Teerex Svart 4.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2008 (redigert) Feil uttrykk.Utrykket skal være tæring etter næring. Har du ikke råd til å bruke båten, så har du feil båt. Så enkelt er det. Ikke fullt så enkelt. Hvis årsaken til at du plutselig ikke har råd til å bruke båten er politikerne, så har du feil politikere. Vi har heldigvis ikke valg på den russiske måten i Norge. Enn så lenge. Redigert 4.Mars.2008 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Mulligan Svart 4.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2008 Hør nå. Båten min bruker sånn omtrent for et par hundre i året i diesel. Det har jeg råd til. Hadde jeg hatt en båt som brukte for et par hundre tusen i året, så hadde jeg ikke hatt råd. Da har jeg valgt feil båt, og må få meg en med mindre forbruk. Det er mitt valg, og ikke politikerne. Sitér dette innlegget Link to post
CB. Svart 4.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2008 (redigert) Teerex Er HELT ENIG MED DEG problemet er at det er så mange missunelige sjeler på dette forumet snytt ut av Utøya, det må en bare leve med. De er desverre blitt hjernevasket på samme øy og desverre mistet grepet om hvordan et riktig liv er. Det å sturdere statsvidenskap med kun røde lærere er livsfarlig. Vi ser jo hvordan det gikk med Egeland og sultkatastrofen. Kun for å minne almuen om hva som skjedde. Egeland kjøpte 200 lastebiler fra forsvaret som skulle skrotes og sendte regningen til Afrika. Forsvaret ble glade som sparte penger siden røde kors stod for betalingen. Landet i Afrika er ikke like fornøyde da de sitter igjen med skrotingskostnaden. I neste liv skal jeg også bli byråkrat Redigert 4.Mars.2008 av Contraband (see edit history) Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
Teerex Svart 4.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2008 (redigert) Mulligan (hooligan): Hør nå heller hva mannen i gata med gjennomsnitts diesel familiebåt vil oppleve: Hvis du har en båt som brukte for kr 10.000 i året i diesel, og så måtte du plutselig betale 20.000 for den samme dieselen hver sesong. Da har du plutselig fått et svært kostbart sugerør fra statskassa ned i båten din. Om du syns det er OK er jo din sak, men det syns kanskje ikke alle andre... Contraband: Hvor er Utøya ? Redigert 4.Mars.2008 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Blanco Svart 4.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2008 Man kan kjøpe rimeligere mat, rimeligere klær, rimeligere bil, rimeligere bolig osv. for å regulere forbruk i forhold til inntekt.Men man kan IKKE kjøpe rimeligere drivstoff.... Noen som ser poenget ? Kjøp en rimeligere båt, og la de som har råd til å svi av 100 l/t få gjøre det til den pris det måtte koste. Svære motorer og størst mulig fart blir bare mer og mer Harry. Når det er sagt, er en eventuell økning ikke begrunnet i miljøgevinst. Den troverdigheten er brukt opp for lenge siden. Hvis miljø var viktig, hadde ikke StatoilHydro fått sin siste godkjenning for ytterligere utslipp på Melkerøya. Utslipp fra båtparken er ikke en gang en fjert i universet. Sitér dette innlegget Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis) Link to post
Mulligan Svart 4.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2008 Hvis budsjettet ditt for fuel på en sesong lyder på 10000.-, så må du selvsagt kjøre halvparten så langt. Det må da være åpenlyst. Sitér dette innlegget Link to post
CB. Svart 4.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2008 (redigert) Contraband: Hvor er Utøya ? Mener å huske det er Auf sin sommerleir. Hvor den ligger ønsker jeg egentlig ikke å vite Redigert 4.Mars.2008 av Contraband (see edit history) Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
Teerex Svart 4.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2008 (redigert) Kjøp en rimeligere båt, og la de som har råd til å svi av 100 l/t få gjøre det til den pris det måtte koste. Svære motorer og størst mulig fart blir bare mer og mer Harry Nei båten min er ikke for kostbar så den har jeg ikke tenkt å kvitte meg med. Det var jo ikke derfor jeg kjøpte den Ikke bruker den hverken 100 eller 50 l/t heller. Har heller ikke fylt en dråpe diesel siden 2003 siden den bare har stått på land, men har ikke lagt av penger til evt. dobling av literprisen heller Sist jeg fylte kosta den 4,75 pr. liter. Redigert 4.Mars.2008 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Teerex Svart 4.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2008 (redigert) Hvis budsjettet ditt for fuel på en sesong lyder på 10000.-, så må du selvsagt kjøre halvparten så langt.Det må da være åpenlyst. Det finner jeg høyst ulogisk. Den tankegangen kan bare tilhøre noen på samme side av bordet som frøken Halvorsen Budsjettet vil nok være over 10.000 for fuel. Det var jo bare for å ta et rundt tall. Redigert 4.Mars.2008 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Bjørktun Svart 4.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2008 Teerex Er HELT ENIG MED DEG problemet er at det er så mange missunelige sjeler på dette forumet snytt ut av Utøya, det må en bare leve med. De er desverre blitt hjernevasket på samme øy og desverre mistet grepet om hvordan et riktig liv er. Eg er ein av desse "problema" som meiner at drivstoff ikkje er spesielt dyrt i Norge. Likevel meiner du tydelegvis at 1) Eg stemmer sosialistisk (noko eg sjølv ikkje kan hugse at eg har gjort) 2) Er misunneleg på dei som har store båtar (Eg kjenner det ikkje slik sjølv) 3) Eg er hjernevaska. Ikkje verst. Sitér dette innlegget Link to post
Balder ll Svart 4.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2008 Utøya ligger i Tyrifjorden og der er det feriekoloni for AP-kyllinger. Mvh Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 4.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2008 (redigert) Eg er ein av desse "problema" som meiner at drivstoff ikkje er spesielt dyrt i Norge. drivstoff er ikke spesiellt dyrt, MEN KAN BLI DET. Det er jo det denne debatten dreier seg om. Redigert 4.Mars.2008 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
SuperGnisten Svart 4.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2008 løs det enkelt: bruk vinden Sitér dette innlegget sol + øl + seiling -regn = en god sommer.. Link to post
Teerex Svart 4.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2008 kajakk må da være svaret for å redde jorden.... Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Blanco Svart 4.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2008 Nei båten min er ikke for kostbar så den har jeg ikke tenkt å kvitte meg med. Har heller ikke fylt en dråpe diesel siden 2003 siden den bare har stått på land, Sist jeg fylte kosta den 4,75 pr. liter. Du er med andre ord en lykkelig problemfri hagebåteier . Sitér dette innlegget Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis) Link to post
Teerex Svart 4.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2008 Du er med andre ord en lykkelig problemfri hagebåteier . Ja akkurat nå. Men ikke så lenge... var jo planen Men håper jo å slippe å få avgiftssjokk på første fylling da. Problemfritt er det heller ikke. Det er jo en psykisk belastning selv om båten ikke står i hagen men i Hagan (stedsnavnet der båthavna ligger). Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Trond Aasvoll Svart 4.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2008 Etter å ha lest denne tråden, sitter jeg med en ettertanke? Som jeg har forstått er det prestisje å få presset inn en ny avgift, og der er de ingen grenser. Så, når klarer dem å innføre vindavgift på seilbåter tru.... Sitér dette innlegget Tidligere nick "De Cåsta". Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy. Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna. Link to post
SeaRaymond Svart 4.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2008 Så snart en eller annen politiker eller annet finner ut at det er "skadelig" for miljøet og utnytte denne energiformen. Sitér dette innlegget Link to post
sild Svart 4.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2008 Verden er blitt kaldere Jordkloden har ikke vært kaldere siden 1994, viser nye tall. Det siste året har temperaturen falt raskere enn noen gang i før moderne tid http://www.bt.no/klima/article517013.ece Sitér dette innlegget Link to post
SRC31 Svart 4.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2008 (redigert) Er for øyeblikket en tur i Kina! Hvis disse avgiftene utspiller seg ut i fra en angst for global oppvarming og høy vann, er jeg helt sikker på at vi må forberede oss på høyvann! Hvis noen virkelig tror at den mikroskopiske småbåtflåten i norge kan gjøre noe med dette, er det bare et knøttlite håp om å gjøre noe. Som musepiss i atlanterhavet! Avgifter på drivstoff er bare inntekter til staten, og en mulighet for å kjøpe seg litt bedre samvittighet ovenfor resten av verden! Forøvrig er drivstoff så billig i Norge i forhold til real inntekt at vi har faktisk det billigste drivstoffet i europa! Så Staten bare fyr på med denne avgiften, så blir vi ferdig med denne diskusjonen! Redigert 4.Mars.2008 av SRC31 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 4.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2008 Dieselmotorer er ikke dyrere på grunn av at diesel er et rimeligere drivstoff... De bare koster mer fordi de er dyrere å produsere. Ser at ingen har satt et spørsmålstegn ved denne påstanden så derfor tillater jeg meg å gjøre det! Jeg har absolutt ingen tro på at en dieselmotor i utgangspunktet er noe særlig dyrere å produsere enn en tilsvarende bensinmotor, hvorfor skal den være det? Jeg er absolutt ikke i tvil om at noe av grunnen til at en dieselmotor fra VP i Norge er så mye dyrer enn en tilsvarende bensinmotor skyldes forskjellen i pris på drivstofffet, men jeg kan ikke dokumentere dette, kan du? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
BMP Svart 4.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2008 Dieselmotorer er nokk dyrere og produsere em bensinmotorer menn neppe så mye dyrere som prisforskjellen skulle tilsi. En Volvo 72 industri motor på 250hk koster kr 74.000,- x moms komplett med radiator og det hele. Som båtmotor koster den jo det mangedobelte skulle tro kjølerene og eksosmanefoylen på den var lagert av gull. Men uansett drivstoff av alle slag vil komme til og stige kraftig i pris fremåver helt uavhengig av Norske avgifter. Får nå bare håpe at nye seil ikke stiger tilsvarende. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 4.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2008 Ser meningene er akkurat som de pleier å være i denne saken! Motorbåtfolk med store dieselmotorerer redde for betydelige ekstrautgifter, seilbåtfolket godter seg ved tanken på at båtlivet blir dyrere for de med store dieselmotorer, og de med bensinmotor tenker "endelig er det dieselfolket sin tur å betale"! Og realiteten er vel at selv om man forbyr alt som heter lystbåter så vil man uansett ikke redusere Norges utslipp av klimagasser mer enn tilsvarende et par-tre charterfly til Syden... Akk ja, verden vil bedras.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Seiljåtten Svart 4.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2008 Etter å ha lest denne tråden, sitter jeg med en ettertanke? Som jeg har forstått er det prestisje å få presset inn en ny avgift, og der er de ingen grenser. Så, når klarer dem å innføre vindavgift på seilbåter tru.... Jeg ser på staten som en løve som ikke helt klarer å få bitt over ræva på oss båtfolk, men som har inderlig lyst på litt penger. I utgangspunktet kan de godt regulere opp diesel avgiften, det er nok den mest fornuftige avgiften de kan gi oss i disse miljøtider, men jeg er livredd for at det bare gir blod på tann. Når vi stiller masse krav til båtførerbevis, register, etc, så begynner vi å bli en utgiftspost. Da kommr det skatter og avgifter. Når det først kommer skatter og avgifter, så kommer det vel i bøtter og spann, etterhvert som staten ansetter folk. Nei, vi betaler for redningsselskap, vhf beredskap, kommunale havner (med overskudd til kommunekassen). Samtidig legger vi igjen feriepengene våre i norge! Det er ikke dårlig i tider der det gjerne koster mindre å fly til syden, enn å dra på helgetur i båten. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 4.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2008 kommunale havner (med overskudd til kommunekassen). Hvor da? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.