Kaftein ØL Startet 4.Mars.2008 Link til dette innlegget Startet 4.Mars.2008 Tenkte at det kan være greit å dele erfaringer med hva som er typiske ting som har røket når dere har seilt i dårlig vær. Hensikten med tråden må være å samle erfaringer og bruke disse når man gjennomgår sin egen båt og skal seile utaskjærs. Jeg seiler endel året rundt, og forholdsvis ofte utaskjærs og hatt endel rufsevær ute i skagerak, men kan ikke huske at det har vært noen store ting noen gang. Noe av det jeg har vært med på har vært: -Mistet ror (en annen båt og udramatisk) -røket tauet til forstaget på en ny båt (ikke min egen, underdimensjonert og unødvendig, gjorde det vanskelig å få inn seilet tilstrekkelig da vi kryssa i sterk kuling i april i skagerak, det skal jeg ikke være med på igjen ) -Løsnet storseilskjøte (dette var også på en ny båt og tauet var rett og slett ikke festet skikkelig fra leverandøren og vi la ikke merke til dette, noe som gjorde at bommen raste rett ut og traff riggen. Dette var også på samme tur på kryss i sterk kuling, unødvendig og kunne skadet både folk og materiell) -Motorstopp i vindstille skagerak pga. dieseldyr fra kongen marina (tuuusen takk!) -vinsjhåndtak som flyr overbord (tror man bare må budsjettere noen båtkroner i vinsjhåndtak hver sesong da disse har en tendens til å forsvinne) -Løsnet komfyr (den var rett og slett feste med for dårlige skruer og løsnet selvfølgelig på kryss i en høst-kuling. Det var slitsomt å reparere ute i skagerak, men godt mannskap ordna det fort) -Løsnet biminitopp (denne var pakket sammen til en tynn pølse, men allikevel var det for mye vindfang slik at den måtte knytes ekstra godt fast, da blåste det 45 knop i desember) -div. knust bestikk o.li. (denne har vel alle vært borti, også unødvendig og ikke spesielt morsomt med masse glasskår ombord når det er rufsevær. -Dasser som har tatt inn litt vann på hard kryss (heldigvis vært et nesten fraværende problem, men kan enkelt unngåes hvis man stenger kraner etter bruk. -Gått tom for gass på påsketur til skagen (dårlig planlegging, kunne vært unngått og katastrofe å ikke kunne drikke ubegrensede mengder kaffe på nattevakta og ikke nyte varm mat når man ønsker det) Kort oppsummert, ingen store problemer foreløpig, men de fleste kunne enkelt vært unngått hvis man hadde tatt et kjapt overblikk over båten og vært oppmerksom på disse punktene. Er utrolig irriterende når slike unødvendige ting skjer når man er ute i rufsevær. Er ikke noen tilhenger av å planlegge alt i detaljer eller ha all verdens utstyr bare pga. litt rufsevær da jeg mener altfor mange planlegger seg i hjel, men vil høre andre sine erfaringer med hva som har skjedd i rufsevær. Tror vi kan ha god nytte av å dele disse erfaringene. Sitér dette innlegget Link to post
Divemaster Svart 4.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2008 (redigert) Ikke helt som forventet .... Redigert 4.Mars.2008 av Divemaster (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
Enzo Svart 4.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2008 Er lenge siden noe røyk hos meg , men da det røyk så gikk babystaget av og storseilet revnet (6meter langs forlik og rett ut mot akterliket) Sitér dette innlegget Link to post
Nils Svart 4.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2008 Bomløftet- ikkje i rufsevær, men i havn. Ungane brukte bommen som «hest», og fordi «hesten» slingra frå side til side stramde dei storseilskjøtet så hardt at «Hesten» sette seg på «bakbeina» Sitér dette innlegget Link to post
Catlina Svart 4.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2008 Storm nord for Samsø.Gennaker på rull som selv om den var strammet maksimalt og surret dro seg ut. Akterliket blåste til filler,det som var igjen på rullen ble hard som en stålwire. Solcellepanel på biminitopp som var "midlertidig" satt fast ligger på bunn utenfor Holland. Regner med tap av et winchhåndtak og et par fendere i avgang hvert år. UFO tv antenner tåler heller ikke 25 m/sek hvis de er satt fast på 20 meters høyde er min erfaring,river rett og slett av festet. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 5.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2008 Bryteblokker fra Rutgerson ga etter på kryss i 15 m/s, de holder ikke hva Rutgerson lovet. Mulig jeg beholder deler av blokkene (har to) og bytter ut aluminium med stål. Sitér dette innlegget Link to post
Bidevind Svart 5.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2008 -div. knust bestikk o.li. Tror jeg skjønner hva du mener. men på sjøen heter det vel skaffetøy ??? Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 5.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2008 knust bestikk. ? vi har bestikk av stål :-) Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Hulda Svart 5.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2008 knust bestikk. ? vi har bestikk av stål :-) Flisespikker'n min røyk. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 5.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2008 (redigert) Flisespikker'n min røyk. Du må la guttene spikke fliser, det gir dem sikkert meget vil jeg tro... Redigert 5.Mars.2008 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
skage Svart 5.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2008 Akterliket på genoaen, rullen ville ikke inn så det ble litt mye blafring, dermed slo dette opp men tråd som igjenn resulterte i at UV beskyttelsen revnet i akterliket. Ny uv beskyttelse bedre en orginalt 5000.- fattigere. Sitér dette innlegget Link to post
Kaftein ØL Svart 5.Mars.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2008 Tror en billig forsikring som forhåpentligvis sparer seilene våre endel er plast rundt yttervantene og evt. babystag. Jeg har ikke det på den nye båten, men det skal ansaffes før vi drar til skagen om et par uker. Hos meg beter det bestikk, jeg bor trossalt ombord , men der går grensen, bor naturligvis ikke i stua eller sover i soverommet. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 5.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2008 (redigert) Flisespikker'n min røyk. Er det en sånn du lager minkepinner med? ----- Til saken. Jeg har ikke fått ødelagt noe på den båten jeg har nå, men på den forrige røyk beslaget i toppen av masta. Det var et sånt støpt beslag hvor forstag og akterstag var festet. Heldigvis gikk ikke masta overbord, sannsynligvis takket være dobble undervant. Det var fryktelig krøkkete å få seila ned, da fallene kilte seg i rester av beslaget og mastetoppen. Redigert 5.Mars.2008 av Mulligan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 5.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2008 På siste tur tok gennakeren med seg pulpiten og dro den opp igjennom dekk så flisene føyk. Festene var helt kalrt for dårlig dimensjonert. Effektiviteten i berging av gennaker er vel heller ikke helt på topp... Sist gang noe gikk istykker var vi i Atlanterhavet. Røstjernet til babystaget delte seg opp i sine enkelte bestanddeler, og den øverste kom opp av dekk. Kan ikke si det var "drittvær", men konstant dynamisk belastning fra bølger i uke etter uke er tøft for riggen. Ved nærmere inspeksjon viste det seg at røstjernet bare var punktsveiset. Ren slendrian av verftet mao. Bølgebevegelsene gjorde også at to sveiser på solcellestativet gikk opp et hallvt år senere. Dette var nok godt hjulpet av et dårlig design med for få avstivninger. Fikk fikset det midlertidig med tau. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Miranda Svart 5.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2008 Knuste en suppeskål på på vei hjem fra Flekkefjord til Egersund. Dårlig sjømannskap :nono: Sitér dette innlegget Opinion is like an ass, everybody have one</FONT> Link to post
Lanber Svart 5.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2008 (redigert) Sist jeg var i ruskevær med snekka gikk diesel røret opp fra tanken tett, det i 3m bølger og kuling. Fikk nå berget både skinnet og båten Etterpå en real gjennomgang på hele drivstoffsystemet. Grovfilteret hadde ikke vært ute siden motoren ble malt grønn, i 1982. Redigert 5.Mars.2008 av Lanber (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.