Jump to content

Hva røyk du sist på båten da du seilte i rufsevær?

Kaftein ØL

Recommended Posts

Tenkte at det kan være greit å dele erfaringer med hva som er typiske ting som har røket når dere har seilt i dårlig vær. Hensikten med tråden må være å samle erfaringer og bruke disse når man gjennomgår sin egen båt og skal seile utaskjærs.

Jeg seiler endel året rundt, og forholdsvis ofte utaskjærs og hatt endel rufsevær ute i skagerak, men kan ikke huske at det har vært noen store ting noen gang.

Noe av det jeg har vært med på har vært:

-Mistet ror (en annen båt og udramatisk)

-røket tauet til forstaget på en ny båt (ikke min egen, underdimensjonert og unødvendig, gjorde det vanskelig å få inn seilet tilstrekkelig da vi kryssa i sterk kuling i april i skagerak, det skal jeg ikke være med på igjen )

-Løsnet storseilskjøte (dette var også på en ny båt og tauet var rett og slett ikke festet skikkelig fra leverandøren og vi la ikke merke til dette, noe som gjorde at bommen raste rett ut og traff riggen. Dette var også på samme tur på kryss i sterk kuling, unødvendig og kunne skadet både folk og materiell)

-Motorstopp i vindstille skagerak pga. dieseldyr fra kongen marina (tuuusen takk!)

-vinsjhåndtak som flyr overbord (tror man bare må budsjettere noen båtkroner i vinsjhåndtak hver sesong da disse har en tendens til å forsvinne)

-Løsnet komfyr (den var rett og slett feste med for dårlige skruer og løsnet selvfølgelig på kryss i en høst-kuling. Det var slitsomt å reparere ute i skagerak, men godt mannskap ordna det fort)

-Løsnet biminitopp (denne var pakket sammen til en tynn pølse, men allikevel var det for mye vindfang slik at den måtte knytes ekstra godt fast, da blåste det 45 knop i desember)

-div. knust bestikk o.li. (denne har vel alle vært borti, også unødvendig og ikke spesielt morsomt med masse glasskår ombord når det er rufsevær.

-Dasser som har tatt inn litt vann på hard kryss (heldigvis vært et nesten fraværende problem, men kan enkelt unngåes hvis man stenger kraner etter bruk.

-Gått tom for gass på påsketur til skagen (dårlig planlegging, kunne vært unngått og katastrofe å ikke kunne drikke ubegrensede mengder kaffe på nattevakta og ikke nyte varm mat når man ønsker det)

Kort oppsummert, ingen store problemer foreløpig, men de fleste kunne enkelt vært unngått hvis man hadde tatt et kjapt overblikk over båten og vært oppmerksom på disse punktene. Er utrolig irriterende når slike unødvendige ting skjer når man er ute i rufsevær. Er ikke noen tilhenger av å planlegge alt i detaljer eller ha all verdens utstyr bare pga. litt rufsevær da jeg mener altfor mange planlegger seg i hjel, men vil høre andre sine erfaringer med hva som har skjedd i rufsevær. Tror vi kan ha god nytte av å dele disse erfaringene.

Bomløftet- ikkje i rufsevær, men i havn.

Ungane brukte bommen som «hest», og fordi «hesten» slingra frå side til side stramde dei storseilskjøtet så hardt at «Hesten» sette seg på «bakbeina» :smiley:

Storm nord for Samsø.Gennaker på rull som selv om den var strammet maksimalt og surret dro seg ut. Akterliket blåste til filler,det som var igjen på rullen ble hard som en stålwire.

Solcellepanel på biminitopp som var "midlertidig" satt fast ligger på bunn utenfor Holland.

Regner med tap av et winchhåndtak og et par fendere i avgang hvert år.

UFO tv antenner tåler heller ikke 25 m/sek hvis de er satt fast på 20 meters høyde er min erfaring,river rett og slett av festet.

Flisespikker'n min røyk.

Du må la guttene spikke fliser, det gir dem sikkert meget vil jeg tro...

Edited by Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Akterliket på genoaen, rullen ville ikke inn så det ble litt mye blafring, dermed slo dette opp men tråd som igjenn resulterte i at UV beskyttelsen revnet i akterliket. Ny uv beskyttelse bedre en orginalt 5000.- fattigere.

Tror en billig forsikring som forhåpentligvis sparer seilene våre endel er plast rundt yttervantene og evt. babystag. Jeg har ikke det på den nye båten, men det skal ansaffes før vi drar til skagen om et par uker.

Hos meg beter det bestikk, jeg bor trossalt ombord :sailing: , men der går grensen, bor naturligvis ikke i stua eller sover i soverommet.

Flisespikker'n min røyk.

Er det en sånn du lager minkepinner med?

-----

Til saken.

Jeg har ikke fått ødelagt noe på den båten jeg har nå, men på den forrige røyk beslaget i toppen av masta. Det var et sånt støpt beslag hvor forstag og akterstag var festet. Heldigvis gikk ikke masta overbord, sannsynligvis takket være dobble undervant.

Det var fryktelig krøkkete å få seila ned, da fallene kilte seg i rester av beslaget og mastetoppen.

Edited by Mulligan (see edit history)

På siste tur tok gennakeren med seg pulpiten og dro den opp igjennom dekk så flisene føyk. Festene var helt kalrt for dårlig dimensjonert. Effektiviteten i berging av gennaker er vel heller ikke helt på topp... Sist gang noe gikk istykker var vi i Atlanterhavet. Røstjernet til babystaget delte seg opp i sine enkelte bestanddeler, og den øverste kom opp av dekk. Kan ikke si det var "drittvær", men konstant dynamisk belastning fra bølger i uke etter uke er tøft for riggen. Ved nærmere inspeksjon viste det seg at røstjernet bare var punktsveiset. Ren slendrian av verftet mao. Bølgebevegelsene gjorde også at to sveiser på solcellestativet gikk opp et hallvt år senere. Dette var nok godt hjulpet av et dårlig design med for få avstivninger. Fikk fikset det midlertidig med tau.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Sist jeg var i ruskevær med snekka gikk diesel røret opp fra tanken tett, det i 3m bølger og kuling.

Fikk nå berget både skinnet og båten Etterpå en real gjennomgang på hele drivstoffsystemet. Grovfilteret hadde ikke vært ute siden motoren ble malt grønn, i 1982.

Edited by Lanber (see edit history)