Jump to content

Frihet vs lovregulering. Utfordring: Hvis du får bestemme.


Hekksjø

Recommended Posts

Jeg undres over mange av innleggene om lover og regler i flere diskusjonstråder her. Dette er fordi jeg tror det ikke er mulig å få til fellesskapsløsninger der hvor det er nødvendig, uten lover og regler - inkludert en eller annen form for håndhevelse.

 

Samtidig er det helt opplagt at regler for ting som ikke behøver å reguleres, lett kan bli den reneste parodi.

 

10.000-kronersspørsmålet er hvor grensene bør gå mellom nødvendig regulering og ingen regulering.

 

Derfor har jeg lyst til å gi en utfordring, særlig til "regelhaterne" blant oss:

 

Nå begynner vi helt på nytt igjen. Og du, ja nettopp du, får bestemme hvordan vi skal ordne oss med regler og ikke regler. Ta for deg følgende problemer/situasjoner og gi svar på

 

a) skal vi regulere dette?

 

og

 

b) hvis vi skal, hvordan skal vi gjøre det enklest mulig?

 

Situasjonene er (i denne omgang):

 

- MOB (man over board)-situasjoner

- kollisjonsfare

- trangt og grunt farvann

- synlighet i mørke og usiktbart vær

 

Ekstrapunkt: For hver av situasjonene, bestem også om myndighetene skal gå inn og gjøre noe, og i tilfelle hva.

 

Hilsen Gompe

En av mange upåaktet naturlov er Plastloven: "§1. All plast blir før eller senere sprø og sprekker. §2. Loven gjelder uansett plasttype og gjenstand."

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...