Jump to content

Alle som henter ny båt til våren!

bjoris

Recommended Posts

KOB         Lykkelig omstendigheter og samtidig litt vemodig

Vår kjære Hannah II er solgt. Rundt 1. mai kommer en hyggelig og lykkelig bergenser og henter henne og seiler henne til Bergen hvor hun i sin tid kom fra.

Hannah III (ny Windy 37 Grand Mistral) er kontrahert og skal hentes i Arendal i slutten av juni.  

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Må bare hive meg på å gratulere med ett megaskip :confused: kikka litt på brosjyrene tror nok ikke renta er lav nok enda for meg enda :smiley: hva slags motorer ble den levert med?

hva slags motorer ble den levert med?

2 x KAD 300. Dette er en investering for mange år, så jeg valgte litt kraftig motorisering. Alternativene var KAD 43 og 44 samt D6 (men det anbefaler de ikke pga høy vekt). Egentlig stod vel valget mellom KAD 43 (spare penger) eller KAD 300 (la guttungen i meg bestemme og kanskje lettere å selge når den tid langt om senn kommer). Håper det blir en bra løsning.  :confused:

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

:flag:

Gratulerer med kjempeflott båt!!!

Nærmeste nabo på brygga er nettopp en Windy 37 Grand Mistral,- en stooor og stilig båt! Det jeg imidlertid IKKE liker er at min båt blir seende så liten ut ved siden av.     :lol:

Gratulerer også til Minor som får ny båt. Jeg kjenner ikke denne båten , men hovedsaken er jo at du får en båt som dekker dine behov og det regner jeg med at den gjør! Uansett er det flott å få ny båt og vi får alle håpe at gleden og tilfredsheten blir stor!

Lykke til alle sammen!!!        :seeya:  

Det jeg IKKE liker er at min båt blir seende så liten ut ved siden av.     :yesnod:

Jeg kjenner følelsen. Da vi nettopp hadde kjøpt vår første båt, en Nidelv 750, kom en Princess 55 og la seg til ved siden av (langsetter brygga), slik at vi ble liggende på tvers bak denne. Den lå der en ukes tid. Vår båt fikk omtrent plass på badeplattformen (vel - Nidelven er vel litt lengre enn Princessen er bred, men....)  :drink:

Så er vårens store begivenhet kommet. I dag våknet vi til vind og regn, men ettersom den nye båten skulle være den perfekte vestlandsbåt dro vi trøstig av sted, og fikk en grundig innføring i finurlighetene omkring vår nye båt. Jeg er selvsagt det eneste medlemmet på båtplassen som føler meg som, og er, svært så usikker når jeg skal håndtere ny og ukjent båt i vind ut fra ukjent havn. Han som har tilbrakt de siste ukene med å montere det som monteres skulle i båten, viste seg i tillegg å ha gode pedagogiske evner, så da vi forlot fabrikken følte vi oss noenlunde trygge. Minst trygg var nok mamma som hadde påtatt seg rollen som sjåfør, og dermed så oss av gårde. Barna, som hadde definert det som mer lærerikt å være på havet enn på skolen, tok seg scenevant av fortøyning og fendre.

Gjennom Vatlestraumen, der den nye røde bøyen ligger som et minnesmerke og en påminning. Sønnavinden i nesen langs flyplassen. Telefon til kameraten som bor slik at han kunne se oss; hans kommentar om båten bidro til det generelle velvære. Over mot Sotra, ut på Krossfjorden. Der oppdaget yngstegutten at en eller annen hadde telt feil, det hang fremdeles en fender ute! Inn til hjemmehavnen. Der var heldigvis ingen til stede på land, så vi kunne ta den tiden vi følte vi trengte på å finne båsen, og, ikke minst, oppdage at etter et par timer i båten var det faktisk lettere å få den inn i båsen vår enn det hadde vært å få den gamle på plass, tross mange års erfaring. Baugtruster er en stor oppfinnelse!

Resten av kvelden gikk til studier av hvor vi skal plassere alt som skal til, ekstra tauverk, papirkart tørre klær, suppeposer (også kjent som kapteinkokkens trøst) osv. Besteforeldregenerasjone på kaffeselskap var både hyggelig og terapeutisk; kjekt at 85-åringene fremdeles ønsker turer i Sunnhordland i ledige helger!

Så hjem, tacos og en liten ankerdram. Snart er det sengetid, i morgen skal jeg lære meg kartplotterens hemmelighet.

MEd tiden legges Viknes 1030 inn på erfaringsdatabasen, etter dagens tur står det klart at kapasiteten i forhold til vind og bølger nok er større for båtens del, enn den er for noen av dens eiere.

En riktig god helg til dere alle!

Laholm

MEd tiden legges Viknes 1030 inn på erfaringsdatabasen, etter dagens tur står det klart at kapasiteten i forhold til vind og bølger nok er større for båtens del, enn den er for noen av dens eiere.

En riktig god helg til dere alle!

ajajaja.....Gratulerer med en nyyyydelig båt!!

Turbeskrivelsen hørtes veldig kjent ut fra da jeg var med og hentet en 770 på Askøy for noen år siden!

Gratulerer med nytt 'skip'! Viknes 1030 er virkelig BÅTEN med stor B! Spesielt på vestlandet og nordover kommer denne båten til sin rett. En virkelig flott skute som det må være 'en drøm' å eie, med MASSE plass til forskjellige aktiviteter. Etter som jeg har forstått har den også ypperlige sjøegenskaper og det er jo ingen ulempe!

Lykke til med en super båt!!!      :confused:

MEd tiden legges Viknes 1030 inn på erfaringsdatabasen, etter dagens tur står det klart at kapasiteten i forhold til vind og bølger nok er større for båtens del, enn den er for noen av dens eiere

Var ombord i Viknes 1030 på båtmessa. Har med brosjyre hjem. En utrolig fin båt - admiralinnen har sansen for det store akterdekket, kapteinen har forstått at dette er et skip. Så hadde vi fortsatt bodd i Trøndelag hadde nok dette vært et reelt alternativ.

Ofte er det nok slik du sier, at båten tåler mer enn mannskapet. Og bra er det - både som trygghet for oss ombord, men kanskje like viktig er den ydmykhet du signaliserer i forhold til respekten for havet og egen utilstrekkelighet. Det synes jeg er flott! Innerst inne har vi nok alle det slik. Ikke alle tør å innrømme det.  :lol:

Lykke til med en fantastisk flott båt  :confused:

Fikk studert Viknes 1030 skikkelig på messen. Utrolig båt, akterdekket er så stort at du nesten på rope til hverandre :smiley:

Min konklusjon er at det hadde vært vanskelig å velge om jeg hadde så mye penger. Ideelt sett vil vi ha (og har) en båt som du kan brette helt av når det er fint vær. Viknesen har likevel så stor plass ute at det kanskje ikke blir et så stor behov, selv for oss som bor på Østlandet. For oss ville nok valget stått mellom Viknes 880/1030 og en Baltic. Balticen har utrolig mye plass og gir en følelse av ferie med en gang du er ombord... Gratulerer så mye til dere som har kjøpt slike båter. Det blir spennende å lese om deres erfaringer....

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

kan ikke la være og forundre meg over hvor tørre regnbygene på østlandet er blitt. Noe som jeg trodde vi bergensere hadde enerett på. Kan selvfølgelig også ha noe med lengden på sesongen å gjøre, siden det kun er snakk om tørre regnbyger.

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

• 3 uker senere...

:wink::lol: :flag:Da var vi vel hjemme etter "henteturen". Arendal-Asker (ca 120 nmil) på 8,5 timer, med 1.5 timers stopp i Horten for å vise frem til venner og kjente. Vi gikk på Skjærtorsdag og kunne vel ikke fått bedre vær. Noen sekundmeter i mot, men på ca 18 knop og baugen trimmet ned gikk det helt glimrende. Alt viktig fungerer 100% ser det ut til (bare noen småting som det alltid er, så det kommer nok noen nye innlegg etterhvert som jeg får testet litt mer) og båten står absolutt til forventningene sålangt. 1/2 års ventetid er over.  :lol: :lol: :lol:

All honnør til ScandBoats som leverte båten. Jeg vil ikke drive reklame, men dette var bra. Husk at dette er en 19 år gammle bruktbåt og ikke en ny Scand... Alt var gått over og båten var skikkelig polert opp (så neste ny ut), flere ting var også byttet ved ettersyn (f.eks septikkpumpa). I tillegg gir de garanti ut sesongen på alt vesentlig på båt, motor og utstyr. Godt å se at noen driver seriøst i denne næringa. De har også en gimmic der de gir champagne til alle som henter båt (ny eller brukt), det er litt morro når alt annet er ok. Hvis ikke hadde det bare vært provoserende.... Dette ble altfor mye reklame likevel, men jeg syns vi skal gi skryt når noe er bra også :smiley:

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

• 1 måned senere...

Da er det gjort. I går kveld ble Hannah II overlevert til ny eier. Strengt tatt har hun ikke vært i vår eie de siste par mnd., siden vi gjorde en innbytteavtale da vi bestilte Hannah III. Men for alle praktiske formål har hun fortsatt vært vår, til i går.

Hun kom på vannet først for vel en uke siden, men i begynnelsen av denne uken var alt i orden og testet. Blank og fin i lakken, og med de stygge stripene jeg i fjor vår laget i det blå feltet på babord side av skroget borte. Ren og pen innvendig, med nybehandlet teakdørk i cockpit.

Egentlig var det jo ikke min jobb å overlevere båten, men jeg tenkte at det kunne jo være hygelig for den nye eieren å få en skikkelig gjennomgang av båten med en som kjente den. Som tenkt, så gjort. Så da Morten ankom fra Bergen onsdag ettermiddag satte vi kursen rett ut til Vollen. Og mens skyene forsvant og solen begynte å varme gikk vi over båten, fra akter til baug, i alle kriker og kroker. Så en prøvetur for å få litt følelse med båten og sjekke ut at alt fungerte. Så langt sesongens første og eneste båttur.

Et håndtrykk, og det hele var over. Jeg trodde jeg skulle bli litt sentimental der jeg stod. Hannah II har jo gitt oss så mange gleder og opplevelser. Men det var egentlig helt greit. Beslutningen var jo tatt for lenge siden, og ikke har tungsinnet kommet etterpå heller.

I dag seilte Hannah II sydvestover, med kurs for Bergen hvor hun i sin tid kom fra. Ganske rart egentlig, at det endte med at en bergenser kjøpte henne tilbake til Bergen. Vi får håpe på pent vær og lite vind langs kysten. Uansett får nok mannskapet  en uforglemmelig tur.

Jeg ønsker Morten lykke til med "ny" båt, og håper han og familien får like mye glede av Hannah II som vi har hatt. Og til dere som er i Bergensområdet - ser dere en blå og hvit Scirocco med snap daviter, brakett for påhenger og 2 syrefaste vimpelstenger på targabøylen, så er muligheten stor for at det er Hannah II, foreløpig også med navnet i syrefast på begge sider.

Ingen vei tilbake - nøklene er overlevert.

http://www.hannah2.net/images/vollen_2004_hannah2.jpg

Instrumentbordet - jeg bare måtte ta et bilde av det, siden det ikke fantes i arkivet

http://www.hannah2.net/images/vollen_2004_hannah2_instr.jpg

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...