Jump to content

noen som kan anbefale båtlader

mik

Recommended Posts

Du må nok spesifisere litt nærmere:

1. Hvor mange Ampere skal den levere?

2. Skal den lade en eller flere batteribanker?

3. skal den kunne stå på hele tiden?

4. Hva er dyrt og hva er billig?

skal levere til et batteri, forbruksbatteriet i en seilbåt. ca 70 Ah

jeg har ikke stort strømforbruk, og skal bare brukes til vedlikeholdslading om sommeren.

skal være slik at jeg kan bruke denne laderen til bil hvis det er nødvendig.

En liten C-tek lader burde være helt kurant til ditt bruk. De har en liten en som heter 3600 eller noe slikt. Koster vel en 6-700,- kroner.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Du kan bruke denne også ja! CS-3600 er vel litt større, og litt dyrere. Begge kan stå tilkoplet konstant.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Hei mik!

Etter egen erfaring skulle en av disse to modellene fra Biltema være et meget godt alternativ, - til akkurat det behovet du skisserer:

A)

Biltema art.nr. 44 - 715, en 9A autom. elektronisk vedlikeholdslader beregnet for ca. 10 - 120 Ah batterier, og den koster ca. kr. 314,- (Oppgitt som 9A eff eller alternativt som 6A arith., - til de som forstår seg på slikt)

Har selv flere stk. av denne modellen til båter og campingvogn og alle har fungert helt topp i flere år.....! :seeya::smiley:

Bl.a. så har en av de stått på hele høsten/vinteren i campingvogna, samtidig med at et par lyspunkt har vært på, - og ved flere sjekker på batteritilstand i denne perioden, - så viser det seg at batteriet har helt topp syrevekt og hvilespenning, og er med andre ord helt toppladet hele tiden.

Det er heller ikke noe vannforbruk å snakke om i denne perioden, så det har ikke vært nødvendig med etterfylling.

Jeg er ihvertfall meget fornøyd, både med denne "testen" og tidligere tester/praktisk bruk til mine behov (bruksmønster)!

B)

De har også en helt likedan modell for maks 6A ladestrøm, til ca 298,-, som "sjefen sjøl" her på forumet, - Ingar - har testet og i en eller annen streng/tråd finnes denne testen/omtalen av laderen her på forumet!

Lykke til med valget!

Edited by Seastar (see edit history)