avmønstret5 Startet 4.Mars.2008 Del på Facebook Startet 4.Mars.2008 Jeg har en 1000w ankervinsj koblet til det ene batteriet i batteribanken for forbruk. Batteriopplegget består av følgende: 2 stk 110V forbruksbatteri koblet sammen hvor kabler til ankervinsj er koblet til det ene batteriet. 1 stk startebatteri 70W Hovedstrømsbryter - av, forbruk, start, alle. (Bryteren styrer valg av forbruk og lading) Jeg er litt sekeptisk til at vinsjen er koblet til forbruksbanken. Det handler i første rekke om batteritype - i forbrukspakken står vedlikeholdsfrie forbruksbatteri - kan disse bli skadd ved karftig utladding ved vinsjbruk? Bør jeg koble vinsja om på startbatteriet? Vil i så fall et 70 W startebatteri være nok til å betjene vinsjen? (Forutsetter at motoren går og dynamoen lader mot startbatteriet) Hva mener dere som kan strøm? Takker for innspill. Sitér dette innlegget Link to post
rogeri Svart 4.Mars.2008 Del på Facebook Svart 4.Mars.2008 Hei Pettersand! Ser at du ikke oppgir rette måleenheten for batterikapasitet! Men går utfra at du mener forbruksbanken består av 110AH batteri og startbatteriet er på 70 AH (amperetimer) ! Rent kapasitetsmessig ville jeg benyttet forbruksbanken forutsatt at det er en batteritype som tåler dette. Dette bør undersøkes med fagleverandør. Startbatteriet må en forvente tåler større utladninger over kortere tid. Å vinsje opp et anker tar normalt 2-3 minutter og er vel egentlig ikke noen stor trussel for startbatteriets kapasitet! Tror jeg ville hatt vinsjen på startbatteriet, jeg! Sitér dette innlegget Link to post
salhus Svart 4.Mars.2008 Del på Facebook Svart 4.Mars.2008 Hei jeg har gjort det samme(bruke start batteriet). Hoved argumentet for dette er att motoren vanligvis er i gang og lader på startbatteriet når vinsjen skal brukes. Sitér dette innlegget Link to post
Akult Svart 4.Mars.2008 Del på Facebook Svart 4.Mars.2008 Sevicebanken lades vel på lik linje med startbatteriene når motoren går på de fleste båter i dag - så det betyr lite. Men som nevnt er det vanlig å koble seg til startbatteriene med alle store forbrukere som har kraftig startstrøm. Jeg tenker da på ankervinsj og thrustere. Dette har flere gode grunner. Den ene er at man vanligvis benytter batterier som er beregnet på å gi høy effekt over kort tid i en startbank. En annen grunn er at ankervinsj og thrustere vil gi en kraftig dipp i spenningen hver gang de startes. Hvis de da er koblet på samme bank som plotter og andre elektroniske duppeditter, som vanligvis er spenningsfølsomme, så vil disse koble ut et lite øyeblikk og vil/må restarte. Likedan med kjøleskapet. Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 4.Mars.2008 Del på Facebook Svart 4.Mars.2008 Er det ett argument da? Lader ikke dynamoen også på forbruksbatteriet da? Men er forøvrig enig at jeg ville valgt startbatteriet om ikke forbruksbanken var tilpasset ett slikt bruk (personlig liker jeg å ha startbatteriet kun til start), men ved vinsjing ville jeg latt motoren være igang, dette fordi en også ville hatt dynamokapasiteten tilgjengelig, og dermed avlastet batteriet, samtidig dersom batteriet av en eller annen grunn skulle ha blitt så svekket at en ikke ville fått igang motoren, så var motoren allerede igang Sitér dette innlegget Link to post
Ronald Svart 4.Mars.2008 Del på Facebook Svart 4.Mars.2008 (redigert) ...En annen grunn er at ankervinsj og thrustere vil gi en kraftig dipp i spenningen hver gang de startes. Hvis de da er koblet på samme bank som plotter og andre elektroniske duppeditter, som vanligvis er spenningsfølsomme, så vil disse koble ut et lite øyeblikk og vil/må restarte. Likedan med kjøleskapet.... Jeg har selv en 1000W ankervinsj på samme krets som alt annet utstyr. Selv om vinsjen i watt er (relativ) kraftig, er den lavt giret. Jeg har aldri opplevd at noe annet utstyr havner i restart-modus som følge av vinsjebruken (og det til tross for relativt små banker, enten startbanken på 110Ah, eller forbruk på 150Ah - ankervinsjen går på den av disse som til enhver tid er aktiv/innkoblet) Redigert 4.Mars.2008 av Ronald (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Akult Svart 4.Mars.2008 Del på Facebook Svart 4.Mars.2008 Nei sidepropeller er nok de grådigste. Så lenge du har spreke batterier kan nok det gå greit med ankervinsjen. Men hvis man skal til å arrangere ett nytt opplegg for slikt, og vurderer hvor de forskjellige forbrukerne skal tilkobles, så ville jeg gjort slik forklart over. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 4.Mars.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Mars.2008 (redigert) ------------- Redigert 4.Mars.2008 av pettersand (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 4.Mars.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Mars.2008 Hei Pettersand! Ser at du ikke oppgir rette måleenheten for batterikapasitet! Men går utfra at du mener forbruksbanken består av 110AH batteri og startbatteriet er på 70 AH (amperetimer) ! Ja, beklager Det var litt tidlig på dagen Jeg tenker mest på om forbruksbanken kan ta skade av dette over tid. Jeg har montert inn flunkende nye forbruksbattrier som skal være vedlieholdsfrie, og håper de de vil leve lenge Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 4.Mars.2008 Del på Facebook Svart 4.Mars.2008 Er det ett argument da? Lader ikke dynamoen også på forbruksbatteriet da? Men er forøvrig enig at jeg ville valgt startbatteriet om ikke forbruksbanken var tilpasset ett slikt bruk (personlig liker jeg å ha startbatteriet kun til start), men ved vinsjing ville jeg latt motoren være igang, dette fordi en også ville hatt dynamokapasiteten tilgjengelig, og dermed avlastet batteriet, samtidig dersom batteriet av en eller annen grunn skulle ha blitt så svekket at en ikke ville fått igang motoren, så var motoren allerede igang Noen prioriterer ladingen til startbatteriet, og i så fall behøver ikke forbruksbatteriene å få lading før forbruksbatteriet er toppladet. Forbruk kan dessuten være nedtappet. Baugpropell og vinsj bør derfor være tilkoblet startbatteriet. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 4.Mars.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Mars.2008 Noen prioriterer ladingen til startbatteriet, og i så fall behøver ikke forbruksbatteriene å få lading før forbruksbatteriet er toppladet. Forbruk kan dessuten være nedtappet. Baugpropell og vinsj bør derfor være tilkoblet startbatteriet. Nå regulerer jeg selv både lading og forbruk via hovedstrømsbryter, men jeg ser poenget med at forbruksbatterier kan være nedtappet når vinsja skal brukes. Men vil et 70aH startbatteri være nok til å betjene ei 1000w vinsj? Sitér dette innlegget Link to post
terron Svart 4.Mars.2008 Del på Facebook Svart 4.Mars.2008 Er nok forskjellige teorier og meninger her - men - vinsjen din trekker ca. 1,4A pr minutt. Så er det vel en regel at man aldri skal tappe et batteri mer enn 50% - dermed skal startbatteriet ditt tåle teoretisk 25 minutter vinsjbruk. Men dette regnestykket blir jo feil fordi man alltid skal la motoren gå når man bruker vinsj og/eller baugpropell. Og samtidig skal man jo faktisk også hensynta det faktum at veldig mange båtmotorer bruker en del "ekstrastrøm" de første minuttene etter start (til bl.a. forvarming). Derfor - og som det er montert originalt i de båter jeg kjenner til - kopl vinsjen opp mot startbatteriet, og kombiner bruken av denne med å allltid la motoren gå. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 4.Mars.2008 Del på Facebook Svart 4.Mars.2008 (redigert) Et batteri på 70Ah er mer enn nok. 1000watt ved 12volt tilsvarer et strømtrekk på ca. 80amp, og kjører du vinsjen i 2 minutter, har du ikke forbrukt mer enn ca. 3Ah av de 70Ah du har. En start av motoren på 5 sekund og 500amp forbruker til sammenligning 0,7Ah. Og som andre har sagt, et startbatteri tåler mye bedre slike store strømmer enn hva et rent fritidsbatteri for forbruk gjør. Lars H. Redigert 4.Mars.2008 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
avmønstret5 Svart 4.Mars.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Mars.2008 OK - takk for svar , her blir det bare å stå med hodet under dørken å dra ledninger Sitér dette innlegget Link to post
terron Svart 4.Mars.2008 Del på Facebook Svart 4.Mars.2008 Et spørsmål om temaet, men litt på siden?? Har lurt litt på om hvor mye belastningen på vinsjen har å si på forbruket. En god regel er jo å "skåne vinsjen" ved å la båten sige mest mulig bakover av seg selv --> man bruker altså først vinsjen for å "få sig bakover" samt ta opp slakken i tauet - før man til slutt hever ankeret fra bunnen. Har selv vinsj på 1000W, og man hører jo god forskjell på denne om den drar båten, eller bare tar opp tau. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 4.Mars.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Mars.2008 Ja det er viktig - en bør ikke dra båten med vinsjen men bakk/gå forover (alt etter plassering). Sitter jernet svært fast børe en brekke det løs med båten. Helst ikke med kjetting/tau på vinsja, men om en kryssholt/pullert. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.