ikke mye å spare på at en familie på 5 bruker 800 liter A1 jetfuel på en tur retur til middelhavet. Kanskje båtfolket heller kan få betale frivillige Co2 kvoter slik som flypassasjerene....Avgifter forøvrig betaler vi visst nok av, spesielt når man tenker på hvor lite det har kostet staten å bygge ned strandlinjen.

He he

Lamber hadde mye rett når det gjelder meg, men sykehusene vil jeg ikke ha til U- landene. Jeg skulle med glede betalt avgifter hvis de hadde vært reelle. Noen må jo snart finne ut hvor de gjør av pengene vi betaler inn. Muligens det er likt det de har innen landbruket. For noen år siden hadde VG en utrolig bra repotasje som gikk over flere dager. Den gang var det 52 departementer innen landbruket og halvparten av subsidiene til landbruket gikk til administrasjon. Det begynnte med at en bonde på Jæren skulle utvide fjøset sitt, han ga opp etter å ha vært innom 28 instanser. Vil vi ha det slik?????

Når det gjelder klima så er jeg for å invistere pengene i feks Kina eller India slik at vi får rensing der. Dette bidrar mer enn at lille Norge skal redde verden.

Det er heller ikke å stikke under en stol at miljøvern er en gullgruve for enkelte pga populismen. Se Al Gore han har snart tjent en milliard.

Nei sats heller på noe som gir effekt for kloden. (Hva skal vi skylde på hvis det blir kaldere om noen år. Alle vet jo at det går i sykluser. "eller"

:flag:

Hadde V8 bensin i min forrige båt, bekymret meg ikke over prisene pr liter da. Har Diesel nå og kommer heller ikke til og bekymre meg nå heller. :yesnod:

Vi lever i verdens beste land :flag: Høyere priser = høyre lønn, det er nok ikke mange som kommer til og lide uansett.

Har dere tenkt på hvor mye en liter kostet på 50 tallet i forhold til hva folk tjente? Husker den gamle snakka jeg hadde som sikkert var fra før krigen. Den var det opplegg for og starte på traktor bensin 93 oct for så og slå over på parafin etc.. for og SPARE hæ hæ hæ... på en 4hk motor hæ hæ hæ

Så ikke klag.

:cheers:

I 2002 kostet et fat olje 20$ og dollarkursen var rundt 8,50 (riktig nok passerte den 9 kroner en kort periode i mai) Det skulle bli rundt 170 kroner for et fat. I dag koster oljen 100$ og kursen er drøye 5,20 noe som skulle tilsi drøye 500 kroner for et fat... Det vil si at oljeprisen har steget med rundt 300% på 6 år... Er litt usikker på om dieslen/bensinen har steget like mye

Oljeprisen fra 1983-2006

simmons1.gif

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Innfører de avgift på "båtdiesel" betaler vi jo veiavgift (kilometeravgift) på båt. :nono:

Noen som husker i "gamledager" når vi betalte avgift pr. kilometer på dieselbil?

Denne avgiften ble innbakt i dieselprisen, og er en rein kilometeravgift.

Vi betaler miljøavgift på diesel i dag, det vil bli feil om vi skal betale km.avg. oppe på dette.

Håper KNBF klarer brasene denne gangen også :flag:

Frod'n

Fjellet nytes best fra fjorden

Medlem i SagaKlubben

Dette blir det ikke noe av.

Grunnen til at det ikke ble gjennomført sist var at et toprissystem på båtdiesel var umulig å gjennomføre.

Båt Norge består av mer enn Oslofjorden og Sørlandet. Man er avhengig av å bunkre der fiskebåter og yrkesbåter

bunkrer i store deler av landet. Konsekvensen ville blitt at båtdiesel ville bli vanskelig tilgjengelig langs store deler av kysten.

Dette faktum har ikke forandret seg siden sist dette var oppe.

Regjeringen underskriver sin egen dødsdom skulle de gjennomføre noe slikt mot kystbefolkningen.

Vi betaler miljøavgift på diesel i dag, det vil bli feil om vi skal betale km.avg. oppe på dette.

Det er mulig jeg ikke har fulgt godt nok med, men har du en link til der hvor det er snakk om at det er km. avgift som eventuelt skal innføres på båtdieselen.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Man er avhengig av å bunkre der fiskebåter og yrkesbåter

bunkrer i store deler av landet. Konsekvensen ville blitt at båtdiesel ville bli vanskelig tilgjengelig langs store deler av kysten.

Er det en naturlov at fiskebåter og yrkesbåter skal bruke avgiftsfri diesel? Svjv fungerer det i de fleste andre land med én dieselpris for alle (ser nå bort fra spesielle "diesel"-typer til Colorline o l). Byråkratene er ikke bare flinke til å finne på nye avgifter, de er også flinke til å putte penger i lommen til de trengende på de mest finurlige måter.

Det er mulig jeg ikke har fulgt godt nok med, men har du en link til der hvor det er snakk om at det er km. avgift som eventuelt skal innføres på båtdieselen.

Har leitet, men finner den ikke igjen.

Mener det stod på KNBF sine sider som et av argumentene for å unngå dette.

Men uansett, den km.avgiften som en gang fantes, ble lagt inn i dieselprisen.

Da er det i mitt hode en km.avgift.

Håper ikke det blir gjennomført, vil miste en del bunkringssteder da. :nono:

Frod'n

Fjellet nytes best fra fjorden

Medlem i SagaKlubben

Sån rent prosentvis har jo forskjellen i pris på Bildiesel og Båtdiesel blit mindre og mindre år for år. Og prisen på Båtdiesel vil nokk fortsette og stige fremover helt uavhengig av km avgift. Men relativt sett er nå ikke diesel så dyrt og kjøpe etter min mening. For meg utgjør dieselutgiften en veldig liten del av båtholdet.

Redigert av BMP (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...