Jump to content

Støy isolering av motor - kasse, eller hele rommet?

bare lek(k)er

Recommended Posts

Hei, har begynnt med årets oppgraderinger, og nå har tiden kommet til "motor rommet". Motoren (Yanmar 1 gm) sitter i langkjølt seilbåt under dørken. Som alle andre eldre ensyllindrede dieselmotorer bråker den en del. For å redusere bråket må den støyisoleres.

Utfordringen!

Kasse:

Liten plass til å bygge kasse grunnet liten klaring mellom motor og cocpit gulvet. Mye plass som går til "spille" rundt motoren

Hele rommet:

Mye større område som må isoleres, mange kriker og kroker som må tettes for at lyden ikke skal komme ut. Må bygge helt ny dørk i cocpit, siden den må være helt tett = bygge om til selvlensendene. Haken er at cocpitdørken er akkurat i vannlinjen så den må da heves endel.

Råd og tips mottas med takk. :cheers:

Det negative med en kasse er at service på motor kan bli vanskelig. En slik kasse bør derfor være lett å demontere for tilkomst eller med luker som gir tilkomst til servicepunkt.

Det negative med å isolere hele rommet er som du har nevnt at jobben blir større, men ikke nødvendigvis. Jeg har isolert hele maskinrommet i min båt fordi jeg setter stor pris på lett tilgjengelighet av motor og servicepunkter. En erfaring jeg har gjort er at folk flest kansje isolerer for mye og på unødvenige plasser. Personlig har jeg jobbet ut i fra at flater kan transportere lyd. Med dette mener jeg at f.eks skott mellom maskin og innredning settes i sving av motorduren og transporterer lyden. Ved å isolere slike flater tar man knekken på veldig mye støy. I min båt fant jeg ut at hyling i fra turboen slapp ut gjennom et glip under maskinromsluken. Under luken la jeg en d-pakning som tetter glipet, dette var til stor hjelp. Jeg har kun isolert flater som sprer lyd inn i båten og forskjellen er meget stor. Det er faktisk mer støy i fra båten min når du står på flytebryggen ved siden av den enn når man er ombord. Kansje litt ego av meg men jeg har ikke isolert for andres enn mitt eget behag. Ikke slik ment at båten min er en støyende sak men jeg bruker ikke mer penger på båt enn nødvendig.

Min motor er i en isoleret kasse. "Toppen" kan tages af ret enkelt og siderne kan også demonteres for at komme til remme, filtre mm. Dette dæmper lyder meget og gør resten af rummet bedre egnet til at oplagre cykler, stole mm.

Ulempen med dette er, at det bliver lidt besværligt at kontrollere motoren regelmæssigt - det vil lige før og efter turen. Og af (bitter) erfaring ved jeg, at det er en rigtig god ide at kaste et blik på motoren før og efter en tur for at spotte utætheder af vand, olie mm. Men skal man til at låse låget op mm, så er det ikke altid jeg får det gjort.

Det idelle vill måske være en kasse med et gennemsigtigt låg - eller video-overvågning i motorrummet... ;-)

Andy

Hvorfor ikke lage en kasse uten lokk? Du skriver jo at du ikke har plass til det likevel (for liten klaring mellom motor og dørk). Hvis du lager sideveggene så høye at de når opp til underkant av dørken kan du jo bruke dørken i seg selv som lokk. Dette forutsetter jo selvfølgelig at motorluken i dørken (slik du har det nå) er rett over motoren.

Er det forresten noen som har greie på skrogisolering? Jeg har en del støy fra propell/aksling når jeg tyner alle 18 fjordingene ut av gamle sabben min.

It's nice to be important, but it's more important to be nice.

"Litt" av problemet er at dørken ikke er tett, dvs det er utsparringer flere steder, muligens er dette pga luft til motoren (gjort orginalt) satt en gang en grønn liten sak der. Dette gjør jo selvsagt at masse lyd kommer ut der også. Kan ikke tenke meg at den lille sølvfargede som sitter der nå krever så mye luft. Kasseløsningen krever bare at jeg hever dørken en cm. eller to, mens helt tett dørk krever betydelig mer for å få dørken over vannlinja, og da får jeg problemer med luke åpningen ned til salongen også. Tenkte å henge kassen opp i gummi strikker ala lastebilstropper og med lukelåser på alle sidene slik at den lett kan plukkes fra hverandre ved vedlikehold. Kan se om jeg kan få tatt noen bilder ila helgen.

Trygve

Du bør definitivt ikke isolere "all round", idet du har trebåt og dersom du skulle få fuktighet i isolasjon/lyddemping så påfører du mer fuktighet til trevirke ditt enn hva du setter pris på.

Her ville jeg gå til anskaffelse av tynne finerplater, eksempelvis 3-4 mm, forsøke å lage ei enkel kasse rundt motor bestående av løse plater, lime på støyisolerende materiale.

Grunn til løse plater er for å kunne ha mulighet for å ta dem bort ved behov.

På selve dørken er der vel ikke noe i veien for at du hever nivået 5-10cm, slik at du kan legge ei matte også her ?

Det er nok plundrete, men dette får du til.

Men jeg ville samtidig tenkt grundig igjennom før du eventuelt gjør dette. Det kan jo tenkes at det er en grunn til at du ikke har støyisolering rundt, nettopp med tanke på fuktighet som samles opp, ligger mot spant/hud og skaper rom for råte. For det er vel "åpen" cockpit på denne ?

Samtidig ville jeg søkt muligheten for å rette ut slangene til kjølevannet ditt. Jeg likte ikke helt den "knekken" på slangene. Vil tro her er fare for slitasjehull fortere enn andre steder ?

Tror kanskje jeg i første omgang ville satset på å tette lydlekkasjer. I dørkplatene ville jeg tettet hullene og hvis du trenger hullene til å løfte platene med så sett inn slike beslag som viser til høyre på det første bildet. I skjøtene mellom platene kan du lage U-profiler som "takrenne" med myke gummipakninger mot platene slik som her (her ligger pakningene på lukene):

CoronetMotorrom.jpg

Det er utrolig hvor mye lyd som kommer gjennom et hull....

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Hei, igjen, tror nok at jeg lager meg en demonterbar kasse. Samt heve dørken en cm eller to for å få plass til isolering på undersiden. Å bygge om til selvlensende tror jeg at jeg dropper. Ja det er greit å ha, og vannet renner UT av båten, men ombyggingen blir relativt stor, samtidig som høyden mellom cocpitbenk og dørk blir liten så man får en ubehagelig sittestilling.

Verrie:

Jepp det er åpen cocpit. Og Ja, skal gjøre noe med de slangene, er kjølevann så de skal rettes ut, blir dårligere kjøling/gjennomstrømming når de er sånn. blir til at jeg enten forlenger dem og legger i en mykere bue, evt. får tak i noen stålarmete som tåler "knekken"

Trygve

Edited by bare lek(k)er (see edit history)