Vestkystseiler Svart 4.Mars.2008 Del på Facebook Svart 4.Mars.2008 Jeg er absolutt ikke i tvil om at noe av grunnen til at en dieselmotor fra VP i Norge er så mye dyrer enn en tilsvarende bensinmotor skyldes forskjellen i pris på drivstofffet, men jeg kan ikke dokumentere dette, kan du? I USA er dieselen dyrere enn bensin (ikke mye, men dog). Likevel er prisen på dieselmotorer mye høyere enn prisen på en bensinmotor av samme størrelse. Derfor tviler jeg sterkt på at prisforskjellen mellom dieselmotorer og bensinmotorer skyldes forskjellen i drivstoffprisen. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 4.Mars.2008 Del på Facebook Svart 4.Mars.2008 seilbåtfolket godter seg ved tanken på at båtlivet blir dyrere for de med store dieselmotorer Det var litt av en påstand. Saken er vel heller den at mange ser på dette som et liten fillesak, og at det finnes viktigere ting her i verden. Jeg synes det er nesten komisk hvordan enkelte maler ut om "svartedauen" og det som værre er pga en liten avgift. Sitér dette innlegget Link to post
Vestkystseiler Svart 4.Mars.2008 Del på Facebook Svart 4.Mars.2008 De som er næringsdrivende og berettiget til å bruke diesel med redusert avgift kan enkelt trekke differansen mellom full avgift og redusert avgift fra i sitt regnskap for full refusjon(en forskift i regnskapsloven/skatteloven må muligens til før dette bli mulig).. Da trenger en bare en pumpe og en type diesel slik som mesteparten av verden forøvrig. Du tror ikke det er en liten mulighet for at kvitteringene for diesel til båt og privatbil også finner veien inn i regnskapet ? Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 4.Mars.2008 Del på Facebook Svart 4.Mars.2008 kommunale havner (med overskudd til kommunekassen). Mann kan nokk si mye om norske havner men at de gir overskudd til komunekassen er nokk ikke riktig. Norske havner drives etter en Kongelig resolusjon og deres økonomi skal holdes totalt adskilt fra kununenes økonomi. Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 4.Mars.2008 Del på Facebook Svart 4.Mars.2008 Du tror ikke det er en liten mulighet for at kvitteringene for diesel til båt og privatbil også finner veien inn i regnskapet ? Det kan nok være, men økonomisk kriminalitet (kanskje et sterkt ord nå) finnes det jo mye av fra før. Så det er ikke noe grunn. Forøvrig finnes det jo også idag en del som bruker avgiftsfritt diesel selv om de skal bruke avgiftsbelagt diesel. Det blir et bod/en straff når man blir tatt Sitér dette innlegget Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 4.Mars.2008 Del på Facebook Svart 4.Mars.2008 I UK skal man nå selv oppgi hvor mye av dieselen som går til varmer og batterilading: IWA supports red diesel decision John congratulated members of the IWA who lobbied HRMC for the domestic use rebate and continued, "This will go some way to ameliorating the impact of the cost increases and ensure that boat owners are only required to pay additional tax on diesel used for propulsion purposes rather than heating and battery charging." Dette gjelder imidlertid differensiering av momsen (VAT) såvidt jeg kan se, ikke andre (CO2) avgifter. Kan jo virke som et litt voldsomt tiltak for å spare noen få kroner i året på dieselvarmeren... Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
Ben Sin Svart 4.Mars.2008 Del på Facebook Svart 4.Mars.2008 Hei Slutter meg til denne enkle men gode setningen her jeg. Hvis noen må kvitte seg med båten sin pga. at drivstoffprisene er blitt for høye så har de kjøpt feil båt. Sitér dette innlegget Link to post
Vestkystseiler Svart 4.Mars.2008 Del på Facebook Svart 4.Mars.2008 Noen som husker nårtid oljeprisen var på 25 dollar fatet? Nå her prisen firedoblet seg, men det har ikke literprisen på drivstoff - merkelig. Betalte vi for mye den gang, eller betaler vi for lite nå? Råoljekostnaden utgjør jo bare en liten del av prisen på bensin og diesel. Regneeksempel: 1 fat olje = 159 liter, et moderne raffineri greier å få ca 150 liter bensin og diesel fra et fat Oljepris 25$/fat, dollarkurs = 8.00. Råoljekostnad = 200kr/150l = ca kr 1.33/liter Oljepris 105$/fat, dollarkurs = 5.20 Råoljekostnad = 550kr/150l = ca kr 3.67/liter Differanse = kr 2.33, legger man 25% moms til, blir differansen kr 2.91. Med andre ord burde prisen på bensin/diesel idag være ca 3 kr høyere pr liter enn den var da råoljen kostet 25USD/fat. Både bensinen og dieselen har steget mye mer enn dette. Noe utgjøres vel av økte avgifter, og dersom en titter på resultatregnskapene til Exxon/Mobil kan det gi en viss pekepinn om hvor resten av prisstigningen har havnet. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 4.Mars.2008 Del på Facebook Svart 4.Mars.2008 I USA er dieselen dyrere enn bensin (ikke mye, men dog). Likevel er prisen på dieselmotorer mye høyere enn prisen på en bensinmotor av samme størrelse. Derfor tviler jeg sterkt på at prisforskjellen mellom dieselmotorer og bensinmotorer skyldes forskjellen i drivstoffprisen. Nå sa jeg vel kun "noe av prisen". Har inntrykk av at man nå kan kjøpe en bil med dieselmotor tilsvarende samme bil med bensinmotor til en minimal prisforskjell. Hvordan er det mulig hvis det er så me dyrere å produsere en dieselmotor? Og hva er det med en dieselmotor som gjør den dyrere å produsere? Er vel heller ingen tvil om at en produsent, det være seg av motorer eller annet, vil ta den prisen som markedet er villig til å betale uten at det nødvendigvis har sin årsak i produksjonskostnadene? Tror jeg da, men fortell meg gjerne hvor jeg har/tar feil! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Sydvesten Svart 4.Mars.2008 Del på Facebook Svart 4.Mars.2008 Kan jo virke som et litt voldsomt tiltak for å spare noen få kroner i året på dieselvarmeren... Tja, jeg har vel nesten brukt samme mengde diesel på varmeren som til motoren i 2007 sesongen..... Det har gått med et par hundre liter til varmeren som nok har ruslet en 4-500 timer.. Men dette er småpenger å regne i det totale båtregnskapet for denne sesongen... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Sun Flyer Svart 4.Mars.2008 Del på Facebook Svart 4.Mars.2008 Det er kjipt at dieselprisen øker hele tiden. Jeg fyller 100 liter hver tredje uke pga min kjære varmer. Det blir det jo litt penger av hvis prisen øker til over 10 kr/l. Men jeg går ikke konkurs uansett. Dieselen er bare småtteri i forhold til det totale båtbudsjettet. Viggo Båtboer Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Teerex Svart 4.Mars.2008 Del på Facebook Svart 4.Mars.2008 Det var litt av en påstand. Saken er vel heller den at mange ser på dette som et liten fillesak, og at det finnes viktigere ting her i verden.Jeg synes det er nesten komisk hvordan enkelte maler ut om "svartedauen" og det som værre er pga en liten avgift. en liten avgift for deg, en stor for oss Solidarność Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Teerex Svart 4.Mars.2008 Del på Facebook Svart 4.Mars.2008 Hei Slutter meg til denne enkle men gode setningen her jeg. Stor visdom og ettertanke i debatten her inne Så hvis strømprisene plutselig ble fordoblet, så kunne man da altså si at den som må selge boligen sin fordi strømprisene er for høye, den har kjøpt feil bolig. En enkel konklusjon. Det ville altså ikke være strømprisene som skulle diskuteres da ? Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
power Svart 4.Mars.2008 Del på Facebook Svart 4.Mars.2008 Du tror ikke det er en liten mulighet for at kvitteringene for diesel til båt og privatbil også finner veien inn i regnskapet ? Da må det være bedre og sette båten på ett eget firma Allle utgifter dekkes av firma også slipper du mva når du kjøper båten Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 4.Mars.2008 Del på Facebook Svart 4.Mars.2008 Og hva er det med en dieselmotor som gjør den dyrere å produsere? Er vel heller ingen tvil om at en produsent, det være seg av motorer eller annet, vil ta den prisen som markedet er villig til å betale uten at det nødvendigvis har sin årsak i produksjonskostnadene? Tror jeg da, men fortell meg gjerne hvor jeg har/tar feil! En dieselmotor har bortimot dobbel kompresjon av en bensinmotor. Tradisjonelt har dieselmotorer derfor vært mye tyngre. Det koster naturlig nok mere å bygge en slik motor. Turbo og videreutviklet dieselinnsprøytning har gjort det mulig å øke effekten og senke sylindervolum og vekt en del, men dette utstyret koster jo også. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
power Svart 4.Mars.2008 Del på Facebook Svart 4.Mars.2008 (redigert) Eller som denne båten, 61 fot Charter Yacht/ Privat Yacht til salgs ! Redigert 4.Mars.2008 av power (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Whistler Svart 4.Mars.2008 Del på Facebook Svart 4.Mars.2008 (redigert) Ser at ingen har satt et spørsmålstegn ved denne påstanden så derfor tillater jeg meg å gjøre det! Jeg har absolutt ingen tro på at en dieselmotor i utgangspunktet er noe særlig dyrere å produsere enn en tilsvarende bensinmotor, hvorfor skal den være det? Jeg er absolutt ikke i tvil om at noe av grunnen til at en dieselmotor fra VP i Norge er så mye dyrer enn en tilsvarende bensinmotor skyldes forskjellen i pris på drivstofffet, men jeg kan ikke dokumentere dette, kan du? I USA er dieselen dyrere enn bensin (ikke mye, men dog). Likevel er prisen på dieselmotorer mye høyere enn prisen på en bensinmotor av samme størrelse. Derfor tviler jeg sterkt på at prisforskjellen mellom dieselmotorer og bensinmotorer skyldes forskjellen i drivstoffprisen. For et par år tilbake gjorde jeg et par regnestykker på Mercruisers 1,7 diesel og en 3,0L bensin med alphadrev for å se om importøren la på ekstra fordi vi har billigere diesel her til lands. Den prosentvise forskjellen på motorpakkene, fra Doug Russell (I USA) ble den så godt som den samme i USA, som egenimport og listepris hos den norske importøren. Sjekket Doug Russells priser i dag (1,7L diesel var ute av programmet), og en Mercruiser 300 hk diesel koster 23.950 USD med Bravo 2 drev. En 350 mpi(300hk) med Bravo 2 koster 12.895 USD. Rett nok hadde han ikke den ferskvannskjølte modellen, men jeg vil anta at den koster et par tusen dollar mer. Dieselmotoren koster altså 1,6 ganger mer i USA. De norske prisene for en 320 hk Mercruiser diesel (fant ikke tilsvarende så jeg måtte ta to andre med samme HK i Norge) med B2 og en 320hk ferskvannskjølt bensin m/ B2 er hhv 344.478 kr og 259.423 kr eller en faktor på 1,33. Derigjennom er det vel rimelig grunn til å anta at importøren ikke har høyere avanse på dieselmotorer enn bensinmotorer pga billigere drivstoff. Eller? Redigert 4.Mars.2008 av Whistler (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
hifo Svart 5.Mars.2008 Del på Facebook Svart 5.Mars.2008 i gjerstad ( verdens navle ) kostet avg diesel 12,36 kr og bensin 12,72 kr i går. :-( . ben sin har byttet navn . hvorfor det? Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Mulligan Svart 5.Mars.2008 Del på Facebook Svart 5.Mars.2008 titter på resultatregnskapene til Exxon/Mobil kan det gi en viss pekepinn om hvor resten av prisstigningen har havnet. Nå nærmer vi oss. Men den tror jeg blir hard å svelge for TilbakeStegerne. Såfremt det ikke sitter politikere i styret i noen av disse. Sitér dette innlegget Link to post
Vestkystseiler Svart 5.Mars.2008 Del på Facebook Svart 5.Mars.2008 Nå nærmer vi oss.Men den tror jeg blir hard å svelge for TilbakeStegerne. Såfremt det ikke sitter politikere i styret i noen av disse. Det sitter ingen politikere i styret til Exxon/Mobile. I USA fungerer tingene motsatt av i Norge. I Norge har regjeringen sine folk i styret til aksjeselskaper der staten har eierinteresser. I USA har oljeindustrien sine folk i Det Hvite Hus...... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.