Jump to content

NMEA kobling Garmin plotter til VHF


Enzo

Recommended Posts

Driver og skal koble slik at VHFen kan hente posisjon fra plotteren men er litt usikker på kablingen.

 

Standard Horizon GX 1500 VHF.

Blå kabel NMEA (+) inngang

Grønn kabel NMEA (-) inngang

Grå kabel NMEA (+) utgang

Brun kabel NMEA (-) utgang

 

Garmin 420 Plotter

Blå kabel NMEA 1 Out (+)

Brun kabel NMEA 1 in

Grå kabel NMEA 2 out (+)

Fiolett kabel NMEA 2 in

 

Jeg skal altså kun gi et signal fra plotteren til radioen , må jeg da koble de 2 på inngang VHF til den blå og den brune på GPS ? (kun 2 ledninger)

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post

Radioen skal vel kunne vise posisjon samt hente posisjon ved DSC osv , å se nødanrop på plotteren har jeg ingen bruk for , har jeg radioen på så hører jeg nok det som måtte være av anrop uansett. Jeg er bare ute etter enklest mulig kobling for mitt bruk , derfor lurer på på om det vil holde om jeg kobler kun 2 ledninger

Link to post

Kommer rett fra båtmessen hvor jeg fikk forklart hvordan jeg skulle koble min GARMIN GPSMAP 182C til min VHF Navman 7200.

Det var på Garmin importørens stand og det var de to som kunne mest om dette som sa følgende:

GARMIN: Blå til VHF NM7200: Gul, GARMIN: Sort til VHF NM7200: Grønn (disse to sort og grønn forbindes så til felles minus)

Oppsett på Garmin: Inn: "oppsetting", velg: grensesnitt (interface), velg:NMEA 0183, V2,0,

-4800Baud, -ingen paritet, 1 stopbit?

Link to post

Det ser ikke SÅ kompliceret ud. Her er hvad der står i manualen til VHF'en:

 

shmanual.gif

 

 

For Garmin fixed: Blå til blå, sort til grøn.

 

Mulligan, hvordan kan du se, at VHF'en sandsynligvis bruger 422-protokol? Jeg ser ikke noget om dette i manualen - men heller ikke noget om det modsatte :-)

 

Andy

Link to post
Blå kabel NMEA (+) inngang

Grønn kabel NMEA (-) inngang

Grå kabel NMEA (+) utgang

Brun kabel NMEA (-) utgang

Når en NMEA-port har to ledninger som er merket + og - er det gjerne snakk om RS422.

 

Nå og da går det å koble - til jord, men slett ikke alltid. Det enkleste er å bruke en adapter dersom ikke forslaget om å koble - til jord virker.

Link to post

Fikk svar fra Seatronic.

 

 

Hei

 

Standard Horizon GX 1500 VHF.

Blå kabel NMEA (+) inngang til blå på plotter

Grønn kabel NMEA (-) inngang til sort (12v minus) på plotter.

 

så må du velge nmea ut på kartplotteren

 

hilsen fra Ketil på båtmessen.

 

Vennlig hilsen / Best regards

 

Ketil Jakobsen

Seatronic AS

Link to post

Har akkurat vært gjennom en større sammenkoplingsjobb av plottere, ekkolodd og VHF. Har blant annet Garmin 2010 Plotter og den nevnte VHF (Standard Horizion).

 

Min VHF får NMEA signal fra den utgangen på Plotteren som er tiltenkt å gå til eksempelvis en autopilot. (Grå ledning i mitt tilfelle). Og, det funker, jeg får posisjon på VHF'en. Dette er et NMEA signal ut. For NMEA-signal fra VHF til Plotter, har jeg brukt den lilla ledningen (dette er muligens forskjellig fra Garmin til Garmin, avhengig av alder?). Uansett; det er vel slik at man både må ha NMEA ut OG inn koplet i 2 adskilte ledninger for at enhetene skal kunne kommunisere 2 veier??

 

Det jeg ikke får noe klart svar på er DSC funksjonen på Garmin'en. Plotteren har blant annet en "flik" i menyen hvor man kan legge inn stasjonsnavn og MMSI-nr (en slags "telefonliste"), tilsvarende det som er på VHF'en. Jeg trodde at det jeg lagret på plotter (evt. VHF) ville bli overført til den andre enhet. Men, det skjer ikke. Seatronics ene representant på messa hevder at det kun er log for mottatt nødmeldinger som vil bli overført fra VHF til Plotter, samt at posisjon til den som sender meldingen vil framkomme i kartet.

 

Noen som vet noe mer om dette?

 

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
  • 1 måned senere...

Hei duppedittnerder!

 

Dette må være en fin tråd å stille mine spørsmål i.

 

Jeg har idag fortsatt monteringen av VHF type Cobra MR F55, og den moderne GARMIN GPS 120. Garminen har NMEA ut blå. NMEA inn brun. VHFen har en rød som skal til UT, og en svart som skal til INN. Jeg gjorde det. Problemet er at da får jeg ikke slått på GPSen. VHFen var da ikke tilkoblet strøm. Kan det være årsaken? Må jeg også koble NMEA ekstra jord til jord?

 

Ble dette godt nok forklart tro?

Link to post

Jeg sliter. :cryin:

 

Har fått tips på IM, og jeg har idag snakket med Sea Sea som har solgt VHFen. Ifølge de skal jeg kun koble NMEA ut fra GPS til VHF. Det funker ikke.

 

Kobler jeg slik det er skrevet i bøkene virker det, men da får jeg ikke slått på igjen GPSen etter at den er slått av. Jeg må altså FØRST slå på GPS og VHF, så kan jeg koble sammen NMEA ut/inngangen. Garminen er satt opp til å sende NMEA 183 2.0.

 

Hva skjer a?? :confused: Blir drøyt å sette en egen bryter på NMEA ledningen.

 

Setter stoooor pris på gode forslag.

 

Red. VHFen er idag koblet opp ferdig og virker sannsynligvis som den skal.

 

Red. en gang til. Jeg har altså ikke Garmin plotter, men kun en GPS. Garmin 120.

Redigert av Østkyst Hustler (see edit history)
Link to post

Jeg har igjen snakke med Sea Sea, og de forstår ikke dette. De har bare brukt NMEA ut fra GPS og inn på VHF. Får prøve med Garmin importøren i morgen.

 

Er det andre med god NMEA kompetanse her til lands jeg kan prøve?

 

Er det andre gode teorier fra dere om hvorfor jeg ikke får slått på igjen GPSen etter at NMEA signalet er koblet til?

 

Er det noen av dere som kjenner godt til Garmin 120, og hvilken innstilling som er den korrekte? Jeg har brukt NMEA/NMEA og valgt 183 2.0.

Link to post

Saken er løst. Kundeservice hos Belanor foreslo softwareoppdatering.....

 

Jeg tenkte skitt au: Jeg monterer egen bryter på NMEA signalkabelen. Hadde nemlig en bryter til overs på dash'n. Denne bryteren var jordet. Når jeg startet opp igjen funket det helt som det skulle. Enten bryteren var av eller på! (?????) Samma hvorfor det virker, bare det virker.

Link to post

Ja, ja, NMEA kan lage rare situasjoner. Selv har jeg nå oppdaget at Ekkoloddmodulen (Garmin) begynner å skru seg av og på kontinuerlig, når VHF'en slås av!. Skulle jo skjønt det mer om dette skjedde når VHF ble skrudd på. (Kartplotter, vhf, ekkoloddmodul er koplet sammen via NMEA). Hvofor det skjer, vel spør ikke meg! Om noen har tips, ja takk.

 

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...