Jump to content

Ankervinsj og batteri


avmønstret5

Recommended Posts

Jeg har en 1000w ankervinsj koblet til det ene batteriet i batteribanken for forbruk.

Batteriopplegget består av følgende:

2 stk 110V forbruksbatteri koblet sammen hvor kabler til ankervinsj er koblet til det ene batteriet.

1 stk startebatteri 70W

Hovedstrømsbryter - av, forbruk, start, alle. (Bryteren styrer valg av forbruk og lading)

Jeg er litt sekeptisk til at vinsjen er koblet til forbruksbanken. Det handler i første rekke om batteritype - i forbrukspakken står vedlikeholdsfrie forbruksbatteri - kan disse bli skadd ved karftig utladding ved vinsjbruk?

 

Bør jeg koble vinsja om på startbatteriet?

Vil i så fall et 70 W startebatteri være nok til å betjene vinsjen? (Forutsetter at motoren går og dynamoen lader mot startbatteriet)

 

Hva mener dere som kan strøm? Takker for innspill.

Link to post

Hei Pettersand!

 

Ser at du ikke oppgir rette måleenheten for batterikapasitet! :smiley:

Men går utfra at du mener forbruksbanken består av 110AH batteri og startbatteriet er på 70 AH (amperetimer) !

Rent kapasitetsmessig ville jeg benyttet forbruksbanken forutsatt at det er en batteritype som tåler dette. Dette bør undersøkes med fagleverandør.

Startbatteriet må en forvente tåler større utladninger over kortere tid.

Å vinsje opp et anker tar normalt 2-3 minutter og er vel egentlig ikke noen stor trussel for startbatteriets kapasitet!

 

Tror jeg ville hatt vinsjen på startbatteriet, jeg!

Link to post

Sevicebanken lades vel på lik linje med startbatteriene når motoren går på de fleste båter i dag - så det betyr lite.

 

Men som nevnt er det vanlig å koble seg til startbatteriene med alle store forbrukere som har kraftig startstrøm. Jeg tenker da på ankervinsj og thrustere. Dette har flere gode grunner. Den ene er at man vanligvis benytter batterier som er beregnet på å gi høy effekt over kort tid i en startbank.

 

En annen grunn er at ankervinsj og thrustere vil gi en kraftig dipp i spenningen hver gang de startes. Hvis de da er koblet på samme bank som plotter og andre elektroniske duppeditter, som vanligvis er spenningsfølsomme, så vil disse koble ut et lite øyeblikk og vil/må restarte. Likedan med kjøleskapet.

Link to post

Er det ett argument da? Lader ikke dynamoen også på forbruksbatteriet da? Men er forøvrig enig at jeg ville valgt startbatteriet om ikke forbruksbanken var tilpasset ett slikt bruk (personlig liker jeg å ha startbatteriet kun til start), men ved vinsjing ville jeg latt motoren være igang, dette fordi en også ville hatt dynamokapasiteten tilgjengelig, og dermed avlastet batteriet, samtidig dersom batteriet av en eller annen grunn skulle ha blitt så svekket at en ikke ville fått igang motoren, så var motoren allerede igang :wink:

Link to post
...En annen grunn er at ankervinsj og thrustere vil gi en kraftig dipp i spenningen hver gang de startes. Hvis de da er koblet på samme bank som plotter og andre elektroniske duppeditter, som vanligvis er spenningsfølsomme, så vil disse koble ut et lite øyeblikk og vil/må restarte. Likedan med kjøleskapet....

Jeg har selv en 1000W ankervinsj på samme krets som alt annet utstyr. Selv om vinsjen i watt er (relativ) kraftig, er den lavt giret. Jeg har aldri opplevd at noe annet utstyr havner i restart-modus som følge av vinsjebruken (og det til tross for relativt små banker, enten startbanken på 110Ah, eller forbruk på 150Ah - ankervinsjen går på den av disse som til enhver tid er aktiv/innkoblet)

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
Hei Pettersand!

 

Ser at du ikke oppgir rette måleenheten for batterikapasitet! :smiley:

Men går utfra at du mener forbruksbanken består av 110AH batteri og startbatteriet er på 70 AH (amperetimer) !

Ja, beklager :blush: Det var litt tidlig på dagen :sleep:

 

Jeg tenker mest på om forbruksbanken kan ta skade av dette over tid. Jeg har montert inn flunkende nye forbruksbattrier som skal være vedlieholdsfrie, og håper de de vil leve lenge :smiley:

Link to post
Er det ett argument da? Lader ikke dynamoen også på forbruksbatteriet da? Men er forøvrig enig at jeg ville valgt startbatteriet om ikke forbruksbanken var tilpasset ett slikt bruk (personlig liker jeg å ha startbatteriet kun til start), men ved vinsjing ville jeg latt motoren være igang, dette fordi en også ville hatt dynamokapasiteten tilgjengelig, og dermed avlastet batteriet, samtidig dersom batteriet av en eller annen grunn skulle ha blitt så svekket at en ikke ville fått igang motoren, så var motoren allerede igang :wink:

Noen prioriterer ladingen til startbatteriet, og i så fall behøver ikke forbruksbatteriene å få lading før forbruksbatteriet er toppladet. Forbruk kan dessuten være nedtappet. Baugpropell og vinsj bør derfor være tilkoblet startbatteriet.

Link to post
Noen prioriterer ladingen til startbatteriet, og i så fall behøver ikke forbruksbatteriene å få lading før forbruksbatteriet er toppladet. Forbruk kan dessuten være nedtappet. Baugpropell og vinsj bør derfor være tilkoblet startbatteriet.

Nå regulerer jeg selv både lading og forbruk via hovedstrømsbryter, men jeg ser poenget med at forbruksbatterier kan være nedtappet når vinsja skal brukes.

Men vil et 70aH startbatteri være nok til å betjene ei 1000w vinsj?

Link to post

Er nok forskjellige teorier og meninger her - men - vinsjen din trekker ca. 1,4A pr minutt. Så er det vel en regel at man aldri skal tappe et batteri mer enn 50% - dermed skal startbatteriet ditt tåle teoretisk 25 minutter vinsjbruk. Men dette regnestykket blir jo feil fordi man alltid skal la motoren gå når man bruker vinsj og/eller baugpropell. Og samtidig skal man jo faktisk også hensynta det faktum at veldig mange båtmotorer bruker en del "ekstrastrøm" de første minuttene etter start (til bl.a. forvarming). Derfor - og som det er montert originalt i de båter jeg kjenner til - kopl vinsjen opp mot startbatteriet, og kombiner bruken av denne med å allltid la motoren gå.

Link to post

Et batteri på 70Ah er mer enn nok. 1000watt ved 12volt tilsvarer et strømtrekk på ca. 80amp, og kjører du vinsjen i 2 minutter, har du ikke forbrukt mer enn ca. 3Ah av de 70Ah du har. En start av motoren på 5 sekund og 500amp forbruker til sammenligning 0,7Ah. Og som andre har sagt, et startbatteri tåler mye bedre slike store strømmer enn hva et rent fritidsbatteri for forbruk gjør.

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Et spørsmål om temaet, men litt på siden?? Har lurt litt på om hvor mye belastningen på vinsjen har å si på forbruket. En god regel er jo å "skåne vinsjen" ved å la båten sige mest mulig bakover av seg selv --> man bruker altså først vinsjen for å "få sig bakover" samt ta opp slakken i tauet - før man til slutt hever ankeret fra bunnen. Har selv vinsj på 1000W, og man hører jo god forskjell på denne om den drar båten, eller bare tar opp tau.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...