Jump to content

Vilke instrumenter trenger jeg?

*Glimt*

Recommended Posts

Driver og bygger nytt sikrings skap og skal legge alt nytt av elektrisk i skøyta da alt er bare kaos. Har turteller, voltmeter, oljetrykk og tempraturmåler. Jeg har ikke amperemeter, trenger jeg det? Eller noen andre ting? :crazy:

Edited by *Glimt* (see edit history)

Trenger og trenger....det er vel med instrumenter som med mye annet. Duppeditter er in, og mye av dette er kjekt å ha.

Et amperemeter er alltid greit å ha, eller et såkalt battmeter. Som et vanlig instrument får du jo også dybdemåler, klokke, timeteller, eksostemp. måler, krengningsmåler, dieseltankmåler, vanntankmåler og måler til septiktank.

Edited by nimbuster (see edit history)

Jeg anbefaler amperetimeteller med shunt. Disse har etter hvert blitt så rimelige og inneholder mye viktig informasjon med bl.a. ladetilstand, volttilstand og forbrukt og gjenværende amperetimer.

ja link vil vi ha :yesnod:

Og hva er rimelig?

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

La meg tippe... Når nålen beveger seg mot + så lades batteriene dine, når nålen vipper mot - så forbruker du strøm...

Kan hende jeg tar feil, ren gjetning men dog logisk.

Takker for innspill :smiley: Dybde måler trenger jeg ikke pga at jeg har ekkolodd. Kunne vårt kjekt med roridikator men den går vel inn på hydraulik og på skøyta er det kjetting :smiley::smiley::smiley: Tank måler har jeg iform av ett kosteskaft :smiley::smiley: amperemeter tror jeg det blir, høres kjekt ut :cheers:

Edited by *Glimt* (see edit history)

Wema koster under halvparten av VDO.

Og så er det denne da, som ser helt lik ut, men til nesten halvparten av Wema pris igjen. Meg bekjent er det ikke med sikkerhet fastslått på at disse nye Biltema instrumentene er identiske med Wema.

Jeg har også planer om å montere et amperemeter og har vurdert dette, men det virker "mistenkelig" billig i forhold til de andre som er nevnt her. Vet noen om det er en vesentlig forskjell fra de andre mht. funksjon? :confused:

Vi har det litt annerledels ombord vedr. strøm..

Vi har eget strømpanel for hovedbryterene osv, med tilsvarende instrumenter som dette her... i forskjellige konfigurasjoner og skala...

20A-analogue-ammeter.gif

2 Voltmeter i foskjellige skala ( for 220V og 24 V ) for landstrøm og batteribanker (med vender for batteribankene)

2 Ampere meter for lading (1x for hver maskin som går til hver sin batteribank) .. med vender

1 Apere meter som måler strøm uttak fra batteriene.

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Vet noen om det er en vesentlig forskjell fra de andre mht. funksjon? :confused:
Ganske sikkert et vanlig amperemeter hvor shunten sitter inni instrumentet. Det innebærer at strømmen som skal måles må passere via selve instrumentet og det må legges opp tykke kabler for å unngå spenningsfall. I sum vil det fort koste mer enn f.eks. det Wema instrumentet.

Wema har forresten gjort en kraftig oppgradering av sin webside. Her kan man bl.a. se hvordan produksjonen foregår. I Kina selvsagt...

Nei, det er neppe mulig. Slike billiginstrumenter er laget slik at det ikke er mulig å åpne dem.

Har sjekket litt nærmere ang. det Wema instrumentet. Dette inneholder elektronikk (ser man på at viseren ikke står på midten av skalaen) og har et strømforbruk på 70-130mA! Dette er såpass mye at det kan bli problemer av å ha det permanent påslått. Fordelen med at de er elektroniske er at det ikke blir noe spenningsfall i kabelen man måler på, men i sum synes jeg det er en komplisert og dårlig løsning. Det går fint an å konstruere dem slik at de ikke har noe strømforbruk i det hele tatt.

Viser under to amperetimetellere fra Seatronic som viser hvor mye strøm du har brukt fra batteriene, hva som brukes i øyeblikket og hva som er spnenningen på batteriene. Jeg har erfaring med begge typene. Shunten som Mulligan beskriver kobles mellom minuspolen på batteriene og minus på forbrukssiden. Instrumentet måler spenningsfallet mellom de to sidene av shunten, slik som enkelt forklart av Mulligan. Forskjellen mellom de to instrumentene på bildet er at den ene leveres med 100 A shunt og den andre med 500 A shunt. Hos de aller fleste er det tilstrekkelig med 100 A på forbrukssiden.

amperetimeteller_mshunt.jpg

Uansett, unngå instrumenter fra Biltema til bruk i båt. Kjøpte 2 instrumenter derfra på seinsommeren, dei dugga en del, og et par måneder etter at dei var montert, begynte det å komme rustpunkter på ringen rundt. Vekkasta penger etter min mening.

- Hilsen Leidulf - Tabo22 blogg - Hjemmeside - Jeg er ustoppelig - hvis jeg bare kunne komme i gang....