Jump to content

Frykter avgift på båtdiesel ?

Davestq

Recommended Posts

Nei. Jeg lurer på hva årsaken er til dagens ordning med differensiert mva er, hvorfor er det mellomsats på mat?

Politisk spill for galleriet! Faktum er at maten i Norge er billig sett i forhold til inntekt/antall timer man må arbeide for maten og utgjør en stadig mindre utgift for husholdningene uttrykt i % av netto disponibel inntekt. Mener du virkelig ikke at man skal se litt på inntektsforhold i de forskjellige land når man sammenligner priser?

Da matmomsen ble økt fra 11 til 13% av regjeringen Bondevik så mente de rød-grønne at det var usosialt, da de selv økte matmomsen fra 13 til 14% så måtte man se det i sammenheng med skattelettelsene til de laveste inntektsgruppene gjennom endringene i minstefradraget. Dette kalles politikk i praksis! :lol:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Da har du helt misforstått, det er de rike som skal få mest skattelette med et regimeskifte til noe mørkeblått.

Betaler selv brorparten av en hel sosionom på skatteseddelen og synes forsåvidt det er greit.

Men hadde vi kommet opp mot et dansk skattenivå ville også jeg begynt å bli sur. Sånn er det ikke, heldigvis vil mange si.

Aldri har drivstoff vært billigere i landet vårt enn nå, målt utfra kjøpekraft.

For å redusere bruken, som er et miljømessig mål, burde prisen vært mye høgere. Det har ikke politikerne mot nok til å gjøre noe med.

Nå drikker jeg så lite at spriten kan gjerne være dyr for meg. Går jo alltids an å lage den sjøl hvis det skulle bli for ille :lol:

Lavere skatt ? Ja til de som tjener gjennomsnittelig lønn eller lavere. De som tjener over 4-500.000 har da utmerket råd til å betale like mye eller mere i skatt er nå min mening.

Og drivstoff skal da ikke koste så mye at båtfolk eller folk i distriktene må knuse sparegrisen eller ta opp lån hver gang de skal noe sted med båt eller bil ?

Virkelighetens verden ute på drivstoffpumpene fungerer ikke nødvendigvis sånn som i tabellen fra februar. Den sier heller ingenting om hva som er avgift og hva som er fortjeneste av totalprisen.

F.eks måtte jeg fylle bensin i DK nå i februar. Det ble med en liten slant til et par hundre kroner bare for å komme meg opp til fergeleiet. Prisen i DK lå nesten helt identisk i DKK som i NOK da jeg reiste hjemmefra et par dager før. Kursen var vel noe sånt som 1.06 eller så.

Sist sommer kjørte jeg gjennom Scottland, England, Frankrike, Belgia, Nederland, Tyskland, Danmark og Sverige. Kun et land hadde markant lavere bensinpris enn de andre inkl. Norge, og det var Belgia. Ikke første gang jeg har opplevet dette.

For meg er i hvert fall myten om norges dyre drivstoff, nettopp det - en myte.

mvh tuffff

Jeg tror man skal lete lenge etter politikere (bortsett fra Frp?) som mener at høyere forbruk av f.eks diesel er noe å strekke seg etter.

På kort sikt kan sikkert Frp bremse litt, men ser man dette i et lengre perspektiv (f.eks 6 - 10år) så er dette en tapt sak.

Kvoter er tingen her. Og avgiftsfri diesel til folket. Altså FOLKET.

Ikke nødvendigvis til de som svir av flere hundre liter i timen men oss vanlige gjennomsnittelige som bare svir av 20-30 liter i timen :lol:

Alle må bruke smartkort for å fylle, der det ligger inne en kvote på f.eks. 1000 liter pr år.

Når dette er brukt opp så går man over på et annet avgiftsnivå...

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Ja, og med Sponheim og miljøpartiet Venstre tilbake i regjeringskontorene kan det kanskje være duket for bensinpris på over 20 kroner literen. Sentrale opposisjonspolitikere mener jo dagens regjering er altfor pinglete i miljøpolitikken, det må settes i verk tiltak som virkelig svir og virker!!!

Så gled dere ikke for tidlig! :wink:

Hva med å forby bensinmotorene :headbang::headbang::headbang: Hvis man i utgangspunktet har en bensinmotor i båt eller bil, bør en ha samme rettighet som de med dieselen til å bruke den, er overhodet ikke rett at vi med bensin skal straffes på en slik måte at motoren som man i utgangspunktet har en viss verdi som en har betalt for, til slutt skal bli verdiløs fordi den ikke lar seg bruke for den gjennomsnittlige mann. (og dermed omsettningsverdi = 0)

Regjeringen har jo så mang en rar måte å korrigere pengestrøm på, så kanskje en ide at de kunne kjøpt opp alle bensinmotorene og erstattet de med det de mener er "best" :headbang::headbang::headbang::headbang::drink::puke:

Aldri har drivstoff vært billigere i landet vårt enn nå, målt utfra kjøpekraft.

For å redusere bruken, som er et miljømessig mål, burde prisen vært mye høgere. Det har ikke politikerne mot nok til å gjøre noe med.

Ja nettopp, for å redusere bruken av drivstoff blant de med lavere lønninger burde prisen vært høyere.

De med høyere lønninger har som oftest råd uansett. Dette har heldigvis mange politikere vett til å innse.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)

Nei. Jeg lurer på hva årsaken er til dagens ordning med differensiert mva er, hvorfor er det mellomsats på mat?

Skattesystemet i Norge har hatt en dreining over fra inntektsbeskatning til en forbruksbeskatning. (Svensker og dansker ligger i andre enden av skalaen).

Mellomsats på mat kommer nok av at alle må ha mat.... Det meste av andre varer kan en i og for seg klare seg foruten eller med begrensede mengder. Såvidt jeg husker er det tilsvarende satser i England, og også "momsfritak" for barneklær /-arikler opp til en viss alder.

For øvrig har vi vel hatt denne diskusjonen et antall ganger før, og det er lite nytt i argumentasjonen. Dieselmotoreiere beskylder bensinmotoreiere for å være misunnelige, noen trekker fram den samme leksa om kostnader ved doble pumpeanlegg (det går helt sikkert an å lage en refusjonsordning for de som evt skulle ha et krav på avgiftsfri diesel om vi skulle komme dithen), osv, osv...

Jeg tror, som flere andre at det på sikt vil bli innført avgift på diesel til fritidsbåter, ikke nødvendigvis for å ta inn penger til staten, men for å begrense forbruket, og fordi det vil harmonere med resten av Europa.

Hva med å forby bensinmotorene :headbang::headbang::headbang: Hvis man i utgangspunktet har en bensinmotor i båt eller bil, bør en ha samme rettighet som de med dieselen til å bruke den, er overhodet ikke rett at vi med bensin skal straffes på en slik måte at motoren som man i utgangspunktet har en viss verdi som en har betalt for, til slutt skal bli verdiløs fordi den ikke lar seg bruke for den gjennomsnittlige mann. (og dermed omsettningsverdi = 0)

De som har kjøpt båt med bensinmotor har hele tiden vært klar over at båtbensinen har vært mye dyrere enn båt-dieselen.

De som har kjøpt båt med dyr dieselmotor har vært klar over at dieselen har vært rimeligere.

Hvorfor skal man da snu dette på hodet ?

Skattesystemet i Norge har hatt en dreining over fra inntektsbeskatning til en forbruksbeskatning. (Svensker og dansker ligger i andre enden av skalaen).

Mellomsats på mat kommer nok av at alle må ha mat.... Det meste av andre varer kan en i og for seg klare seg foruten eller med begrensede mengder. Såvidt jeg husker er det tilsvarende satser i England, og også "momsfritak" for barneklær /-arikler opp til en viss alder.

Man kan kjøpe rimeligere mat, rimeligere klær, rimeligere bil, rimeligere bolig osv. for å regulere forbruk i forhold til inntekt.

Men man kan IKKE kjøpe rimeligere drivstoff.... Noen som ser poenget ?

Jepp, denne metoden benyttes i mange land, eehhh i hvertfall i noen land, eehh i hvertfall i Nord-Korea, og der får alle (folket!) like mye av alt!

:cheers:

Som nevnt i mitt innlegg over. De aller fleste ting man forbruker finnes i forskjellige varianter og prisklasser, for tilpasning til den enkeltes behov og økonomi.

BARE IKKE DRIVSTOFF :wink:

De som har kjøpt båt med bensinmotor har hele tiden vært klar over at båtbensinen har vært mye dyrere enn båt-dieselen.

De som har kjøpt båt med dyr dieselmotor har vært klar over at dieselen har vært rimeligere.

Hvorfor... skal alt være statisk - skal vi aldri endre på noe? Hva når norske myndigheter la om avgiftene på nye biler til å favorisere diesel - i motfase med det meste av det øvrige Europa da diesel er værre enn bensin på skadelig NOx og NO2. Der er det vel snakk om lokal forurensning kontra global. Det var ikke så mange som klaget da?

Jeg skal ikke påberobe meg å vite noe mye om dette, men kan likevel ikke forstå at det skal være så stor forskjell i hverken lokal eller global forurensning mellom en båtmotor som går på bensin kontra en båtmotor som går på diesel.... som literprisen i dag skulle tilsi.

Utover at mange generelt er negative til økte avgifter, sitter jeg vel med en følelse av at man er mest i mot avgifter og forslag til avgifter som rammer en selv :lol:

Dieselmotorer er ikke dyrere på grunn av at diesel er et rimeligere drivstoff... De bare koster mer fordi de er dyrere å produsere.

.... De aller fleste ting man forbruker finnes i forskjellige varianter og prisklasser, for tilpasning til den enkeltes behov og økonomi.

BARE IKKE DRIVSTOFF :wink:

LItt satt på spissen finnes drivstoff i forskjellige vaianter og prisklasser. For bensin kan man velge mellom 92, 95 og 98 blyfri, og selvsagt V-power og de andres varianter av blyfri superbensin.

Diesel fines også i forskjellige varianter der den beste og dyreste er autodiesel.

Som du sier, de fleste ting man forbruker finnes i både rimelige og dyre varianter, men kjøper man ei bukse til enten 100 kr eller 1000 kroner er momssatsen den samme.

Jo det skal jeg fortelle deg! Situasjonen er i dag som den er, men hvis politikken skal la avstanden mellom dieselpris og bensinpris fortsette å sprike mer og mer, la oss f.eks si diesel 8 kroner og bensin 20 kroner. Vil den vanlige gjennomsnittsperson som er ute etter båt i det hele tatt kunne vurdere kjøp av bensin, trolig NEI. Med andre ord, vi som sitter med bensinmotorer står på veldig vaklende grunn dersom sitasjonen fortsetter slik den gjør, motorene vil til slutt være så lite atraktive, at det eneste en kan forvente å få igjen, er det skraphandleren vil betale for metallet den er laget av, helt riktig, sitter med en bensinmotor jeg, og er rimelig usikker på om jeg skal kvitte meg med båt og motor mens den enda lar seg omstte til en akseptabel pris, eller om en skal ta sjangsen på å beholde den enda ett år? nett som lotto dette jo.... Bytte til diesel mens bensinmotoren enda er vært noe? Nei, og det er grunnet kostnadene med dette....Blir vel å belage seg på 50% tap ved salg av båt, og bruke det som evt er igjen på en robåt, da er ikke annet en blemmer å bekymre seg for :crazy:

Vil bare føye til at dette svaret ikke var ment som en provikasjon på at jeg vil snu bilde på hodet, men prosenvis prisforskjell på diesel og bensin bør for lengst være nådd med tanke på bruk til båt.

Dessuten om prisene skulle la seg gjevne ut, eller tilnærmet, vil alikavel dieselmotoren være mer økonomisk å kjøre, ettersom en for mer energi ut av per enhet drivstoff.

Redigert av SeaRaymond (see edit history)
Dieselmotorer er ikke dyrere på grunn av at diesel er et rimeligere drivstoff... De bare koster mer fordi de er dyrere å produsere.

Litt satt på spissen finnes drivstoff i forskjellige vaianter og prisklasser. For bensin kan man velge mellom 92, 95 og 98 blyfri, og selvsagt V-power og de andres varianter av blyfri superbensin.

Diesel fines også i forskjellige varianter der den beste og dyreste er autodiesel.

Jeg tror ikke man kan velge å vrake i drivstoff til den motoren man har valgt.

Tror det ville gå dårlig å fylle diesel på en bensinmotor, og omvendt. Men det er bare noe jeg tror altså.. har jo ikke prøvd det i praksis... :lol:

Autodiesel er jo vel og bra, men en båt er jo ikke en automobil da liksom. Det er jo litt av vitsen med å kunne fylle såkalt "avgiftsfritt".

Langt færre hadde nok kjøpt båt med dieselmotor dersom dieselprisen alltid hadde fulgt bensinprisen.

Langt færre hadde nok kjøpt båt med dieselmotor dersom dieselprisen alltid hadde fulgt bensinprisen.

Det har du nok helt rett i. Primært ville nå jeg sette mest pris på om de reduserte avgiften på bensin til fritidsbåt fremfor å legge på avgift på diesel. Men norske politikere må vel være dopa på et eller annet for å kunne finne på noe sånt :lol:

Vil bare føye til at dette svaret ikke var ment som en provikasjon på at jeg vil snu bilde på hodet, men prosenvis prisforskjell på diesel og bensin bør for lengst være nådd med tanke på bruk til båt.

Dessuten om prisene skulle la seg gjevne ut, eller tilnærmet, vil alikavel dieselmotoren være mer økonomisk å kjøre, ettersom en for mer energi ut av per enhet drivstoff.

Båtdieselen bør ikke koste særlig mer enn halvparten av bensin. Det er klart at hvis vi ender på en bensinpris på kr 20 pr liter hvilket jeg aldri kan tenke meg vil skje, så må båtdieselen koste 10 kr.

Dieselmotoren er dyrere i innkjøp (=mere penger i moms), samt ofte dyrere i vedlikehold og reparasjon (=enda mere penger i moms).

Dieselmotoren er egnet og beregnet for lengre turer, pga lavere forbruk og derfor mindre behov for påfyll på turen, noe som kan være vanskelig i grisgrendte strøk. Spesiellt å få tak i bensin på kaianlegg kan enkelte steder være vanskelig (nordnorge?).

Dermed må dieselprisen tilpasses disse momentene, ellers blir det jo fullstendig galt.

Vi er heldige som ikke har verre saker å hisse oss opp over i dette landet.

Dette må jeg si meg enig i. I Norge er det mennesker som lever med inntekter under FN`s fattigdomsgrense. Det er familier som ikke har råd til å feire barnas bursdager, det er syke mennesker i sykehuskø, vi har gamle som lever ensomme og fattig, OSV.

Men hva gjør vi? Jo, vi klager over at drivstoffprisene er for høye.....

Som båteier må jeg anta at alle som har båt faktisk har råd til det. Uansett hvordan vi snur og vender på det, er det tross alt en gjenstand vi bruker penger på, og som ikke er av en livsnødvendighet. Vi har råd til å prioritere en båt og vi har (forhåpentligvis) ikke valgt bort noen livsnødvendigheter for å eie en båt. Alle (de fleste) ønsker seg lavere drivstoffpriser, men satt i perpektiv blir det for meg meningsløst å klage over for høye drivstoffpriser.

...

Dieselmotoren er dyrere i innkjøp (=mere penger i moms), samt ofte dyrere i vedlikehold og reparasjon (=enda mere penger i moms).

Dieselmotoren er egnet og beregnet for lengre turer, pga lavere forbruk og derfor mindre behov for påfyll på turen, noe som kan være vanskelig i grisgrendte strøk. Spesiellt å få tak i bensin på kaianlegg kan enkelte steder være vanskelig (nordnorge?).

Dermed må dieselprisen tilpasses disse momentene, ellers blir det jo fullstendig galt.

Dette er jo med respekt å melde det reneste tøv. Skulle de som bygde/kjøpte dyre hus få avgiftsfri strøm fordi de hadde betalt mer moms?

Som påpekt i et annet innlegg. Fritidsbåt er helt frivillig å eie og bruke. Skulle det først komme til en avgiftslegging vil det, slik jeg ser det, være bedre med en avgift på bruk kontra en flat avgift tilsvarende "veiavgift". Det er mye kos med båt selv om en ikke dundrer avgårde.

Hvis noen må kvitte seg med båten sin pga. at drivstoffprisene er blitt for høye så har for mange stemt på feil parti iallefall.

Dette er jo med respekt å melde det reneste tøv. Skulle de som bygde/kjøpte dyre hus få avgiftsfri strøm fordi de hadde betalt mer moms?

Nei et hus står i ro (helst).

En båt med dieselmotor er gjerne kjøpt inn for å dra på lengre turer, gjerne istedenfor f.eks. biltur eller flytur.

Det er jo en mening med at man har valgt diesel i stedenfor bensin i båten.

Å sammenligne det med en fast bolig blir jo med respekt å melde meningsløst.

Hvis noen må kvitte seg med båten sin pga. at drivstoffprisene er blitt for høye så har de kjøpt feil båt.

Hva kom først av høna og egget.

Ja og hvis noen omkommer i en trafikkulykke så har de valgt feil bil. Eller feil fly hvis det var en flyulykke.

Nå tror jeg sannelig hele natur og miljøvernforbundet og departementet har samlet seg på båtplassen om formiddagene for å kverulere :wink:

En båt med dieselmotor er gjerne kjøpt inn for å dra på lengre turer, gjerne istedenfor f.eks. biltur eller flytur.

Det er jo en mening med at man har valgt diesel i stedenfor bensin i båten.

Å sammenligne det med en fast bolig blir jo med respekt å melde meningsløst.

Det her skjønner jeg ingenting av. Har lengden på den planlagte ferieturen noe å si for valg mellom diesel eller bensinmotor?

Det har ikke vært i mine tanker noen gang. Dersom drivstoffet blir så dyrt at det virkelig tynger min privatøkonomi, så dra jeg vel bare på kortere tur - helt uavhengig om det står diesel eller bensinmotor i båten.

Jeg forventer ikke at myndighetenes avgiftspolitikk styres av om jeg vil reise til Stråholmen eller Portør i ferien.

Dersom drivstoffprisen skulle nå 250,- kr pr. liter så kan jeg allikevel dra til Svenner og ha en fin ferie der.

mvh tuffff

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...