abba2000 Startet 4.Mars.2008 Del på Facebook Startet 4.Mars.2008 Hei. Har kjøpt meg Ctek batterilader til båten. Jeg har 2 batterier (1 til forbruk og 1 til start). Batteriene er koplet til en vender som jeg kan sette i "O", "Batt1", "Batt2" eller "Batt1+2". Hvordan skal jeg kople laderen til? Er det lurt å kople minus til det ene batteriet og pluss til det andre...? Ønsker å benytte lading når jeg ligger ved landstrøm, slik at jeg kan bruke kjøleskap og TV på 12V. Batteriene ligger under en plate under den ene sengeplassen bak i akter-cabinen. Forbruksbatteriet har vannpåfylling, mens startbatteriet er tett. Bør forbruksbatteriet "luftes" under lading? Kan det batteriene avgi gass som kan være skadelige når noen sover i AC. Hvor mye vann bør det være på batteriet?` Noen som har peiling? Hilsen fiha Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
TrondT Svart 4.Mars.2008 Del på Facebook Svart 4.Mars.2008 (redigert) Hvordan skal jeg kople laderen til? Er det lurt å kople minus til det ene batteriet og pluss til det andre...?Ønsker å benytte lading når jeg ligger ved landstrøm, slik at jeg kan bruke kjøleskap og TV på 12V. Stilte akkurat samme spørsmålet til de på Maritim, og deres umiddelbare konklusjon var å sette inn en skilediode der forbruksbatteriene har prioritet. Og på ladingen fra dynamoen setter du også inn en diode men med start som prioritert batteri. Dermed trenger du ike ta hensyn til forskjellige typer batterier og slike ting. TrondT red. En slik batterivelger (0-1-2-begge) forutsetter vel at du bruker to like batterier? Redigert 4.Mars.2008 av TrondT (see edit history) Sitér dette innlegget Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post Share on other sites More sharing options...
m/s draugen Svart 4.Mars.2008 Del på Facebook Svart 4.Mars.2008 Jeg gadd ikke all denne koblingen da jeg skulle montere lader,så jeg monterte en ctek 3500 på startbatteriet og en 7000 på forbruk,2x115 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kaftein ØL Svart 4.Mars.2008 Del på Facebook Svart 4.Mars.2008 Jeg ville satt batteriladeren direkte på forbruksbatteriet. Det er helt sikkert en eller annen anordning som sørger for at startbatteriet lades når du går for motor, og det er mer enn nok lading til startbatteriet. Hvis det er avhengig av mer lading enn det, så er det modent for utskiftning. Har selv 100 amp lader på forbruksbanken, mens startbatteriet kun blir ladet av motor. Har aldri hatt problemer med det, og skulle du på et eller annet vis klare å tappe startbatteriet kan du enkelt kople over laderen og sette den direkte på startbatteriet for å få opp spenningen så du kan starte motoren. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 4.Mars.2008 Del på Facebook Svart 4.Mars.2008 Det er nok mange her på BP som har mye peiling på dette. Mitt første svar er at du vil få en ganske bratt læringskurve på alt som har med batterier og lading å gjøre. 1) Du har i dag en manuell bryter mellom startbatteri og forbruksbatteri. Dersom du ligger med landstrøm og bruker batteriladeren er det greit å koble laderen til forbruksbatteriet samtidig som du setter den manuelle bryteren på "Bat 1 + 2". Da kan du bruke kjøleskap mens begge batteriene lades. 2) Ingen "lufting" av batteriene under denne type lading. 3) Teoretisk mulighet for gassdannelse dersom ladingen overskrider ca 15 volt 4) Det skal være vann over blyplatene og litt under selve tilskruingsskruen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
salhus Svart 4.Mars.2008 Del på Facebook Svart 4.Mars.2008 Kjenner ikke denne laderen, man antar at den har kun 1 utgang? Dersom du har felles jord (som jeg tror de fleste har) spiller det ingen rolle hvor du kobler minus kabelen. Pluss kabelen må kobles til det batteriet du ønsker å lade. (eventuellt på den koblingen som står 1 eller 2 på batterivelgeren ut fra hvilket batter i du vil lade) Derom du ønsker å lbruke laderen til begge batterien kan du jo sette inn en egen manuell vender, der du kobler laderen til felles og legger en kabel fra 1 til batteriet, og en fra 2 til de andre. Dioder er en mulighet, men der er ett høyt spenningstap Det beste er jo å ha en lader med 2 utganger, event 2 ladere Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
BMP Svart 4.Mars.2008 Del på Facebook Svart 4.Mars.2008 Du bør koble laderen direkte til forbruksbatteriene og ferdig med det. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lotus Svart 4.Mars.2008 Del på Facebook Svart 4.Mars.2008 Stilte akkurat samme spørsmålet til de på Maritim, og deres umiddelbare konklusjon var å sette inn en skilediode der forbruksbatteriene har prioritet. Maritim? Det er de som kaller voltage sensitive relay for voltsensetivt rele? Som ikke vet forskjell på volt og voltage? Hvorfor skal man sette inn en skillediode? Hvilken nytte skulle denne gjøre? Laderen har ingen sense-ledning som kan kompensere for spenningstapet i dioden. Skulle jeg koblet til denne laderen, ville jeg koblet den direkte til batteripolene på forbruksbanken. Man vil jo gjerne kunne slå av hovedstrømbryteren når man forlater båten og samtidig vite at batteribanken fortsatt kan lades opp. Ikke noe særlig å gå fra båten med hovedbryteren på. Alt for mye som kan gå galt om man har skikkelig uflaks. De få gangene man har bruk for å lade også startbatteriet kan man la hovedbryteren stå i posisjon batt1+2 for en stakket stund. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
abba2000 Svart 4.Mars.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Mars.2008 Her var mange gode svar.... Regner med at dersom jeg setter laderen over forbruksbatteriet blir oppsettet som følger: Bryteren på "0" lades kun forbruksbatteriet. Jeg kan selvsagt ikke bruke noe strøm. Bryteren på "1" Lader forbruksbatteriet + at jeg kan bruke strøm til eks. TV / kjøleskap. Bryteren på "1+2" Lader både forbruksbatteriet og startbatteriet, samt at jeg kan bruke strøm til eks. TV / kjøleskap. I dette tilfellet belaster jeg vel begge batteriene når jeg bruker strøm. Stemmer dette ? Hilsen fiha Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
abba2000 Svart 4.Mars.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Mars.2008 En liten ting til.... Er det et problem at laderen er tilkoplet batteriene når jeg starter opp motoren? Da vil vel batteriene få lading fra både dynamoen og batteriladeren? Hilsen fiha. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
BMP Svart 4.Mars.2008 Del på Facebook Svart 4.Mars.2008 Glimrende du har sjønt det så enkelt og så bra. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
TrondT Svart 4.Mars.2008 Del på Facebook Svart 4.Mars.2008 De få gangene man har bruk for å lade også startbatteriet kan man la hovedbryteren stå i posisjon batt1+2 for en stakket stund. Så da trenger man ikke slike releer/skilledioder eller hva man kaller det på dynamoladingen heller? Bare å huske hvordan 0-1-2-bryteren står? TrondT Sitér dette innlegget Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post Share on other sites More sharing options...
BMP Svart 4.Mars.2008 Del på Facebook Svart 4.Mars.2008 Riktig Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
TrondT Svart 4.Mars.2008 Del på Facebook Svart 4.Mars.2008 Men hvordan blir det da med forskjellige batterityper? Jeg skjønner ikke helt dette, for jeg var sikker på at man ike skulle/kunne parallellkoble forskjellige batterier... Og hvis man skal følge med på alt som er her om strøm og batterier og lading så virker det jo som det er en høyere vitenskap hele greien TrondT Sitér dette innlegget Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post Share on other sites More sharing options...
Ben Sin Svart 4.Mars.2008 Del på Facebook Svart 4.Mars.2008 Skulle jeg koblet til denne laderen, ville jeg koblet den direkte til batteripolene på forbruksbanken. Man vil jo gjerne kunne slå av hovedstrømbryteren når man forlater båten og samtidig vite at batteribanken fortsatt kan lades opp. Ikke noe særlig å gå fra båten med hovedbryteren på. Alt for mye som kan gå galt om man har skikkelig uflaks. De få gangene man har bruk for å lade også startbatteriet kan man la hovedbryteren stå i posisjon batt1+2 for en stakket stund. Og nøyaktig slik har jeg gjort det. Og det fungerer perfekt for meg. K I S S. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
VRT Svart 4.Mars.2008 Del på Facebook Svart 4.Mars.2008 En liten ting til....Er det et problem at laderen er tilkoplet batteriene når jeg starter opp motoren? Da vil vel batteriene få lading fra både dynamoen og batteriladeren? Hilsen fiha. Det er ikke et problem. Lading får du fra den enheten som gir høyest spenning ut. Får du høyest spenning ut fra dynamoen, får du ingenting fra laderen osv..... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.