Jawik Startet 7.Mars.2008 Del på Facebook Startet 7.Mars.2008 Man tar et Mini-ITX-hovedkort m/512 MB, strømforsyning på 64W (strømvenlig), DVD-spiller (slimline). Og et SDM CF adapter og en SE III CF brikke i dette tilfelle på 8GB. Putter dette i en egnet "kasse" og kobler til skjerm og tastatur med mus. "Disken" får strøm fra en vanlig 4-pins strømplugg og DVD-spilleren fra en floppy-strømplugg - og det er også alt som er tilgjengelig av strømplugger i kassen, med unntak av strømmen til motherboardet, selvfølgelig. Dette fungerer glimrende. Plugg adapteren inn som master på IDE-kontroller 2 (i den gamle PCen), boot opp og lag partisjoner på kortet (CF). Deretter kopieres (mer eller mindre rått) alle filene (du har bruk for) fra harddisken. Slå av maskinen og sett opp kortet i ITX kassa som primær "harddisk" og boot opp igjen. Det går LITT tregere enn med disken vanlig hardisk, men ikke mye. Testen var med Linux, men det bør kunne fungere like bra med Windows. PCen ser ikke forskjell på SDM adaptern og en vanlig harddisk. 8GB CF holder til det meste, men du kan jo ha to SDM adaptere med CF eller putte personlige (kartinfo o.l.) data på en USB 8GB brikke. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Droll Svart 7.Mars.2008 Del på Facebook Svart 7.Mars.2008 Problemet vil bli CF kortets begrensede levetid, ville heller satset på en av de nye SSD diskene ( Solid State Disk ). CF kortene er ikke laget for kontinuerlig les/skriv, gjøre en meget bra jobb som minnebrikke, men Windows sine hyppige skrive sykluser vil ta livet av kortet... Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Jawik Svart 7.Mars.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Mars.2008 (redigert) Ja hvorfor ikke en SSD disk. Tenkte noe mer på prisen for ferdig kasse. CF kan jo byttes raskt ut når en har kun OP systemet på denne, og den nødvendige programvare en ønsker å ha med i båten. Så liten levetid har vel ikke CF at ikke denne skulle bli regningssvarende over tid. Fraper.com så interessant ut. Redigert 7.Mars.2008 av jawik (see edit history) Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Chrian Svart 7.Mars.2008 Del på Facebook Svart 7.Mars.2008 Har nettop hentet en CF til IDE adapter med plass til to minnekort som min bror tok med fra USA. Skal putte denne i en eldre Dell som jeg bruker i båten, dette som ett lite forsøksprosjekt med henblikk på varighten av CF kortet. Noen som kan anbefale ett godt CF kort som passer til dette bruket? Undersøkte litt rundt priser på SSD disker og disse er enda såpass kostbare at jeg kan speile ett CF kort for å ha ett i reserve dersom kortet svikter under bruk, dette koster en brøkdel av en SSD disk. Kom over denne enkle PC forrige dagen, noen som har prøvd den? Burde fungere bra som båt PC da den nesten ikke bruker strøm. Sitér dette innlegget MVH Chrian Link to post
Jawik Svart 7.Mars.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Mars.2008 (redigert) Du henviste til en her og jeg fant en her. Gikk fort i svingene og du henviste til en side som var meget interessant. Ikke til CF. 3 til 5 watt i forbruk er jo drømmen for en seiler. Men hva blir prisen for dette. Redigert 7.Mars.2008 av jawik (see edit history) Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
peppen Svart 7.Mars.2008 Del på Facebook Svart 7.Mars.2008 Gøyalt alternativ her Komplett kan skaffe Sitér dette innlegget Link to post
Chrian Svart 7.Mars.2008 Del på Facebook Svart 7.Mars.2008 Men hva blir prisen for dette. Den koster 300$ pluss frakt og eventuelt Mva, så i mine øyne er dette en drømme PC i en seilbåt, spesielt med en adapter og CF kort istedenfor harddisken. Sitér dette innlegget MVH Chrian Link to post
Jawik Svart 7.Mars.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Mars.2008 Forsøker å finne Anders Electronics as a fit-PC reseller in the UK. Finner Anders... men ikke produktet. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Chrian Svart 7.Mars.2008 Del på Facebook Svart 7.Mars.2008 Dersom du klikker på "order now" og ikke reselleres kommer du til ett bestilligskjema. Sitér dette innlegget MVH Chrian Link to post
Jawik Svart 7.Mars.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Mars.2008 (redigert) Tenkte å avlegge Anders et besøk og putte saken i bilen . Redigert 7.Mars.2008 av jawik (see edit history) Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Penny Svart 7.Mars.2008 Del på Facebook Svart 7.Mars.2008 Har lurt på å bygge noe lignende, skulle helst hatt pico-ITX og vifteløs, men foreløpig ser det ut til at jeg må nøye meg med nano-ITX hvis jeg skal ha vifteløst. Linux skal kunne kjøre fra en vanlig USB-pinne, det er gjerne enda billigere enn CF? Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 7.Mars.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Mars.2008 GPS program for Linux mangler. De få som finnes er ikke gode nok etter min mening. Derfor sitter man igjen med windows baserte, som også kan kjøres på en USB pinne etter litt moderering av OS. USB eller CF blir hips om happ. USB er noe rimeligere (hos CO) for 8GB enn CF. Om ITXen har vifte så er denne så svk at den nesten ikke høres. Sparer noen få watt, men det er alt. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
catano Svart 9.Mars.2008 Del på Facebook Svart 9.Mars.2008 Hei Hvorfor ikke da bruke en ferdig komplett liten sak på 12 v. http://www.vic-ltd.com/ mvh Catano Sitér dette innlegget Mvh catano Link to post
MaLang Svart 9.Mars.2008 Del på Facebook Svart 9.Mars.2008 CF kortene er ikke laget for kontinuerlig les/skriv, gjøre en meget bra jobb som minnebrikke, men Windows sine hyppige skrive sykluser vil ta livet av kortet... Løsningen jeg har sett vært brukt er å boote fra CF og kjøre opp en ramdisk som holder det av filsystemet som oftest skrives og leses til. Funker fint under linux. Sitér dette innlegget Link to post
Penny Svart 9.Mars.2008 Del på Facebook Svart 9.Mars.2008 Om ITXen har vifte så er denne så svk at den nesten ikke høres. Sparer noen få watt, men det er alt. Med tanke på hvilke andre støykilder som finnes i båten/bilen tror jeg ikke jeg hører en eventuell vifte uansett, jeg er bare skeptisk til å ha bevegelige deler i pcen. Mulig jeg bare hysterisk Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 9.Mars.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mars.2008 Mulig jeg bare hysterisk Nei du er ikke hysterisk. Jeg har det på samme måten og når jeg slår av motoren og siger av gårde så skal det bare være bruset fra vinden som lyder - swizz, swizz. Langemannen har en ide som er verdt å prøve ut under Bill klientell. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Droll Svart 9.Mars.2008 Del på Facebook Svart 9.Mars.2008 Løsningen jeg har sett vært brukt er å boote fra CF og kjøre opp en ramdisk som holder det av filsystemet som oftest skrives og leses til. Funker fint under linux. Slettes ikke umulig , finnes vist nok også en annen måte... OBS IKKE for den med data skrekk ,les igjennom dette . Inneholder relativt dyp hacking inn i Windows.... Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Jawik Svart 9.Mars.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mars.2008 Inneholder relativt dyp hacking inn i Windows.... Husk på reglene her på BP om hacking. Moderatorerna... Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Droll Svart 9.Mars.2008 Del på Facebook Svart 9.Mars.2008 Husk på reglene her på BP om hacking. Moderatorerna... System tweaking da , hva en gjør med egen maskin MED lovlige lisenser ........har ingen noe med, sikkert noen som må klage over det men..... Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Windy37GM Svart 9.Mars.2008 Del på Facebook Svart 9.Mars.2008 (redigert) Utrykket hacking betyr kunnskapsutnyttelse... Hacking er gøy! Cracking derimot er sikkert det du tenkte på jawik :-) http://en.wikipedia.org/wiki/Hacker_definition_controversy Joda310 Hacker Redigert 9.Mars.2008 av Joda310 (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Jawik Svart 9.Mars.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mars.2008 System tweaking da , hva en gjør med egen maskin MED lovlige lisenser ........har ingen noe med, sikkert noen som må klage over det men..... Utrykket hacking betyr kunnskapsutnyttelse... Hacking er gøy!Cracking derimot er sikkert det du tenkte på jawik :-) Har dere lest lisensavtalen til Bill. Ganske sterke saker når du går i dybden . Kan bli av mindre. Jeg tenkte nok på hekling (for å forvirre moderatorerna). Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Droll Svart 9.Mars.2008 Del på Facebook Svart 9.Mars.2008 Har dere lest lisensavtalen til Bill.*** Hvafornoe sa du ?? har DU lest igjennom hele ?? Tweaking går mest ut på noen justeringer i registeret + utbytting av et par fritt tilgjengelige filer ikke noe "reverse engineering" Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Jawik Svart 9.Mars.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mars.2008 Og så over til kapittel 2 i "PC til båten". Dersom en finner en boks som kan hermetiseres helt. Monterer en gassventil på denne og slipper inn nitrogen under trykk så skulle vel denne holde seg bra mot sjølufta. Forutsetter at alt elektronisk - signaler og det som må til er lukket inne i boksen. Problemet kan bli DVD spillerens åpning, men det burde la seg løse med forsegling. Strømforsyningen bør ha lufting ut fra boksen og kan også forsegles. Prosessoren må klare seg uten vifte (kan bli et problem). Noen ideer / synspunkter rundt dette ? Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Jawik Svart 9.Mars.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mars.2008 (redigert) Hvafornoe sa du ?? har DU lest igjennom hele ??Tweaking går mest ut på noen justeringer i registeret + utbytting av et par fritt tilgjengelige filer ikke noe "reverse engineering" Har studert den og mer til, og i forhold til andre lisenser som er snille, bør en se seg for og trø varsomt. Bill vet hvor skoen trykker når den trykker på kunden. Tilegg: Du har betalt for å kunne bruke programvaren og ikke for noe annet. Når jeg stripper programvare (og det gjør jeg til buns) så er det kjekt å vite hva du risikerer før du går i gang. Skrev jeg dette også: (og det gjør jeg til buns) Redigert 9.Mars.2008 av jawik (see edit history) Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Droll Svart 9.Mars.2008 Del på Facebook Svart 9.Mars.2008 Har studert den og mer til*** Ok da, hva med Linux + Wine ... Tilbake til maskinvaren..... Hva trenger du ?? er flere løsninger på markedet som kan kjøres 100% passivt, legg til et aluminiums chassis... Eller du kan se på noe industri løsninger, slik som dette, eller noe slikt. Har også sett systemer der ALL maskinvare ( UNNTATT CD/DVD )ligger senket ned i en IKKE ledende veske ( er dog DIY ), skulle holde vannet borte det Uansett tror jeg ikke det skulle by på så store problemer å lage en helt tett kasse, bare pass på å velge komponenter med dette for øyet. Du kan jo også ha alt dette i tankene når du plasserer boksen i båten........mus og tastatur kjøres trådløst, eneste en da trenger er en ledning til skjerm og strøm inn, så hvor du plasserer pcn er opp til din fantasi . Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.