Jump to content

VP TAMD40A og 40B, og "revet" sylinder ?


Fusebox

Recommended Posts

Bl. a. er ytelsen forskjellig og mest sannsynlig alderen også. Ledningsnettet er annerledes. Gå til VP sine nettsteder og last ned instruksjonsbøkene så finner du nok forskjellene rimelig raskt. At en sylinder er "reevt" betyr at den er "skjært" dvs at stempelet har vært i kontakt med og revet opp sylinderveggen som følge av overopphetning/manglende smøring.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post

Takk for svar.

 

Jeg har en 40A motor i vår båt, og lurte på å kjøpe en brukt 40B motor, enten for å restaurere den (bytte sylinderforing og stempel) eller ha reservedeler til vår 40A motor.

 

Hvis "revingen" skyldes mangel på kjøling eller smøring, så er det vel overhengende sannsynlig at flere deler av motoren nærmer seg havari ?

 

Tenker i første omgang på reservedeler som dieselpumpe, varmevekslere (olje og vann), topp, turbo, starter og dynamo m.m.

 

40A har vel 158hk og 40B 165 eller noe slikt...

 

Er dette da muligens å kjøpe seg trøbbel (ja, selvsagt egentlig, hehe ;-) ? Eller kan det ha noe for seg å bytte deler mellom 40A og 40B ?

 

Hilsen

Are

Link to post
Takk for svar.

 

 

40A har vel 158hk og 40B 165 eller noe slikt...

 

Hilsen

Are

 

40A og 40B er begge lik i ytelse avhengig av hva de er satt opp med, bare turbo eller også intercooler(TMD og TAMD). Forskjellen på 158 og 165 er fast aksel og hekkagregat for sistnevnte.

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now


×
×
  • Create New...