Jump to content

Isolasjon av skott.

Danemann

Recommended Posts

Hei igjen!

Etter god respons ang. oppvarming av mitt bobåt-prosjekt går jeg friskt videre her. Tidligere eier isolerte ytterskott i salong oppe med 5 cm isopor og 5 cm luft-slisse. Jeg planlegger å bruke 10 cm Rockwool og plastfilm som fuktsperre. Skottet vil da bestå av fra ytterst glassfiberbelagt kryssfiner, 10 cm Rockwool, 0.2 mm plastfilm og 12 mm trepanel. Dette da jeg ikke tror isopor/luft isolerer særlig godt, og at det er så brennbart som det er. Tenker jeg riktig her, eller har dere bedre/andre løsninger?

Mvh. Dan.

Vi slutter ikke å leke fordi vi blir gamle, men vi blir gamle når vi slutter å leke =)

Isopor isolerer veldig godt, 5 cm tilsvarer 20 cm steinull/glassvatt! Om du skal bruke plastfolie er du nødt til å ha lufting mellom skrog og isolasjon. Hvis ikke dette er mulig ville jeg ha sløyfet plastfolien. Jeg for min del hadde heller beholdt isoporen, til tross for brannfaren. Den er uansett tryggere med tanke på fuktproblemer.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Kan dette være noe ?

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Sløyf den fuktsperren og gjør ellers som du har tenkt. Men bruk for all del Rockwool og ikke Glava. Glava er ikke særlig vannavvisende. Rockwool er det.

Isopor (ekstrudert polystyren) isolerer ikke noe særlig bedre enn mineralull. Sammenlikningen over her med 5 cm Isopor og 20 cm mineralull er med respekt og melde noe stort tull.

10 cm Rockwool rett på skroget og så trepanel blir helt fint.

mvh tuffff

med 23 år i Isopor/mineralullbransjen

Hei Danemann.

Først velkommen til baatplassen.

Er det ikke Ferrocement båt du har. I så tilfelle blir det smør på flesk å isolere denne. I utgangspunktet behandler en skroget slik at betongen fortsetter å suge til seg fuktigheten (veldig lite av dette i disse båtene) etter sjøsetting. Dette medfører ekstra herding av skroget, som kan foregå i mange år. Betongen fungerer på en slik måte, at etter oppvarming lagres en del av varmen i skroget og blir værende der i mange timer etter at du har slått av varmen. Om sommeren i varmt vær får du motsatt effekt. Kjølig nedi båten mens sola steker utenfor. Isolerer du skroget så mister du mye av dette fenomenet. Dersom dekket er av finer e.l. ville jeg heller satset på å isolere dette. Er det betong her også så lar en det være og behandler med epoxy. Skroget -innvendig - behandles med noen strøk maling slik at dette får puste.

Enkelt å vedlikeholde da en tar med seg en vanntett boks ferdigbetong, og er klar for reparasjon når uhellet er ute. En bekymring mindre å dra på.

Hilsen en som har levd bra med Ferrocement båt og var veldig fornøyd med den og som kunne tenke seg en ny en med tiden.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Sammenlikningen over her med 5 cm Isopor og 20 cm mineralull er med respekt og melde noe stort tull.

OK?? Beklager, da har jeg vært feilinformert i mange år! Det er ikke mange år siden det var vanlig å isolere kjellergulv med 5cm isopor, som ble hevdet å være fullgod isolasjon (nåvel, noen år siden er det nok. Tiden flyr...).

Edit: Jeg jobbet i ungdommen en periode med støping av betongelementer, og der ble dette forholdet benyttet. Man benyttet isopor over armering, der det ikke var plass til Rockwool pga plassen armeringen opptok.

Edited by index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
med respekt og melde noe stort tull.

Sorry index. De va'kke meninga å ta så hardt i. :wflag:

Blir bare litt engasjert etter mange år i faget. Mange myter og missforståelser rundt isolering.

mvh tuffff

Den er grei! Men hvordan er det faktiske forholdet mellom disse to materialene? Er det 1:1 isolasjonsmessig, eller har den ene noe fortrinn i forhold til volum/tykkelse?

Husker ikke det eksakte forholdet - det er fem år siden jeg sluttet i bransjen. Isopor, som for øvrig ikke eksisterer som produkt lengre, har noe bedre isolasjonsverdi enn mineralull, men det dreier seg om marginale forskjeller.

Hovedårsaken til at ekspandert polystyren ble brukt i de elementene som du var borte i, vil jeg tro var vekt, pris og det faktum at de var innmuret slik at ikke brannegenskapene spilte noen rolle.

En liten rettelse fra det jeg skrev tidligere: Isopor er selvfølgelig ekspandert polystyren - ikke ekstrudert.

mvh tuffff

Rimi har tilbud på liggeunderlag (tror det er 12mm, men er usikker...) og tar 59,- for en 200 x 60 matte - kan man ikke skjære dette til og lime fast i ytterskroget? Det må da være ypperlig isolasjon?

...eller er det et eller annet jeg ikke vet om dette materialet som gjør at det ikke egner seg? Har forlengst sluttet å prøve å følge med alle disse xxxx-en og xxxx-iamyd og xxx-styren og xxx-iester og xxx-ilen og xxx-olon -materialene og hva de kan og ikke kan eller gjør! :sweat:

??

Edited by Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Tusen takk for mange, og engasjerte, svar! Skroget og dekket er ferrosement, og det skal bare vaskes og males, trengs ikke, og bør ikke, isoleres. Dette har jeg lært tidligere, og fått bekreftet av innlegget til ex. ferrobåt-eier Jawik.

Spørsmålet mitt ang. isolasjon gjaldt overbygget, som er av treverk. Ytterst er det glassfiber-dekt 12mm vannfast kryssfinèr, 2" x 4" reisverk, og tilslutt innerst furupanel. Dette er nå isolert med 5 cm isopor og 5 cm luft, og det er dette jeg vil isolere med 10 cm Rockwool og 0,2 mm plastfolie. Har lært at det må være fuktsperre mellom varme rom og isolasjonsmateriale mot kulde, altså innerpanel-fuktsperre-isolasjonsmateriale-yttervegg. Er ikke dette riktig?

Mvh. Dan.

09_1572985945_hoved.jpg

Sånn ser ho ut nå, ser nok litt annerledes ut når ferdig. Blir mer à la Grand Banks sine trawlere fra 60-tallet.

Vi slutter ikke å leke fordi vi blir gamle, men vi blir gamle når vi slutter å leke =)

Har lært at det må være fuktsperre mellom varme rom og isolasjonsmateriale mot kulde, altså innerpanel-fuktsperre-isolasjonsmateriale-yttervegg. Er ikke dette riktig?

Jo det er riktig! Men det forutsetter at du har noe som puster på utsiden av isolasjonen, f.eks tjærepapp eller porøse vindtette plater. Hos deg er det tett glassfiber, så da må fukten ha mulighet til å slippe ut innover i stedet. Ved isolering av kjeller under bakkenivå f.eks. bruker man heller ikke plast innvendig, men heller tjærepapp slik at veggen har mulighet til å puste innover.

Jo det er riktig! Men det forutsetter at du har noe som puster på utsiden av isolasjonen, f.eks tjærepapp eller porøse vindtette plater. Hos deg er det tett glassfiber, så da må fukten ha mulighet til å slippe ut innover i stedet. Ved isolering av kjeller under bakkenivå f.eks. bruker man heller ikke plast innvendig, men heller tjærepapp slik at veggen har mulighet til å puste innover.

Problemet med tjærepapp er at den er nesten diffusjonstett. Derimot er det i dag produkter som er mye mer diffusjonsåpen. :seeya: