Jump to content

D5 certifikat på 2 månader

lundberg

Recommended Posts

Är det genomförbart att ta ett d5 cert på 2 månader eller är det bara tull att pröva.

Jag har erfarenhet från svenska kustskipparn men behöver en redig uppdatering.

O när ja tog den så var det knappt snack om gps o plotter (1988) o ingen tidvatten att ta hänsyn till.

Det är bara idioten som anser sig fullärd.

Var det en klok man som sa en gång.

Må jag aldrig bli idiot!!!!!

Ja det e ja fullt medveten om :eek: .

Men då jag även har möjlighet att läsa på dagtid så tror ja att det e möjligt.

Men det e kanske att ta vatten över huvudet

Når det gjelder GPS og plotter, så var det ikke noe å frykte - på D5L i alle fall.

Nesten alle oppgavene startet med at den slags elektroniske hjelpemidler var gått i stykker... :smiley:

Ja det var en lettnad hehe. Då far min som va fiskare banka in bestickföring o allmen navigation i skallen på oss ungar.

Hans innstellning var att du inte har på sjön att göra om du inte kann det grunleggande.

O det har ja haft mycke nytta av kann man säga

2 måneder på heltid blir 300 timer. Jeg ser alfa kompetanse tilbyr støtteundervisning til D5 på 180 timer, for å få sertifikatet må man i tillegg ha VHF-sertifikat, sikkerhetskurs og et medisinsk kurs. Så i teorien er alt dette gjennomførbart på 2 måneder. I tillegg kommer et krav om fartstid på fartøy over 15 meter, 36 mnd hvis man ikke har fagbrev som matros/fisker eller har gått på et systematisk opplæringsprogram i regi av et rederi (kadett).

Hvis fartstiden er på plass er det altså i teorien mulig å få sertifikat på 2 måneder, men det blir hektisk.

Fartstiden har jag vhf o och jag vet ej en om de godkänner min medesinkurs.

Så det e bara sikkerhet som fattas hoppas jag

risk att dumma mig ut men vad e ROC ja tog vhf certet i 91 så man e direkt inte uppdaterad på tekniken...

O moste ja konvertera det svenska till norskt?

HUsker ikke helt hva det står for, men det gamle VHF sertfikatet skal erstattes av et "short range" radiosertfikat. Mener det er slik at du kan kjøpe den nye boka og sende inn ditt gamle sertfikat sammen med kvittering på at du har kjøpt den nye boka, da får du et nytt ROC sertfikat tilsendt. :crazy: .. Sikkert noen andre som kan uttype detaljene/korrigere meg om jeg husker feil..

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

HUsker ikke helt hva det står for, men det gamle VHF sertfikatet skal erstattes av et "short range" radiosertfikat. Mener det er slik at du kan kjøpe den nye boka og sende inn ditt gamle sertfikat sammen med kvittering på at du har kjøpt den nye boka, da får du et nytt ROC sertfikat tilsendt. :crazy: .. Sikkert noen andre som kan uttype detaljene/korrigere meg om jeg husker feil..

Dette stemmer ikke helt.

Det man får ved innbytting av et gammelt VHF-sertifikat, etter å ha lovet å lest seg på de digitale tjenestene er SRC/VHF, hvor "SRC" betyr Short Range Communication.

ROC "Restricted Operator's Certificate" er et helt annet sertifikat, som gir rett til å betjene radioutstyr også utenom VHF-båndet, dvs MF.

GOC "General Operator's Certificate" er enda et nivå høyere.

Begge disse to siste kan ha tilføyelsen "GMDSS" som er Global Marine Distress and Safety System. Disse sertifikatene har, i motsetning til vanlig VHF, tidsbegrenset gyldighet.

Med vennlig hilsen POSEIDON

ROC "Restricted Operator's Certificate" er et helt annet sertifikat, som gir rett til å betjene radioutstyr også utenom VHF-båndet, dvs MF.

E du sikker på dette Poseidon?

jag tog ROC för ett par år sedan.....fikk varken trening eller noe om MF på pröven.......

tror att ROC bare er VHF inom A1 området !

Nu har jag ju LRC oxo så jag kan sende på MF på marinbanden......men det er ikke ett proffs-sertifikat !

S/Y Gunga Din

Ja ja nu e i alla fall första lektionen undangjord.

Ser ut som ja kommer att ha rätt kul läsning ett tag frammöver ja :smiley: