bjoris Startet 1.Mars.2004 Del på Facebook Startet 1.Mars.2004 Jeg har kjøp båt med VP AQAD 41, men er usikker på hva jeg trenger av verktøy og reservedeler: Som dere ser av annet innlegg har jeg ikke hentet båten så jeg får ikke sjekket så mye før jeg tar turen fra Fevik til Oslo... og da vil jeg gjerne ha med det som trengs... Har pt: - Viftereimer (2 stk) (det er vel "dobelt" såvidt jeg husker) - Impeller - Dieselfilter Verktøy: - Har generelt små/mellom/store skrujern (flat/stjerne) /pipesett/fastnøkler (cm) opp til 19 mm/skiftnøkkel/pumpetang/kniv/ Trenger jeg noe mer? Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Jonny Svart 1.Mars.2004 Del på Facebook Svart 1.Mars.2004 Hva med litt olje, oljefilter, .....Og vann? Sikringer og en ledningsstump og to, er alltid kjekt å ha....Og en lommelykt kanskje? .....Og kanskje noen filler og? Lykke til og Gratulerer så mye med ny båt forresten Sitér dette innlegget Link to post
Frode_B. Svart 1.Mars.2004 Del på Facebook Svart 1.Mars.2004 Ta med ett multimeter også. Så kan du måle litt motstand, spenning og slikt. Kan være greit om det er noe kluss med det elektriske. Sitér dette innlegget Link to post
Sigurd Svart 1.Mars.2004 Del på Facebook Svart 1.Mars.2004 Det er utrolig hva du kan få til med litt ståltråd og ei tang i ett knipetak! God tur! Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 1.Mars.2004 Del på Facebook Svart 1.Mars.2004 En rull eller to med tape er ikke å forakte, elktrotape og "spinnakertape(?)". Gjerne også noen "strips" som er beregnet på bunting av kabler. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
M/Y Ellen Marie Svart 1.Mars.2004 Del på Facebook Svart 1.Mars.2004 Hva med en VHF? Et kjekt "verktøy" dersom alle de andre svikter mvh Sitér dette innlegget . www.g-mt.no Link to post
Skin Svart 1.Mars.2004 Del på Facebook Svart 1.Mars.2004 En rull med vulketape er kjekt å ha! Sitér dette innlegget Link to post
Jonny Svart 1.Mars.2004 Del på Facebook Svart 1.Mars.2004 Verktøy på boks er vel og et must.....556 feks. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 1.Mars.2004 Del på Facebook Svart 1.Mars.2004 Eneste referansen jeg har er hva jeg har i båten selv. Vet ikke om det er riktig eller galt: 1. verktøysett med skralle, fastnøkler, skrutrekkerer etc. 2 litt annet håndverktøy som tang, liten hammer etc 3. teip og tørkerull 4. en god kniv -her en Leatherman type STOR 5. 5.56 boks samt elektrorens 6. motorolje, hydraulikkolje samt 10 liter diesel på resverekanne Utover dette skal jeg i år anskaffe meg et eller annet verktøy som passer på mutteren på propellen (om jeg ikke har det i verktøysettet), en 2"x6" plankebit for å legge mot propellen om den skal av, samt en ekstra propell. Også har jeg mobil og nylig anskaffet VHF for å rope på hjelp om jeg trenger det (samt at jeg er medlem i Redningsselskapet). Reservedeler til motoren har jeg ikke ombord - men det kunne vel vært kjekt i og med at jeg har verktøy . Må sjekke det med "barnevakten" som passer på båten i vinter. Christer Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 1.Mars.2004 Del på Facebook Svart 1.Mars.2004 Eneste referansen jeg har er hva jeg har i båten selv. Vet ikke om det er riktig eller galt: 1. verktøysett med skralle, fastnøkler, skrutrekkerer etc. 2 litt annet håndverktøy som tang, liten hammer etc 3. teip og tørkerull 4. en god kniv -her en Leatherman type STOR 5. 5.56 boks samt elektrorens 6. motorolje, hydraulikkolje samt 10 liter diesel på resverekanne Utover dette skal jeg i år anskaffe meg et eller annet verktøy som passer på mutteren på propellen (om jeg ikke har det i verktøysettet), en 2"x6" plankebit for å legge mot propellen om den skal av, samt en ekstra propell. Også har jeg mobil og nylig anskaffet VHF for å rope på hjelp om jeg trenger det (samt at jeg er medlem i Redningsselskapet). Reservedeler til motoren har jeg ikke ombord - men det kunne vel vært kjekt i og med at jeg har verktøy . Må sjekke det med "barnevakten" som passer på båten i vinter. Christer Sitér dette innlegget Link to post
Rolf Svart 1.Mars.2004 Del på Facebook Svart 1.Mars.2004 I tillegg til nødvendig håndverktøy, smøremidler og reservedeler har jeg alltid med et assortert utvalg av skruer, bolter, muttere, skiver og slangeklemmer- helst i syrefast. Et sett med kone treplugger for å nød tette ødelagte skroggjennomføringer bør også være ombord. Har også hatt nytte av diverse biter med gummislange og "pakning på boks/tube" Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
bjoris Svart 1.Mars.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mars.2004 Takk for mange gode tips! Jeg har duoprop, men ser at det ligger en enkel propell som reserve. Er det mulig å montere en enkel propell på et duoprop-drev, altså bare bruke en propell i nødsfall? Jeg ser da for meg kun som nødløsning f.eks på tomgang til nærmeste havn? Hvis det er mulig, er det realistisk å tro at eg skal kunne klare å sett på denne i åpen sjø? Tenker dersom vi går på noe som ødlegge propellene helt... Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Bitteliten Svart 1.Mars.2004 Del på Facebook Svart 1.Mars.2004 Det å bytte propell i åpen sjø antar jeg kommer an på hvordan båten er. På min båt er det vanskelig å komme til da drevet ikke er så veldig tilgjengelig pga badeplaattformen, også får jeg ikke løftet drevet helt ut av vannet. Jeg ser da for meg at jeg må til grunt farvann for å få byttet propell. Dette også får å få låst profellen fast for å dra av mutteren uansett tror jeg det å bytte propell i sjøen er en balansekunst/tryllekunst. Jeg ser for meg det lykkelige uttrykket i ansiktet når splinten som låser mutteren synker sakte mot bunnen, og det er 35 meter dypt. Å kjøre singel prop på duoprop drev vet jeg ikke Sitér dette innlegget Link to post
Jonny Svart 1.Mars.2004 Del på Facebook Svart 1.Mars.2004 Hvis det er mulig, er det realistisk å tro at eg skal kunne klare å sett på denne i åpen sjø? Tenker dersom vi går på noe som ødlegge propellene helt...Ikke prøv på dette om Du er alene i båten i hvert fall Sitér dette innlegget Link to post
Brum Svart 1.Mars.2004 Del på Facebook Svart 1.Mars.2004 Forhåpentligvis får du ikke bruk for noe av alle de gode rådene som her er gitt, men skulle du mot formodning få det, ville jeg nok hatt med et førstehjelps-skrin og "en lille en". Gratulerer med ny båt og god tur! Sitér dette innlegget Link to post
Jensen_fra_Vest Svart 1.Mars.2004 Del på Facebook Svart 1.Mars.2004 Ikke verktøy, men veldig viktigt: Nødraketter, drivanker og go' dreg med kjetting og maaange meter tau Sitér dette innlegget Mvh. Jens Rytter. Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre) Link to post
Walter_S Svart 1.Mars.2004 Del på Facebook Svart 1.Mars.2004 Vet ikke om sikringer og reservelyspærer både til innebelysning, instrumentlys og spesiellt til landterner, er nevnt? Kjørte en gang en halv natt med "mørklagt" kompass - det ble mye fikling med lommelyk! Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
JanS/EIR Svart 1.Mars.2004 Del på Facebook Svart 1.Mars.2004 Gratulerer med nybåten , bjoris! Nå har du fått mange gode tips på hva du bør ha med i båten. Kan ikke i farten si at noe av det er unødvendig, eller i hvert fall bedre "å ha enn å ønske etter". Men i en annen tråd nylig var det flere som hevdet at de måtte male opp vannlinja si en cm hvert år!? Dette er vel, i alle fall delvis, forklaringen? Lykke til på sjøen! mvh JanS Sitér dette innlegget Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post
Batdilla Svart 3.Mars.2004 Del på Facebook Svart 3.Mars.2004 Ta også en titt i artikkelen "Hva slags utstyr må vi ha?". Jeg printet i sin tid ut denne for å bruke som sjekkliste når båten klargjøres om våren. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 3.Mars.2004 Del på Facebook Svart 3.Mars.2004 I tillegg til alle gode forslag om hva man bør ta med har jeg funnet ut at det er ganske praktisk å ha med seg noen hammere av varierende størrelse og en skikkelig god slegge - den gjør underverker når noe har satt seg ordentlig fast. Tre rørtenger av forskjellige lengde har vist seg å være gode å ty til i enkelte tilfeller, det samme gjelder et par brekkjern og noen rør og spaker. Et par hydrauliske jekker har jeg også alltid liggende i maskinrommet, de er til sine tider like viktige som kjettingtaljen. Av reservedeler er det jo også greit å ha så pass at man er noenlunde selvhjulpen om noe skulle skje underveis. Derfor har jeg alltid et reserve stempel, komplett med stake og veivlager, et toppdeksel og en reserve cylinderforing. En reserve kjølevannspumpe, som på Wichmann kan brukes både på sjøvann og ferskvann hører selvfølgelig også til. I tillegg kommer smådeler som dyser, dieselrør, filter, pakninger, klemmer, en haug med bolter og muttere i kurrante og ukurrante dimensjoner, en kasse med diverse rørdeler, etc. Litt snekkerverktøy er selvfølgelig også greit å ha tilgjengelig. Derfor har jeg alltid et sett med stemjern, en høvel, et par sager, en øks og et lite utvalg av trebor.... Hvis noen lurer på hvorfor "Poseidon" har et deplasement på ca 70 tonn, så er altså dette litt av forklaringen mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Fenix Svart 3.Mars.2004 Del på Facebook Svart 3.Mars.2004 Vet ikke om sikringer og reservelyspærer både til innebelysning, instrumentlys og spesiellt til landterner, er nevnt? Kjørte en gang en halv natt med "mørklagt" kompass - det ble mye fikling med lommelyk! Og bare for å understreke; når Walter S kunne fikle mye med lommelykta, var det fordi han hadde den med! Et absolutt must.... Sitér dette innlegget Link to post
BEG Svart 3.Mars.2004 Del på Facebook Svart 3.Mars.2004 Vet ikke hvor mange som har forsøkt å reparere en motor mens man ligger "utpå", de som har gjort det har nok erfart; Motoren er jævlig varm!! Er motorrommet i tillegg trangt, og det er sjø, vel da kan reparasjonen fort bli en farlig sak å begi seg inn på. Det finnes branntepper som isolerer en stund mot varme. Skikkelige hansker er også til hjelp. Men som sagt, motorvarmen setter ofte en stopper for selv en enklere reparasjonen, som f.eks bytte av impeller. (snakker av egen erfaring); Vær forsiktig! Det er ikke lekkert å gå rundt med en speilvendt VP logo i panna Det kan være lurere å prioritere tiden til å tilkalle hjelp / få ut anker etc. Mvh. BEG Sitér dette innlegget Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil. Link to post
Fenix Svart 3.Mars.2004 Del på Facebook Svart 3.Mars.2004 Det er ikke lekkert å gå rundt med en speilvendt VP logo i panna Tok noen et bilde? Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 3.Mars.2004 Del på Facebook Svart 3.Mars.2004 Og bare for å understreke; når Walter S kunne fikle mye med lommelykta, var det fordi han hadde den med! Et absolutt must.... og den beste typen er da sånn oppbygd lysdioder, lyser lenge, bruker lite strøm. Er i tillegg lett og man bruker hodet for å lyse, og har hendene fri. Petzl og SILVIA er store på denne type lamper. Koster fra omlag 300,. og oppover..Modeller med en halogen / kryon pære i kombinasjom med dioder finnes også. Da fra omlag 5-600. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
kristian Svart 3.Mars.2004 Del på Facebook Svart 3.Mars.2004 Er det mm eller tommer på Mercruiser motorer Siden alle har verktøykasse, så må jeg vel lage til noe mere enn lykt, 5-56, olje, kniv og tang. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.