Jump to content

Ventiljustering Volvo KAD 44


Smogse

Recommended Posts

KAD44 har flere ventiler enn 41/42/43 motoren. Mener å huske at du også må demontere mer for å komme til på en KAD44.

På min KAD43 er jobben unnagjort på godt under en time - av meg selv, så jeg tror nok en erfaren mekaniker lett klarer dette på en halvtime. I et noenlunde fremkommelig motor-rom burde det være rikelig med 2,5 timer på en KAD44 - hvis det ikke er full service vi snakker om da.

Last ned manualen her på båtplassen, så kan du se hva jobben består i. (Mener ventilklaringene er opgitt for kald motor). :sailing:

Link to post
Share on other sites

Dersom du kan håndtere en fastnøkkel er det enkelt å demontere alle dyserørene, løsne ventildekselet og koble løs ledningen til sensoren som sitter under ventildekselet og trykke gummigjennomføringen (mulig du har en låsering på denne som må trekkes ut først) og ledningen inn i ventildekselet før du løfter dette av.

 

Pakningen til ventildekselet er en gummipakning som kan brukes flere ganger, sørg for å rengjøre anleggsflaten godt før du monterer ventildekselet tilbake etter justering.

 

Justeringen av ventilene ville jeg overlatt til en som har utført dette tidligere da du har 24 stk med doble vippearmer, mener å huske at åpningen skal være 0,4mm ved kald motor. En som kan dette bruker trolig ikke mer en 30 minutter på jobben dersom du har fjernet ventildekselet.

 

Har justert ventiler på KAD 44 flere ganger og det høres og ser mye vanskeligere ut en det virkelig er.

MVH Chrian

Link to post
Share on other sites

Hvordan ser disse vippearmen ut på KAD44? Er det ikke bare en ventilbro mellom de to ventilene som vippearmen styrer.

 

Noen har en stillskrue på denne ventilbroen og denne er yderst viktig å få justert nøyaktig. Ventilbroen har da som regel en styring og er den galt justert kan broen rive seg på styringen.

 

Har motoren der i mot ventilbro uten stillskrue og da også uten styring så har man bare stillskruen på vippearmen å forholde seg til. Her er det da ikke mer arbeid enn på en maskin med to ventiler pr sylinder.

 

( Kan jo nevne at bl.a. CAT har gått vekk i fra ventilbro med styring og stillskrue siden det har forårsaket mange havarier)

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Hei,

Jeg har akkurat tatt jobben med å fjerne toppdekselet på min KAD44 for å få en mekaniker til å justere ventilene. Jeg tok ikke å fjernet/demonterte dyserørene men bøyde dem bakover slik at jeg fikk toppdekselet av. Mekanikeren som justerte dysene mener at denne "bøyingen" er nok for å få sprekk i dyserøret og at jeg bør skifte alle disse. Er det noen som har noen formening om dette stemmer? Man skulle da tro at disse dyserørene tåler en viss grad av bøying?

 

Hvis jeg må skifte dyserør, er det en foretrukket rekkefølge de bør demonteres/monteres i?

 

Setter pris på tilbakemelding!

Link to post
Share on other sites

Det var nok ikkje lurt av deg å bøye rørene. Bøyer du rør uten skikkelig verktøy, så vil du kunne få knekk på røret og bøye det så mykje at det strekker seg for mykje, og det vil da bli svekket så mykje at det til slutt vil sprekke.

Det er samme kva rekkefølge du løser rørene på. Når dei er bøyd skikkelig, så passer dei kun på en plass uten at dei trengs å bøyes på plass.

Så du bør nok skifte rørene dine.

Link to post
Share on other sites

Jeg har kun gjort det så hyggelig for mekaniker som mulig, med tanke på plass og renhet!

Slik skal det være :yesnod: Hadde service og reparasjon på bilen til tannlegen min en gang, Den så ut som den aldri hadde blitt vasket noen plass, Lite hyggelig og gå løs på, Spurte han om det var greit for han at jeg ga faan i og pusse tenna neste gang jeg kom til han :smiley: Men den spøken forstod han ikke :crazy:

 

Etter dette bytta jeg tannlege! Begynte og tenke på drittbilen hans hver gang jeg skulle til han :puke:

Norske båter er best!

Link to post
Share on other sites

Da har jeg hatt justering på min KAD 44, og det tok mekanikeren 2,5 time. Dette var inkl en kaffepause med tilhørende røyk.

 

Jeg hadde kjørt 280 timer siden forrige justering, og noen av vippearmene måtte strammes noe da klaringen var mellom 0,1-0,3 mm for mye.

Mvh

Henboe.

Link to post
Share on other sites

På side 33 i owners manual står det hver 200 time. Og det er en litt stor jobb fordi dieselrørene må av (MÅ IKKE BØYES) for å få av toppdekselet. For å få løsnet dieselrørene, må EDC uniten av og for å få av den må oljefilteret bort.. Krøkkete. Selve justeringen er fort gjort.

Hvis du ser på finn.no er det et par KAD44EDC som skal selges etter å ha vært reparert etter ventilknas pga for langt service intervall.

 

redigert:; hoppsan de var borte :-)

 

Våre ventlier var villt ute og syklet etter 200 timer, så jeg ville justert som foreskrevet. Det er sikert en grunn til at Volvo sier hver 200 time.

 

mvh

Bavaria32sport

eks KAD44EDC eier

Redigert av Bavaria32Sport (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Inntill nå nylig har det ikke vært noe alternativ, dersom man ikke vil gå med med lav fart og nesen høyt og se på stjernene i stedenfor sjølinjen...derfor selger de VP i bøtter og spann.

 

Du har rett Bavaria32Sport 200 timer var nok intervallet.

Link to post
Share on other sites

KAD 44 og 300 med 24V topper og disse merkelige Y-formede vippearmene skal ventiljusteres hver 200e time. Spes viktig er dette de første gangene. For hver 200t intervall blir det mindre og mindre og justere når ting har "slitt" seg til, og ved ca. 1000 - 1400 timer er det stort sett nesten ingenting å justere.

 

Mange 44 og 300 har "rast" før de har gått 300 timer pga. eiere som har tatt det for gitt at disse motorene har like lange intervaller som andre motorer de er vant med fra før.

I begynnelsen var også mange VP verksteder ikke klare over dette og det ble noen "raste" motorer selv om de hadde vært inne til 200t service i forveien. Boltene på toppdekslene hadde ikke en ripe i lakken, så ansvaret var som regel ikke noe problem å plassere... :rolleyes:

 

Akkurat dette skjedde med den ene 44 motoren på repotasjebåten til MBY i England på 200 og-noe timer. Dette var sent på 90 tallet under kryssning av kanalen om jeg ikke husker helt feil. Båten hadde nettopp vært inne på 200t service hos VP og boltene på toppdekslene hadde ikke en eneste ripe i lakken.... :smash:

Skal si den episoden ble meget godt omtalt og VP verkstedet fikk og rimelig på pukkelen mener jeg og huske.

 

Har du en 44 eller 300 motor er det viktig og få dette gjordt da konsekvensene ved og ikke gjøre det ofte er totalhavari. Skal du kjøpe en båt med disse motorene ville jeg lagt stor vekt på at dette arbeidet var utført ihht til intervallene og at det kan dokumenteres...

Mange sløyfer dette siden det er så mye jobb evt. kostabrt og få utført :cheers::nonod:

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Da har jeg begynt jakten på en mekanikker som kan gjøre jobben. Fikk dette svaret fra første mann, autorisert VP verksted.

 

Vis du skal ha hele servicen så tar det Ca 6T

Ventil justeringen tar 3T-4T

En slik service med deler/Matriell ligger på Ca 8000,- ink mva

 

Det er snakk om 200 timers service.

mvh Knut Erik

Link to post
Share on other sites

Når jeg ser hva som tar både av antall timer for jobben og timeprisen, er dette helt klart noe jeg aldri vill latt et verksted få lov til å gjøre.

Hvor vanskelig kan det være å justere en vippearm med en kontramutter?

 

Er det bare denne KAD 44 som er så kresen, eller er det motorer i D-serien også?

Link to post
Share on other sites

Er det bare denne KAD 44 som er så kresen, eller er det motorer i D-serien også?

 

Fra VP er det bare KAD44 og 300 som har disse Y-formede vippearmene og støtstenger meg bekjent.

 

D4 og D6 har hydrauliske løftere som de fleste nyere motorer har i dag og trenger ikke justering i det hele tatt.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...