bjoris Startet 1.Mars.2004 Link til dette innlegget Startet 1.Mars.2004 Det er sikkert mange med meg som skal hente ny båt til våren! Kanskje vi kan ha èn tråd der vi som er i "samme båt" får utløp for alt vi har å berette for andre i samme situasjon? Bare en tanke... PS! henter min onsdagen før påske, hvis isen har gått i Fevik... Henter faderen sin i Bergen neste mandag! Snakk om julekveld...: Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Reidar67 Svart 1.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2004 Vi har vår i ankomst om to uker, og gleder oss! Det blir nok seilas på gardstunet hjemme i noen måneder før den er sjøklar, men det er vel litt av greia, ikke?! Link to post
jada Svart 1.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2004 hvis isen har gått i Fevik...Det er nok ikke noe stor fare for is der. Du har sikkert fortalt i en tråd hva du skal hente der, men husker ikke. Nytt eller brukt????? Link to post
bjoris Svart 1.Mars.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2004 Nei, det er desssverre ikke nytt. Det er nok altfor dyrt, men ny Baltic er jo drømmen (hvis du vil ha motorbåt)... men det er mye penger også Har kjøpt en Fjord 815 85 modell med 90 mod VP 41, 200 hk av Scand Boats, de tar innbytte og det virker ikke som om de er ute etter å presse ut de siste kronen av hver bruktbåt de selger. De vil heller selge fort og enkelt. Jeg syns iallefall vi fikk en ok båt til ok pris med opplag i vinter og garanti for sesongen 2004 inkludert. Til nå er jeg iallefall veldig fornøyd! Ligger på erfaringsbasen. Vi går fra seilbåt til motorbåt pga ønske om et enklere båtliv siden vi nå har fått barn. Det er derfor ekstra spennende å se om motorbåtlivet er noe for oss. Det går iallefall fryktelig fort unna i forhold til det vi er vant med så her gjelder det å avpasse fart etter farvann... Vi kommer nok til å ta det med ro i starten... Nå er det snart bare 5 uker igjen, har ventet siden oktober og det har vært en prøvelse. Vi har bestilt omtrekking av putene innvendig. Før sesongen starter for fult skal jeg forsøke meg på omtrekking av skutesidene, samt få sydd nye gardiner/forheng! Når det er gjort vil båten være meget pen. Den er godt vedlikehold og har alt de viktigste utstyret... Nye puter gjør også mye med en båt. Spennende blir det og turen til Oslo i påsken blir også spennende siden jeg er vant med å ferdes i bedagelig tempo med 15 grader krengning Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Baltic Svart 1.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2004 Vi skal også hente ny båt til våren, i Fevik! Kanskje i påsken? Vi har kjøpt din drømmebåt,- en helt ny Scand 29 Baltic, 2004 modell. Vi vurderte lenge frem og tilbake før vi klarte å bestemme oss, vi syntes også det var mye penger å legge i båt, men vi valgte altså til slutt en ny Baltic. Vi håper at alle blir fornøyd med det valget som er gjort, og ønsker lykke til med båt og båtsesongen! Link to post
Hulda Svart 1.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2004 Skal ikke hente båt, men hadde en liten opplevelse som jeg skrev om til noen venner i Kiel: For å tenke på noe annet... I går måtte Hulda ut å være isbryter. Det var en First ca. 38 fot som var solgt i Son. Båten skulle inn til kaia for å fylle ferskvann før den la ut på turen til sin nye hjemmehavn. Og den er i Bergen!!!! Morgentempen de siste dagene har vært 10 kalde, med 5 cm stålis i havna. Det var 4 herrer i alderen 20- til 60 år som skulle ta båten rundt kysten. Det var ikke sikkerhetsline langs dekket. Da de dro ut hadde de på seg vanlig godt vintertøy, men ikke flytevester eller seilerdrakter beregnet på fall i sjøen. Nå er det et lavtrykk på vei inn med vind. I en for dem ny og uprøvet bruktbåt. Om en av oss hadde dratt på en slik tur, ville vel alt vært testet, prøvet, dobbeltsjekket og innøvd. Bare tenk om de skulle seile på et isflak, for dem er det en del av nå. Tror jeg hadde ventet til april før jeg hadde tatt den turen. Men jeg formoder at alle venner på baatplassen.no har sikkerhetsutstyr og vurderingsevne på rett plass. Lykke til med nye båter!! Link to post
MS Victoria Svart 1.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2004 Enig med siste innlegg om at slike henteturer ofte byr på flere utfordringer enn en vanlig "kosetur" og særlig fordi det er mye nytt å forholde seg til. Nettopp derfor er det viktig å tenke på sikkerheten og at man er forberedt på å takle ulike utfordringer. Forbered turen nøye, ta hensyn til vær og vind og ta ingen unødvendige sjanser. Lykke til med "henteturene" Link to post
Bitteliten Svart 1.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2004 Jeg drømmer, jeg drømmer Nå ble det ny båt i fjor sommer - så ny båt i år er nok ikke mulig. MEN kanskje 2005? Admiralinnen gleder seg til Sjøen for Alle. Vi skal se på Nimbus, Nidelv og Windy. Det blir morro! Link to post
bjoris Svart 1.Mars.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2004 Mye god sjømannskap i disse rådene. Jeg har tenkt å ha med gummibåten med motor også, den liker jeg alltid å ha med! Jeg har ikke vært på sørlandet tidlig i april før, men har hørt at det er mye tåke på den tiden av året. Jeg liker meg svært dårlig i tåke selv om jeg har kartplotter osv... Stemmer det at det er mye tåke der i april? Finnes det noe som kalles "vanlig" vindretning/styrke på denne tiden av året? Planen er å gå fra Fevik og innenfor Tromøya for å bli ørlite kjent med båten før vi setter kursen direkte mot Svenner, hvis sikten og været er bra. Hvis ikke blir det vel å gå innaskjærs der det er mulig, men rakkebåene må en jo forbi uansett..., men vi har jo hele påsken hvis været blir dårlig. Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
jada Svart 1.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2004 Stemmer det at det er mye tåke der i april? Finnes det noe som kalles "vanlig" vindretning/styrke på denne tiden av året?Det er ikke noe spesielt med tåke på den tiden, eller på andre årstider, men du kan jo selvsagt være uheldig. Når det gjelder vind, så kan jo den komme fra alle kanter, men du har jo store muligheter til å gå innaskjærs på store deler av kysten. Du må jo på utsida et stykke før Risør og også før Kragerø, og deretter nærmer du deg Rakke som du selv har nevnt. Link to post
Laholm Svart 1.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2004 Og vi henter ny båt om vel 2 uker. Som nevnt i annen streng avsluttet vi ferien i fjor på fast grunn (under vann, (grunnen, heldigvis ikke båten)). Etter mye fundering falt valget på en Viknes 1030, som for oss ser ut til å være en fin kombinasjon av hytte og fiskeplass (pappa får bare begrenset deltakelse til Marstein vinterstid, men kanskje noe mer når bekvemmelighetene nå gjør et betydelig hopp?) Bestilling i september, levering i mars, er rene "svangerskapet"! "Henteturen" er ca 15 nM i godt kjent farvann, men noe av underholdningen i vinter har vært å planlegge hva vi trenger ta med. Det blir mye tauverk (nyspleiset), flyteutstyr for oss alle, karter papir/ c-map) osv osv osv. Så skal vi ha noen dager med trening i å håndtere båten, før venner og familie skal få se på vidunderet. Selv om vår tur i distanse blir lite å skrive "hjem" om, så har vi stor glede av at det finnes båtfolk som har vilje og evne til å dele erfaringene ved å hente båt, så denne strengen må vi se å holde liv i! Hilsen Laholm med familie Laholm Link to post
jada Svart 1.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2004 Viknes 1030, en kjempebåt, spør du meg Foreslo en slik båt i en annen tråd hvor det var spørsmål om aktuell båttype, men ingen reflekterte over den da. Det eneste spørsmålet jeg har til denne båten er hvorfor verftet absolutt skulle støpe bordganger i skroget Link to post
Laholm Svart 1.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2004 Kanskje et lite alilbi tilbake til røttene? (Her jeg bor står oselveren sterkt, og vi er mange som vil vedlikeholde den tradisjonen) Egentlig ikke noe svar, men likevel...... Laholm Link to post
bjoris Svart 2.Mars.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2004 Til Baltic: Gratulerer med drømmebåt . En gang kommer nok tiden for meg også..., men det er gøy å kjøpe brukt også. I går trålet vi butikker ette nye gardiner så nå har likom sesongen begynt litt! Skulle vi være i Fevik samtidig så får du stikke innom oss i Fjorden, den er nok lettere å kjenne igjen enn en Baltic, antar det ligger flere Balticer der da! Det er jo en mager trøst at jeg kanskje skiller meg litt ut med en Fjord i Fevik Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
jada Svart 2.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2004 .......i Fevik Ikke ta det ille opp, men et tips slik at dere skal unngå å drite dere ut overfor lokalbefolkningen. Når dere henter båtene, så er dere på Fevik, et tettsted i Grimstad kommune. Og Hasseltangen, hvor Scand, Joda og Marex holder til, er en landtunge ut i sjøen nordøstover mot kommunegrensen til Arendal. Da er det plassert på kartet Link to post
Laholm Svart 2.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2004 Fordelen med å bo innen rimelig reiseavstand fra fabrikken er at man kan ta turer og følge med på prosjektet. 80% av familien møtte opp i dag, jeg utstyrt med digitalt kamera. Resultat: 50 bilder av områder som om få dager vil være utilgjengelige for avfotografering. Nå vet jeg hvor veldig mye befinner seg som jeg først fant ut hvor var da jeg fikk skiftet maskin på forrige båt! Utrolig velvilje i alle ledd, kanskje synes de også det er morsomt at guttene på 13 og 15 viser interesse for detaljene? At mamma og pappa gjør det, skulle jo bare mangle! Nå er det tid for vinterferie, deretter en ny runde pr. invitasjon til fabrikken, før båten leveres 19. mars! Laholm Link to post
Flem340 Svart 11.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2004 Yess! Der ble det endelig båt igjen. Akkurat fått tilslaget på en Flem 340 2001 modell. Håper å få fraktet nedover til sørlandet etter påske. Link to post
Batdilla Svart 11.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2004 Yess! Der ble det endelig båt igjen.Grattis! Fly og greier. Link to post
Sun Flyer Svart 11.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2004 Skal ikke hente båt, men hadde en liten opplevelse som jeg skrev om til noen venner i Kiel: For å tenke på noe annet... I går måtte Hulda ut å være isbryter. Det var en First ca. 38 fot som var solgt i Son. Båten skulle inn til kaia for å fylle ferskvann før den la ut på turen til sin nye hjemmehavn. Og den er i Bergen!!!! Morgentempen de siste dagene har vært 10 kalde, med 5 cm stålis i havna. Det var 4 herrer i alderen 20- til 60 år som skulle ta båten rundt kysten. Det var ikke sikkerhetsline langs dekket. Da de dro ut hadde de på seg vanlig godt vintertøy, men ikke flytevester eller seilerdrakter beregnet på fall i sjøen. Nå er det et lavtrykk på vei inn med vind. I en for dem ny og uprøvet bruktbåt. Om en av oss hadde dratt på en slik tur, ville vel alt vært testet, prøvet, dobbeltsjekket og innøvd. Bare tenk om de skulle seile på et isflak, for dem er det en del av nå. Tror jeg hadde ventet til april før jeg hadde tatt den turen. Men jeg formoder at alle venner på baatplassen.no har sikkerhetsutstyr og vurderingsevne på rett plass. Lykke til med nye båter!! Hei, Det var meg som var skipper på båten du refererer til. Takk for hjelpen forresten. Båten var en jeanneau sun fast 40. (godt tippet!) Joda, det var sikkerhetsliner langs dekket. Overlevingsdraktene kom raskt frem når vi kom avgårde. Ellers gikk turen ganske greit. Det ble litt motvind/sjø over jæren, og vi var faktisk utenfor Egersund da en Bavaria 41 ble meldt savnet. Den ble senere slept inn til egersund. Ellers føler jeg at vi var godt forberedt. Frem for alt; takk for isbrytinga. Det var til stor hjelp for oss. Vi var fremme i Bergen torsdag for en uke siden. Viggo Vea Båtboer, Bergen Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
KOB Svart 11.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2004 Yess! Der ble det endelig båt igjen. Akkurat fått tilslaget på en Flem 340 2001 modell. Flotte saker. 2004-sesongen blir noe å se fram til. Gratulerer med flott ny båt. Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
jada Svart 12.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2004 Yess!..... Gratulerer, ser veldig flott ut. Håper du er en av de heldige som har fått karret til deg en vimpel slik at du er lettere gjenkjennelig på kysten her sør. Link to post
M/Y Ellen Marie Svart 12.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2004 Grattis Domenique Du stiller vel med flagskipet på båtplassentreffet i juni? Tromøya - Valle er jo reineste koseturen. mvh . www.g-mt.no Link to post
Baltic Svart 15.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2004 Gratulerer med Flem 340! En flott båt som jeg håper og tror at du blir fornøyd med! Lykke til med spennende båtsesong!!! Link to post
KOB Svart 18.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2004 Lykkelig omstendigheter og samtidig litt vemodig Vår kjære Hannah II er solgt. Rundt 1. mai kommer en hyggelig og lykkelig bergenser og henter henne og seiler henne til Bergen hvor hun i sin tid kom fra. Hannah III (ny Windy 37 Grand Mistral) er kontrahert og skal hentes i Arendal i slutten av juni. Jeg gleder meg som en unge. Galskap, vil sikkert mange si, og jeg er helt enig - fullstendig galskap. Men vi lever bare en gang, og det er nå. Vi skulle jo ikke kjøpe båt. Vi var såre fornøyd med Hannah II - mer båt enn vi trengte, og mer enn tilstrekkelig. 3-fotsyken kan som kjent ikke kureres, men symptomene hadde vært nesten borte i hele vinter. Men så kom vårtegnet (les: en "mini båtmesse") og 3-fotsyken slo ut i full blomst. Fortsatt var det jo bare drømmer, men jeg begynte så smått å leke med tanken. Og med dagens rentenivå kan man jo lage seg utrolig interessante regnstykker. I det stille begynte jeg å orientere meg i bruktmarkedet, men det var få W37 i markedet, og den mest interessante gikk rett foran nesen på meg. Var det mulig å tenke nytt? Etter å ha regnet og regnet, og alliert meg med banken med en ramme som kunne forsvares startet forhandlingene. Og da jeg fikk et tilbud jeg ikke kunne si nei til, og som inkluderte innbytte av Hannah II til en god pris, var det bare admiralinnen som gjenstod. Heldigvis har jeg en snill og klok kone, som har forstått verdien av å ha en lykkelig og medgjørlig mann. Så forhandlingene førte fram. Så nå gleder vi oss begge to PS. Handelsbanken er nå desidert største "eier" i "Partrederiet Hannah", men bruksretten og gleden ved den ligger hos oss. DS. Og - m/y Ellen Marie - det betyr at vi dessverre ikke kan komme til baatplassen-treffet i juni, noe vi virkelig hadde sett frem til. Men kanskje kommer vi til Skjærhalden under båtfestivalen, Amorosa, hvis alt står oss bi. Uansett - vi sees på sjøen til sommeren Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
M/Y Ellen Marie Svart 18.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2004 Gratulerer så mye. Var ombord og drømte meg bort i denne på messa. Et virkelig flott flaggskip. Synd med treffet, men det dukker vel opp flere anledninger. (forresten;Valle er jo langs landeveien,da ) Gratulerer så mye, igjen (PS Har sjøsatt idag, så jeg er nokså oppunder taket jeg og ) Cheers . www.g-mt.no Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn