Jump to content

Svivel på ankervinsj

Bitteliten

Recommended Posts

Hei,

Jeg skal få montert en Engbo 40 ankervins med Engbo rustfritt skålanker på båten vår.

Mellom anker og båt skal det være Engbo blytau (16mm tykt tror jeg). Det skal ikke være kjetting på tauet. Vinsjen skal monteres inni mottorrommet, og ankeret blir liggende under badeplatformen når det trekkes inn i båten (tilsvarende montering som Nidelv selv gjør når de fabrikkmonterer ILAS vinsjer)

Jeg har forhørt meg litt om jeg trenger en svivel mellom anker og tau for å hindre at det blir tvinn på tauvet, og fått omtrent ulikt svar fra alle jeg spør. Seatronic sier at jeg ikke trenger det - for svivelen er kun til for å få en pen overgang mellom tau og anker (anker make up?)Tvinn på tauet har jeg blitt fortalt ikke er noe morro for ankervinsjen - men ikke vet jeg?

Fint om noen med erfaring fra tilsvarende system kan dele sine erfaringer med meg.

Jeg kan i alle fall helt klart ikke anbefale sjakkel mellom blytauet og ankeret! Det var montert på båten jeg kjøpte i høst, og sjakkelen hadde std. skruøre som sto ut på siden. Og hver gang jeg tok opp ankeret, måtte jeg stoppe og vri tauet slik at sjakkelen kom seg inn gjennom ankerrulla!

Nå skal jeg ha svivel eller rustfri kjettingsskjøt (den med skrulåsing). Jeg så forøvrig ikke noe tvinn av tauet som nødvendiggjør en svivel, men jeg har ennå ikke prøvd dette når jeg ligger på svai.

Jeg skal få montert en Engbo 40 ankervins med Engbo rustfritt skålanker på båten vår.

Er du sikker på at det ikke er svivel på selve ankeret? Har selv Engbo-anker (vanlig type med to klør), og på det er det svivel integrert.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Har hørt at man ikke trenger svivel ved bruk av blytau, da blytau aldri tvinner seg. Om det stemmer vet jeg ikke. Bruker selv svivel.

Ellers får jeg bare kondolere når det gjelder ditt valg av anker. I alle tester jeg har sett har ditt valg kommet desidert dårligst ut. Eneste gang det er relativt akseptabelt er ved skikkelig gjørmebunn i beskyttede havner.

Se også denne linken. Hva var agjørende for ditt valg av anker?

Lotus

Mitt valg av anker er basert på at det er eneste ankerløsning som fungerer på montering på båten min om jeg vil ha den vinsj løsningen jeg ønsker. Jeg ønsker ikke å ha okkupere badeplatformen med et anker oppå der. Til det er badeplattformen for liten. Derfor bruker vi et skålanker.

Vi har også et bruce kopi anker ombord. Eneste det er brukendes til er som drivanker, eller for å skremme nærgående svaner. Dette viser også den noe mer dyptgående testen i Yachting World fra i fjor.

Engbo er av oppfatningen at så lenge båten ikke veier mer enn den gjør (2 tonn) så er det en OK løsning. Jeg kommer tilå supplere med en vanlig paraplydregg også, så det regner jeg med holder til vårt bruk . Jeg snakket også med Engbo i dag - og de sier at jeg ikke trenger svivel.

Ellers får jeg bare kondolere når det gjelder ditt valg av anker. I alle tester jeg har sett har ditt valg kommet desidert dårligst ut.

Lotus

Jeg synes ordet kondolere har en litt annen, og mer alvorlig betydning enn at den bør rukes i forbindelse med et anker. Mulig jeg har en annen oppfatning enn andre her

Mitt valg av anker er basert på at det er eneste ankerløsning som fungerer på montering på båten min om jeg vil ha den vinsj løsningen jeg ønsker. Jeg ønsker ikke å ha okkupere badeplatformen med et anker oppå der. Til det er badeplattformen for liten. Derfor bruker vi et skålanker.

Vi har også et bruce kopi anker ombord. Eneste det er brukendes til er som drivanker, eller for å skremme nærgående svaner. Dette viser også den noe mer dyptgående testen i Yachting World fra i fjor.

Engbo er av oppfatningen at så lenge båten ikke veier mer enn den gjør (2 tonn) så er det en OK løsning. Jeg kommer tilå supplere med en vanlig paraplydregg også, så det regner jeg med holder til vårt bruk . Jeg snakket også med Engbo i dag - og de sier at jeg ikke trenger svivel.

Ellers synes jeg ordet kondolere har en litt annen, og mer alvorlig betydning enn at den bør brukes i forbindelse med et anker. Mulig jeg har en annen oppfatning enn andre her

Hei

Jeg kan ikke helt fatte hva som skal få en skål til å rotere. :wink:

Jeg har ingen tro på at du trenger en svivel. :lol:

Med paraplydregg derimot, kan det være nødvendig.

Jeg dro den ene "armen" skjev, og deretter kom dreggen opp som

en propell hver gang jeg tok den opp.  :wink:

Dette var på seilbåten hvor jeg hadde Ankarolina.

Nå har jeg kjetting i "begge ender", og kabelaret ordner tvinn.

mvh

giver

Har selv middagstallerken på min Nidelv, med ILAS og blytau, først uten svivel, men monterte på en etter anbefaling fra andre. Fungerer greit, det eneste jeg må passe på er å hode strammefjæren (den som dytter tauet ned mot vinsjen) stram. Ankeret henger litt lengere ut med svivel på, men ikke noe problem på min, da jeg har det oppå badeplattformen. Heller aldri opplev å miste feste med dette ankeret, kan være tau vekten er nok for å holde min båt.

Hvis skålankeret snurrer, vil du få tvinn på tauet. Og tau som skal ut av båten gjennom kabularet, må gå helt fritt.

Selv hadde jeg bruceanker kun med sjakkel, som snurret og laget tvinn på tauet. Resultat var at tauet stoppet når jeg slapp dreggen. Tvinn inne i kassa.

Bruk svivel, er mitt råd.

Du bør bruke en svivel mellom tau og anker. Du bør bruke en "lukket" svivel som ikke har utenpåliggende skruehoder mm. slik at denne ikke kan henge seg opp. (Fåes på f.eks. Maritim AS) I tillegg kan jeg berolige deg mht ankeret. Har selv hatt flere ulike typer og kan bare konstatere at mitt 10 kilos skålanker på min forrige 30 fots båt fungerte meget bra. Jeg hadde kjetting hele veien, noe som sikkert bidro til min gode erfaring. Lag til en "daumann"  som hjelper veldig dersom du har tau hele veien.

Har selv 15 kg skål med tau uten svivel (og uten vinsj  :flag:), og dette tvinner seg noe helt fryktelig. Jeg har fått "mye pepper" her tidligere når jeg forsvarte skålankeret, men nå er det heldigvis også andre som har gode erfaringer med denne typen. Tror jammen jeg vil forsøke å få montert en svivel mellom tauet og ankeret i løpet av vinteren. Henger meg også på forslaget om en skikkelig daumann. Det bruker jeg alltid for å få fjæring på ankertauet.

I følge Harald Enger på Engbo vil ikke skålankeret snurre i vannet så jeg trenger ikke svivel. Derimot kan det hende at det vandrer fra side til side noe.

Om du skal kjøpe svivel så har seatronic en til ca. 250 kroner. Det er omtrent halvparten av det Engbo skal ha.

Også er det jo hyggelig å høre at andre har positive erfaringer med skålanker. Jeg skal se om en kar på jobben kan lage en 5 kg's daumann til meg. Sammen med blytau burde det holde.

Denne ankersvivelen har de på Maritim. I katalogen står det anker-svivel, mens på nettsidene kalles den for anker-sjakkel.

Beskrives som følger:

Lengde 120 mm, For 9 & 10 mm, kr 186.  Hva betyr målene 'For 9 & 10 mm'?? Finnes også i en mindre utgave.

Ellers har de denne svivelen i syrefast opp til 19 mm bolt. Koster da kr 298. 16 mm koster 169.

Hva kan anbefales her :flag:

Bitteliten - jeg tror skålanker og blytau blir helt ok på din Nidelv 690. Selv hadde jeg IL ankervinsj m/kjetting og skålanker på vår forrige Nidelv 750. Fungerte utmerket for vårt bruk . Kjetting er å foretrekke fremfor blytau synes jeg (selv om vi i dag har Engbo og bllytau, og det er veeeeeldig mange meninger om dette emnet). Men - som du selv sier - det er flere forhold å ta hensyn til. Du har sikkert, som vi hadde, begrensede behov ved ankring, og da er et mindre enn perfekt anker kanskje et akseptabelt kompromiss i forhold til å få en god løsning med innfesting/integrering av vinsj og anker i båten. Jeg synes i hvert fall det med denne type båter.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Løsningen med skålanker vil fungere fint UTEN svivel. Er du redd for problemer med sjakkel som hekter i rulller etc får du kjøpt sjakkel med forsenket skrue fra Engbo, så er det problemet løst.

Når det gjelder skålanker er det vel ikke tvil om at dette har begrensede egenskaper på enkelte bunnforhold, f.eks sandbunn med sjøgress - helt håpløst, men skålankeret er det som er lettest å parkere i rulle beslaget da det ikke må orienteres i en spesiell retning.

Lykke til

Mvh Cato

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...