Jump to content

Hva trenger jeg av verktøy og reservedeler?


bjoris

Recommended Posts

Jeg har kjøp båt med VP AQAD 41, men er usikker på hva jeg trenger av verktøy og reservedeler:

 

Som dere ser av annet innlegg har jeg ikke hentet båten så jeg får ikke sjekket så mye før jeg tar turen fra Fevik til Oslo... og da vil jeg gjerne ha med det som trengs...

 

Har pt:

 

- Viftereimer (2 stk) (det er vel "dobelt" såvidt jeg husker)

- Impeller

- Dieselfilter

 

Verktøy:

- Har generelt små/mellom/store skrujern (flat/stjerne) /pipesett/fastnøkler (cm) opp til 19 mm/skiftnøkkel/pumpetang/kniv/

 

Trenger jeg noe mer?

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post

Eneste referansen jeg har er hva jeg har i båten selv.  Vet ikke om det er riktig eller galt:

1. verktøysett med skralle, fastnøkler, skrutrekkerer etc.

2 litt annet håndverktøy som tang, liten hammer etc

3. teip og tørkerull

4. en god kniv -her en Leatherman type STOR

5. 5.56 boks samt elektrorens

6. motorolje, hydraulikkolje samt 10 liter diesel på resverekanne

 

Utover dette skal jeg i år anskaffe meg et eller annet verktøy som passer på mutteren på propellen (om jeg ikke har det i verktøysettet), en 2"x6" plankebit for å legge mot propellen om den skal av, samt en ekstra propell. Også har jeg mobil og nylig anskaffet VHF for å rope på hjelp om jeg trenger det (samt at jeg er medlem i Redningsselskapet). Reservedeler til motoren har jeg ikke ombord - men det kunne vel vært kjekt i og med at jeg har verktøy  :cryin: . Må sjekke det med "barnevakten" som passer på båten i vinter.

 

Christer

Link to post

Eneste referansen jeg har er hva jeg har i båten selv.  Vet ikke om det er riktig eller galt:

1. verktøysett med skralle, fastnøkler, skrutrekkerer etc.

2 litt annet håndverktøy som tang, liten hammer etc

3. teip og tørkerull

4. en god kniv -her en Leatherman type STOR

5. 5.56 boks samt elektrorens

6. motorolje, hydraulikkolje samt 10 liter diesel på resverekanne

 

Utover dette skal jeg i år anskaffe meg et eller annet verktøy som passer på mutteren på propellen (om jeg ikke har det i verktøysettet), en 2"x6" plankebit for å legge mot propellen om den skal av, samt en ekstra propell. Også har jeg mobil og nylig anskaffet VHF for å rope på hjelp om jeg trenger det (samt at jeg er medlem i Redningsselskapet). Reservedeler til motoren har jeg ikke ombord - men det kunne vel vært kjekt i og med at jeg har verktøy  :cryin: . Må sjekke det med "barnevakten" som passer på båten i vinter.

 

Christer

Link to post

I tillegg til nødvendig håndverktøy, smøremidler og reservedeler har jeg alltid med et assortert utvalg av skruer, bolter, muttere, skiver og slangeklemmer- helst i syrefast. Et sett med kone treplugger for å nød tette ødelagte skroggjennomføringer bør også være ombord.

Har også hatt nytte av diverse biter med gummislange og "pakning på boks/tube"  

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post

Takk for mange gode tips!

 

Jeg har duoprop, men ser at det ligger en enkel propell som reserve. Er det mulig å montere en enkel propell på et duoprop-drev, altså bare bruke en propell i nødsfall? Jeg ser da for meg kun som nødløsning f.eks på tomgang til nærmeste havn?

 

Hvis det er mulig, er det realistisk å tro at eg skal kunne klare å sett på denne i åpen sjø? Tenker dersom vi går på noe som ødlegge propellene helt...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post

Det å bytte propell i åpen sjø antar jeg kommer an på hvordan båten er. På min båt er det vanskelig å komme til da drevet ikke er så veldig tilgjengelig pga badeplaattformen, også får jeg ikke løftet drevet helt ut av vannet. Jeg ser da for meg at jeg må til grunt farvann for å få byttet propell. Dette også får å få låst profellen fast for å dra av mutteren

 

uansett tror jeg det å bytte propell i sjøen er en balansekunst/tryllekunst. Jeg ser for meg det lykkelige uttrykket i ansiktet når splinten som låser mutteren synker sakte mot bunnen, og det er 35 meter dypt.  :confused:

 

Å kjøre singel prop på duoprop drev vet jeg ikke

Link to post

Vet ikke om sikringer og reservelyspærer både til innebelysning, instrumentlys og spesiellt til landterner, er nevnt? Kjørte en gang en halv natt med "mørklagt" kompass - det ble mye fikling med lommelyk!

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post

:flag:

Gratulerer med nybåten , bjoris!

Nå har du fått mange gode tips på hva du bør ha med i båten. Kan ikke i farten si at noe av det er unødvendig, eller i hvert fall bedre "å ha enn å ønske etter". Men i en annen tråd nylig var det flere som hevdet at de måtte male opp vannlinja si en cm hvert år!?

Dette er vel, i alle fall delvis, forklaringen?

Lykke til på sjøen!

mvh

JanS

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post

I tillegg til alle gode forslag om hva man bør ta med har jeg funnet ut at det er ganske praktisk å ha med seg noen hammere av varierende størrelse og en skikkelig god slegge  -  den gjør underverker når noe har satt seg ordentlig fast.

 

Tre rørtenger av forskjellige lengde har vist seg å være gode å ty til i enkelte tilfeller, det samme gjelder et par brekkjern og noen rør og spaker. Et par hydrauliske jekker har jeg også alltid liggende i maskinrommet, de er til sine tider like viktige som kjettingtaljen.

 

Av reservedeler er det jo også greit å ha så pass at man er noenlunde selvhjulpen om noe skulle skje underveis. Derfor har jeg alltid et reserve stempel, komplett med stake og veivlager, et toppdeksel og en reserve cylinderforing. En reserve kjølevannspumpe, som på Wichmann kan brukes både på sjøvann og ferskvann hører selvfølgelig også til. I tillegg kommer smådeler som dyser, dieselrør, filter, pakninger, klemmer, en haug med bolter og muttere i kurrante og ukurrante dimensjoner, en kasse med diverse rørdeler, etc.

 

Litt snekkerverktøy er selvfølgelig også greit å ha tilgjengelig. Derfor har jeg alltid et sett med stemjern, en høvel, et par sager, en øks og et lite utvalg av trebor....

 

Hvis noen lurer på hvorfor "Poseidon" har et deplasement på ca 70 tonn, så er altså dette litt av forklaringen  :yesnod:

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Vet ikke om sikringer og reservelyspærer både til innebelysning, instrumentlys og spesiellt til landterner, er nevnt? Kjørte en gang en halv natt med "mørklagt" kompass - det ble mye fikling med lommelyk!

Og bare for å understreke; når Walter S kunne fikle mye med lommelykta, var det fordi han hadde den med! Et absolutt must....

:yesnod:

Link to post

Vet ikke hvor mange som har forsøkt å reparere en motor mens man ligger "utpå", de som har gjort det har nok erfart;

 

Motoren er jævlig varm!! Er motorrommet i tillegg trangt, og det er sjø, vel da kan reparasjonen fort bli en farlig sak å begi seg inn på. Det finnes branntepper som isolerer en stund mot varme. Skikkelige hansker er også til hjelp.

 

Men som sagt, motorvarmen setter ofte en stopper for selv en enklere reparasjonen, som f.eks bytte av impeller. (snakker av egen erfaring); Vær forsiktig! Det er ikke lekkert å gå rundt med en speilvendt VP logo i panna  :yesnod:  Det kan være lurere å prioritere tiden til å tilkalle hjelp / få ut anker etc.

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post

Og bare for å understreke; når Walter S kunne fikle mye med lommelykta, var det fordi han hadde den med! Et absolutt must....

:yesnod:

og den beste typen er da sånn Bilde

oppbygd lysdioder, lyser lenge, bruker lite strøm. Er i tillegg lett og man bruker hodet for å lyse, og har hendene fri. Petzl og SILVIA er store på denne type lamper. Koster fra omlag 300,. og oppover..Modeller med en halogen / kryon pære i kombinasjom med dioder finnes også. Da fra omlag 5-600.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...