Enzo Startet 4.Mars.2008 Del på Facebook Startet 4.Mars.2008 (redigert) Driver og skal koble slik at VHFen kan hente posisjon fra plotteren men er litt usikker på kablingen. Standard Horizon GX 1500 VHF. Blå kabel NMEA (+) inngang Grønn kabel NMEA (-) inngang Grå kabel NMEA (+) utgang Brun kabel NMEA (-) utgang Garmin 420 Plotter Blå kabel NMEA 1 Out (+) Brun kabel NMEA 1 in Grå kabel NMEA 2 out (+) Fiolett kabel NMEA 2 in Jeg skal altså kun gi et signal fra plotteren til radioen , må jeg da koble de 2 på inngang VHF til den blå og den brune på GPS ? (kun 2 ledninger) Redigert 4.Mars.2008 av Enzo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
oddgeir Svart 4.Mars.2008 Del på Facebook Svart 4.Mars.2008 Du skal vel ha NMEA signal både inn og ut på radioen. Nødoppkall skal vises på plotteren, i tillegg til at posisjon skal vises på radioen. Sitér dette innlegget "hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2) Link to post
Enzo Svart 4.Mars.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Mars.2008 Radioen skal vel kunne vise posisjon samt hente posisjon ved DSC osv , å se nødanrop på plotteren har jeg ingen bruk for , har jeg radioen på så hører jeg nok det som måtte være av anrop uansett. Jeg er bare ute etter enklest mulig kobling for mitt bruk , derfor lurer på på om det vil holde om jeg kobler kun 2 ledninger Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 4.Mars.2008 Del på Facebook Svart 4.Mars.2008 (redigert) Jeg ville forbinde dem således: Garmin ----------------------> Plotter Blå (NMEA ud) -----------> Blå (NMEA + ind) Sort (jord)------------------>Grøn (NMEA - ind) ...og se hvad der skete... ;-) Andy Redigert 4.Mars.2008 av MajorAndy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 4.Mars.2008 Del på Facebook Svart 4.Mars.2008 Ser ut til å være den klassiske 422/232 konflikten. Kan ikke uten videre kobles sammen med garanti for at ikkeno ryker av. Sitér dette innlegget Link to post
ERIKB Svart 4.Mars.2008 Del på Facebook Svart 4.Mars.2008 Kommer rett fra båtmessen hvor jeg fikk forklart hvordan jeg skulle koble min GARMIN GPSMAP 182C til min VHF Navman 7200. Det var på Garmin importørens stand og det var de to som kunne mest om dette som sa følgende: GARMIN: Blå til VHF NM7200: Gul, GARMIN: Sort til VHF NM7200: Grønn (disse to sort og grønn forbindes så til felles minus) Oppsett på Garmin: Inn: "oppsetting", velg: grensesnitt (interface), velg:NMEA 0183, V2,0, -4800Baud, -ingen paritet, 1 stopbit? Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 4.Mars.2008 Del på Facebook Svart 4.Mars.2008 Ja dersom begge er RS232 devicer. Av forklaringen til Enzo kan det synes som om VHF'en hans er RS 422. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 4.Mars.2008 Del på Facebook Svart 4.Mars.2008 (redigert) Det er den lille forskjellen mellom RS232C og RS422 ja. Det du trenger er en Rabbit 2 fra Marin Elektronik http://www.marinelektronik.se/rabbit.htm http://www.marinelektronik.se/ Redigert 4.Mars.2008 av Sjøtummel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 4.Mars.2008 Del på Facebook Svart 4.Mars.2008 Det ser ikke SÅ kompliceret ud. Her er hvad der står i manualen til VHF'en: For Garmin fixed: Blå til blå, sort til grøn. Mulligan, hvordan kan du se, at VHF'en sandsynligvis bruger 422-protokol? Jeg ser ikke noget om dette i manualen - men heller ikke noget om det modsatte :-) Andy Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 4.Mars.2008 Del på Facebook Svart 4.Mars.2008 Blå kabel NMEA (+) inngangGrønn kabel NMEA (-) inngang Grå kabel NMEA (+) utgang Brun kabel NMEA (-) utgang Når en NMEA-port har to ledninger som er merket + og - er det gjerne snakk om RS422. Nå og da går det å koble - til jord, men slett ikke alltid. Det enkleste er å bruke en adapter dersom ikke forslaget om å koble - til jord virker. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 4.Mars.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Mars.2008 Fikk svar fra Seatronic. Hei Standard Horizon GX 1500 VHF. Blå kabel NMEA (+) inngang til blå på plotter Grønn kabel NMEA (-) inngang til sort (12v minus) på plotter. så må du velge nmea ut på kartplotteren hilsen fra Ketil på båtmessen. Vennlig hilsen / Best regards Ketil Jakobsen Seatronic AS Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 4.Mars.2008 Del på Facebook Svart 4.Mars.2008 (redigert) Sjøtummel: Aha, lærerigt! Tak for svar :-) Andy Redigert 4.Mars.2008 av MajorAndy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
BEG Svart 4.Mars.2008 Del på Facebook Svart 4.Mars.2008 Har akkurat vært gjennom en større sammenkoplingsjobb av plottere, ekkolodd og VHF. Har blant annet Garmin 2010 Plotter og den nevnte VHF (Standard Horizion). Min VHF får NMEA signal fra den utgangen på Plotteren som er tiltenkt å gå til eksempelvis en autopilot. (Grå ledning i mitt tilfelle). Og, det funker, jeg får posisjon på VHF'en. Dette er et NMEA signal ut. For NMEA-signal fra VHF til Plotter, har jeg brukt den lilla ledningen (dette er muligens forskjellig fra Garmin til Garmin, avhengig av alder?). Uansett; det er vel slik at man både må ha NMEA ut OG inn koplet i 2 adskilte ledninger for at enhetene skal kunne kommunisere 2 veier?? Det jeg ikke får noe klart svar på er DSC funksjonen på Garmin'en. Plotteren har blant annet en "flik" i menyen hvor man kan legge inn stasjonsnavn og MMSI-nr (en slags "telefonliste"), tilsvarende det som er på VHF'en. Jeg trodde at det jeg lagret på plotter (evt. VHF) ville bli overført til den andre enhet. Men, det skjer ikke. Seatronics ene representant på messa hevder at det kun er log for mottatt nødmeldinger som vil bli overført fra VHF til Plotter, samt at posisjon til den som sender meldingen vil framkomme i kartet. Noen som vet noe mer om dette? Mvh. BEG Sitér dette innlegget Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil. Link to post
Ben Sin Svart 1.Mai.2008 Del på Facebook Svart 1.Mai.2008 Hei duppedittnerder! Dette må være en fin tråd å stille mine spørsmål i. Jeg har idag fortsatt monteringen av VHF type Cobra MR F55, og den moderne GARMIN GPS 120. Garminen har NMEA ut blå. NMEA inn brun. VHFen har en rød som skal til UT, og en svart som skal til INN. Jeg gjorde det. Problemet er at da får jeg ikke slått på GPSen. VHFen var da ikke tilkoblet strøm. Kan det være årsaken? Må jeg også koble NMEA ekstra jord til jord? Ble dette godt nok forklart tro? Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 2.Mai.2008 Del på Facebook Svart 2.Mai.2008 (redigert) Jeg sliter. Har fått tips på IM, og jeg har idag snakket med Sea Sea som har solgt VHFen. Ifølge de skal jeg kun koble NMEA ut fra GPS til VHF. Det funker ikke. Kobler jeg slik det er skrevet i bøkene virker det, men da får jeg ikke slått på igjen GPSen etter at den er slått av. Jeg må altså FØRST slå på GPS og VHF, så kan jeg koble sammen NMEA ut/inngangen. Garminen er satt opp til å sende NMEA 183 2.0. Hva skjer a?? Blir drøyt å sette en egen bryter på NMEA ledningen. Setter stoooor pris på gode forslag. Red. VHFen er idag koblet opp ferdig og virker sannsynligvis som den skal. Red. en gang til. Jeg har altså ikke Garmin plotter, men kun en GPS. Garmin 120. Redigert 2.Mai.2008 av Østkyst Hustler (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 4.Mai.2008 Del på Facebook Svart 4.Mai.2008 Jeg har igjen snakke med Sea Sea, og de forstår ikke dette. De har bare brukt NMEA ut fra GPS og inn på VHF. Får prøve med Garmin importøren i morgen. Er det andre med god NMEA kompetanse her til lands jeg kan prøve? Er det andre gode teorier fra dere om hvorfor jeg ikke får slått på igjen GPSen etter at NMEA signalet er koblet til? Er det noen av dere som kjenner godt til Garmin 120, og hvilken innstilling som er den korrekte? Jeg har brukt NMEA/NMEA og valgt 183 2.0. Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 5.Mai.2008 Del på Facebook Svart 5.Mai.2008 Saken er løst. Kundeservice hos Belanor foreslo softwareoppdatering..... Jeg tenkte skitt au: Jeg monterer egen bryter på NMEA signalkabelen. Hadde nemlig en bryter til overs på dash'n. Denne bryteren var jordet. Når jeg startet opp igjen funket det helt som det skulle. Enten bryteren var av eller på! (?????) Samma hvorfor det virker, bare det virker. Sitér dette innlegget Link to post
BEG Svart 5.Mai.2008 Del på Facebook Svart 5.Mai.2008 Ja, ja, NMEA kan lage rare situasjoner. Selv har jeg nå oppdaget at Ekkoloddmodulen (Garmin) begynner å skru seg av og på kontinuerlig, når VHF'en slås av!. Skulle jo skjønt det mer om dette skjedde når VHF ble skrudd på. (Kartplotter, vhf, ekkoloddmodul er koplet sammen via NMEA). Hvofor det skjer, vel spør ikke meg! Om noen har tips, ja takk. Mvh. BEG Sitér dette innlegget Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.