Jump to content

Frykter avgift på båtdiesel ?

Davestq

Recommended Posts

Innfører de avgift på "båtdiesel" betaler vi jo veiavgift (kilometeravgift) på båt. :nono:
Det har vel vi bensineiere gjordt i alle år da men :rolleyes:

Misforstå meg riktig.

Jeg unner dere avg. fri diesel.

Men jeg vil også ha avgiftsfri bensin :cool:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Dette blir det ikke noe av.

Grunnen til at det ikke ble gjennomført sist var at et toprissystem på båtdiesel var umulig å gjennomføre.

Dette er jo selvfølgelig mulig å gjenomføre, men sist gang var det bare ikke godt nok planlagt!

I år er det kun Norge og Finland som har såkalt avgiftsfri diesel igjen (England har vel muligens ut året)

Det kommer........

Høyre/FRP-regjerning er nok veldig bra for Norge. Helst med statsminister fra H og finansminister fra FRP.

Oppskrift på katastrofe for fedrelandet spør du meg. Men heldigvis vil dette aldri skje. :wink:

Dessuten, høyere priser på drivstoff må vi helt sikkert regne med, uansett regjering. Også fordi det før eller siden blir mangel på fossilt brensel, og før andre og nye teknologier har tatt over, vil markedsmekanismene føre til prishevning. Men som diskutert i en annen tråd her, er det noen som kan "tåle" litt prisoppgang, så er det nettopp Ola Nordmann, mest av alle i hele verden antagelig.

Har leitet, men finner den ikke igjen.

Mener det stod på KNBF sine sider som et av argumentene for å unngå dette.

Men uansett, den km.avgiften som en gang fantes, ble lagt inn i dieselprisen.

Da er det i mitt hode en km.avgift.

Håper ikke det blir gjennomført, vil miste en del bunkringssteder da. :nono:

Her er hva han har sagt;

- Mange av våre medlemmer synes det er veldig urettferdig at man må betale veiavgift på båtbensin, sier Jan H. Syvertsen, generalsekretær i Kongelig norsk båtforbund, til TV 2 Nettavisen.

Og her har du dokumentasjonen for dette; http://knbf.no/archives/2006/07/_urettferdig_ve.php

Kan ikke se noe om km-avgift her? Ville du følt det bedre om det bare het "avgift" og uten at denne hadde noe annet formål enn å bringe penger inn til fellesskapet?

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Innfører de avgift på "båtdiesel" betaler vi jo veiavgift (kilometeravgift) på båt. :nono:

Noen som husker i "gamledager" når vi betalte avgift pr. kilometer på dieselbil?

Denne avgiften ble innbakt i dieselprisen, og er en rein kilometeravgift.

Vi betaler miljøavgift på diesel i dag, det vil bli feil om vi skal betale km.avg. oppe på dette.

Håper KNBF klarer brasene denne gangen også :flag:

For det første. Hvem er "de"? DE er deg, altså staten Norge. Staten/du/samfunnet Norge har en hel del oppgaver som skal løses, noe du helt sikkert er klar over. Dette løses ved skatter og avgifter. Kanskje kunne en tenke seg at skattene/avgiftene som staten krever, skulle øremerkes. Altså at for eksempel alkoholavgiftene skulle gå kun til behandling av alkoholikere, sukkeravgiften kun til diabetikere, tobakksavgivten kun til de som er rammet av lungekreft.....

Skulle da vegavgiften finansiere utrykningspolitiet? Hva skulle da finansiere havnepolitiet? Sjøavgift? Og tollvesnet, kanskje ved å selge beslaglagt sprit, tobakk og verre...

Dette flotte samfunnet vi lever i, krever at vi tenker litt større. Større enn noen øre i avgiftsforskjell mellom bensin og diesel.

Ønsker deg for øvrig en flott sommer 08. Tenk ikke så mye på avgifter - kjør kortere turer, og nyt sommeren der du er :smash:

Det kommer........

Det har jeg ingen tro på. :nonod:

Ingen land vi kan sammenligne oss med når det gjelder dette.

Ingen andre land har så mange småsteder med så lite befolknings og inntektsgrunnlag som oss.

Antall bunkringssteder ville blitt rasert langs kysten.

Å tro at slike småsteder vil invistere i dobble tankanlegg er urealistisk.

Derfor ble det ikke noe av. Og derfor blir det ikke noe av. Det er politisk selvmord.

Det var snakk om å ta inn lusne 20 mill ekstra i avgift for staten sist dette var oppe.

Dette har nå skrumpet betydelig inn da prisforskjellen på blank og farget diesel nå er mindre.

Det ville være direkte ressurssløsing og direkte miljøfiendtlig å sette i gang bygging av dobble bunkerstanker

og pumper i hele landet for å ta inn så lite.

Rett og slett idiotisk. Og slett ikke bra for miljøet.

Oppskrift på katastrofe for fedrelandet spør du meg. Men heldigvis vil dette aldri skje. :wink:

er det noen som kan "tåle" litt prisoppgang, så er det nettopp Ola Nordmann, mest av alle i hele verden antagelig.

Heldigvis var det sikkert ingen som spurte deg sånn direkte :lol:

Å ta ordet katastrofe i sitt tastatur er jo krisemaksimering og skremselspropaganda i beste sosialist-ånd...

Heldigvis ser de fleste oppegående mennesker dette og prøver i steden å tenke sjæl.

Og Ola Nordmann kan være så mangt. Den som kan finansiere/tåle en prisoppgang er jo nettopp staten, med sitt/vårt oljefond.

Å laste byrden over på mannen i gata er jo helt feil. Mener bl.a. Frp. Derfor stemmer folk Frp.

Alle tjener nemlig ikke en halv mill i året enda. Skal vi dermed ta fra de som tjener en kvart mill muligheten av å ha og ikke minst bruke båt ? (annet enn en 13-foter med brukt totakter på hekken).

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Når det gjelder dobble bunkersstasjoner så er dette "problemet" noe oppskrytt etter mitt syn i likhet med avgiftsfri dieselpumper på bensinstasjoner for bønder ol.... De som er næringsdrivende og berettiget til å bruke diesel med redusert avgift kan enkelt trekke differansen mellom full avgift og redusert avgift fra i sitt regnskap for full refusjon(en forskift i regnskapsloven/skatteloven må muligens til før dette bli mulig).. Da trenger en bare en pumpe og en type diesel slik som mesteparten av verden forøvrig.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Du har helt rett her Sydvesten.

"teerex" viser strålende sveiseblindhet i sin tro på det fremadstormende partiets politikk.

Det er hevet over enhver tvil at renten har gått opp siste tiden, det med en politikk på bruk av offentlige midler som er fastsatt til 2,5% av "oljefondet". Nå blir det brukt mindre enn dette i år og i fjor, allikavel er det slikt press i økonomien og arbeidsmarkedet at renta må opp for å bremse veksten.

Hva ville skjedd om det ble frislipp på pengebruken? Den bakrusen som ville komme, og komme fort, er jeg veldig glad Jens og Kristin ikke utsetter oss for.

I tillegg til å bruke opp fremtidige generasjoners midler for å finansiere billigere sprit, lavere skatt og billigere drivstoff så ville vi landet fått en formidabel vekst noen år, så en salig bakrus, nedleggelse av bedrifter og en arbeidsledighet som får 80 tallet til å virke som et arbeiderparadis.

Meeeen det er kanskje dette som er fremtidens politikk?

Heldigvis har vi Erna som kan holde Siv i ørene. Så hvis det blir ny regjering etter valget ville nok kursen i den økonomiske politikken ligge rimelig lik den som føres idag. Iallefall på balansen om ikke på enkeltposter!

Hvis noen går rundt å tror at diesel ikke vil bli dyrere i framtiden og legger planer basert på en slik forutsetning, så bør de tenke gjennom saken på nytt. En høyere avgift (les pris) på båtdiesel vil helt sikkert komme en eller annen gang uansett hva slags regjering vi har og hvilket land man bor i.

Avgifter er et instrument man bruker for å regulere et forbruk. Billg = høyere forbruk, Dyrere = lavere forbruk.

Dette er ikke noe særnorsk fenomen slik enkelte ser ut til å tro.

Alle siviliserte land benytter avgifter for å regulere et forbruk.

Jeg tror man skal lete lenge etter politikere (bortsett fra Frp?) som mener at høyere forbruk av f.eks diesel er noe å strekke seg etter.

På kort sikt kan sikkert Frp bremse litt, men ser man dette i et lengre perspektiv (f.eks 6 - 10år) så er dette en tapt sak.

Alle siviliserte land benytter avgifter for å regulere et forbruk.

Men er det noen grunn til at Norge er i verdenstoppen på å avgiftbelegge drivstoff? Trenger vi mer penger til det offentlige i en av verdens rikeste offentlige sektorer?

Etter mitt syn rammer en slik avgift veldig skjevt og usosialt. Og spesielt i Norge med sine store avstander.

Det er jo enkel måte å få inn penger på, ramme bredest mulig på et nødvengighetsgode.

Redigert av Oteren (see edit history)
Men er det noen grunn til at Norge er i verdenstoppen på å avgiftbelegge drivstoff? Trenger vi mer penger til det offentlige i en av verdens rikeste offentlige sektorer?

Dette stemmer jo ikke i det hele tatt. I det meste av vesteuropa er bensin- og dieselprisen omtrent som i Norge. Det varierer litt, men det er snakk om ører. Det er kun et par-tre land som fremdeles holder på lavere avgifter på båtdiesel - Norge er et av dem.

I flere land nær oss er i tillegg det generelle skattetrykket adskilling høyere enn i Norge.

mvh tuffff

ja, alle avgifter momser skatter mm . burde graderes slik at alle hadde like god råd. uansett inntekt. hvorfor skulle ikke en på trygd kunne kjøpe seg sprell ny flybridge båt ? jeg har som vanlig løsningen på avgiftsproblematikken ang diesel og bensin.. feks diesel avgfri nå 9 kr. bensin 13 . hvorfor ikke sette begge til 11 kr ? da blir det rettferdig og jeg tror alikevel at staten har råd til å bytte ut den gule marmoren til en hvitere en om noen år.. ( bjørvika )

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

For ikke å snakke om osten fra TINE. Dette gjøres vel for at de stakkarene som bor i utkant-Norge skal ha et rimelig utkomme av sin innsats for Konge og fedreland. Fradrag for utgifter til våningshuset får de også samt billig diesel til traktoren. Ekstra barnetrygd og billigere strøm i en del av nordligste kommunene. :yesnod:

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Vil du at momssatsen skal graderes etter folks inntekt slik at heller ikke denne slår usosialt ut? :rolleyes:

Nei. Jeg lurer på hva årsaken er til dagens ordning med differensiert mva er, hvorfor er det mellomsats på mat?

Dette stemmer jo ikke i det hele tatt. I det meste av vesteuropa er bensin- og dieselprisen omtrent som i Norge.

Se linken til Mulligan .....hvilket land er det høyest pris pr liter bensin og diesel?

Men med AVSTANDER har argumentasjonen ingenting å gjøre

Jeg kommenterte avgifter på drivstoff generelt, da mener ihvertfall noen av våre folkevalgte at dette har stor betydning. Vi skal rette en takk til bønder og fiskere for at det ennå eksisterer avg.fri diesel for fritidsbåter.

Redigert av Oteren (see edit history)
"teerex" viser strålende sveiseblindhet i sin tro på det fremadstormende partiets politikk.

I tillegg til å bruke opp fremtidige generasjoners midler for å finansiere billigere sprit, lavere skatt og billigere drivstoff så ville vi landet fått en formidabel vekst noen år, så en salig bakrus, nedleggelse av bedrifter og en arbeidsledighet som får 80 tallet til å virke som et arbeiderparadis.

Nå drikker jeg så lite at spriten kan gjerne være dyr for meg. Går jo alltids an å lage den sjøl hvis det skulle bli for ille :lol:

Lavere skatt ? Ja til de som tjener gjennomsnittelig lønn eller lavere. De som tjener over 4-500.000 har da utmerket råd til å betale like mye eller mere i skatt er nå min mening.

Og drivstoff skal da ikke koste så mye at båtfolk eller folk i distriktene må knuse sparegrisen eller ta opp lån hver gang de skal noe sted med båt eller bil ?

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...