Bitteliten Svart 3.Mars.2004 Del på Facebook Svart 3.Mars.2004 Kristian: Det vet jeg sannelig ikke. Men jeg snakket med daglig leder på Marine Power Norge for en stund tilbake - og han advarte mot å bruke "vanlig verktøy"på motoren fordi det trengtes mye spesialverktøy. Ikke vet jeg - i og med at han selger spesialverktøy kan det jo være at han slo en skrøne. De gangene jeg har hatt servicemann ombord på båten min har han hatt vanlig verktøy med seg - men om det er mm eller " vet jeg ikke. Men på denne http://www.marinepower.no/files/drawings/863778B.PDF bruker de mm som måleenhet, det samme i instruksjonsboken til motoren. Dette virker jo logisk også i og med at motoren opprinnelig er japansk og er marinisert i Polen. I og med at motoren min (og din) er en common rail turbo diesel har jeg ikke veldige ambisjoner om å mekke selv. Skjer det noe mer enn det jeg forstår umiddelbart får jeg ringe til Redningsskøyta, og på motorer er det ikke så mye jeg skjønner umiddelbart utover luft/vann i drivstoff og ting som jeg ser er ødelagt (f.eks. en røket reim). Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 4.Mars.2004 Del på Facebook Svart 4.Mars.2004 noen hammere av varierende størrelse en skikkelig god slegge Tre rørtenger av forskjellige lengde Et par brekkjern Rør og spaker. Et par hydrauliske jekker kjettingtaljen. reserve stempel, komplett med stake og veivlager, et toppdeksel og en reserve cylinderforing. En reserve kjølevannspumpe, en haug med bolter og muttere en kasse med diverse rørdeler, etc. Litt snekkerverktøy stemjern, en høvel, et par sager, en øks og et lite utvalg av trebor.... Kjempebra Poseidon, dette må være minimum av hva Bjoris trenger i sin (antagelig) 25-30 fots planende båt Spesielt kjettingtalja og slegga hadde jeg sansen for. "Dont leave shore without it" Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
puteunderarmen Svart 4.Mars.2004 Del på Facebook Svart 4.Mars.2004 visakort og mobil Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 4.Mars.2004 Del på Facebook Svart 4.Mars.2004 puteunderarmen: Jeg tror kroken din synes litt for godt. GeirKS Sitér dette innlegget Link to post
unknownuser Svart 4.Mars.2004 Del på Facebook Svart 4.Mars.2004 visakort og mobil Dont leave home without it: Bildet er fjernet, var visst no opphavsbeskyttede greier Var altså et bilde av et Platinum Card fra en nå unevnt kortleverandør... (det kan jo hende du må fylle opp tanken...) Sitér dette innlegget Link to post
JanS/EIR Svart 4.Mars.2004 Del på Facebook Svart 4.Mars.2004 Ja bjoris, nå har du jammen fått mye på lista di, og mye å spekulere på. Jeg antydet i en posting lenger opp å male opp vannlinja en cm. Etterhvert tror jeg ikke det holder på langt nær!! Regner med at fornuften blir med på utvalget av utstyr og verktøy, ihvertfall så du holder skuta flytende! Lykke til! JanS Sitér dette innlegget Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post
bjoris Svart 4.Mars.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Mars.2004 Det er litt dårlig med plass ombord så jeg må nok besinne meg... Uansett, her er mange råd som jeg ikke har tenkt på selv... Går fra seilbåt til motorbåt så det er jo litt en må lære om motor. Det er litt bekymrende for oss at det nå ikke går å heise en duk om motoren stopper..., men så lenge motoren får vann, diesel, luft og olje så skal det vel mye til for at den stopper. Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Arnstein Svart 5.Mars.2004 Del på Facebook Svart 5.Mars.2004 og den beste typen er da sånn oppbygd lysdioder, lyser lenge, bruker lite strøm. Er i tillegg lett og man bruker hodet for å lyse, og har hendene fri. Petzl og SILVIA er store på denne type lamper. Koster fra omlag 300,. og oppover..Modeller med en halogen / kryon pære i kombinasjom med dioder finnes også. Da fra omlag 5-600. Suzuki Fant en tre-dioders lykt på Nille til kr 59,-. Skal ikke garantere kvaliteten, men har holdt siden i sommer. Har brukt den litt nå i vinter. Helt kurrant lykt. Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
Suzuki Svart 5.Mars.2004 Del på Facebook Svart 5.Mars.2004 Fant en tre-dioders lykt på Nille til kr 59,-. Skal ikke garantere kvaliteten, men har holdt siden i sommer. Har brukt den litt nå i vinter. Helt kurrant lykt.sikker helt kurrant. Slik som billigste biltema verktøy er "greit nok" for mange, og ( fy på meg ) Bavaria er "greit nok" for andre. Skal man derimot ha kvalitet, koster det. Desverre. Suzuki - som er enig med Poseidon, 10-year guarantee verktøyet fra Biltema er skikkelig bra.. Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.