Jump to content

PC til båten

Jawik

Recommended Posts

Og så over til kapittel 2 i "PC til båten".

Dersom en finner en boks som kan hermetiseres helt. Monterer en gassventil på denne og slipper inn nitrogen under trykk så skulle vel denne holde seg bra mot sjølufta. Problemet kan bli DVD spillerens åpning, men det burde la seg løse med forsegling. Strømforsyningen bør ha lufting ut fra boksen og kan også forsegles. Prosessoren må klare seg uten vifte (kan bli et problem).

Noen ideer / synspunkter rundt dette ?

Hva med å bake boksenn inn i voks elns ?? Kjølefinnene er vel fortsatt et angrepspunkt.. + CD spilleren som du nevner. Det finnes mange motorstyringer til maritimt bruk som er bakt inn i en epoxyboks.

Joda310

Redigert av Joda310 (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Ellers var det mange løsninger på kassa. Noe av vitsen med mitt opplegg er å holde kostnaden nede på et minimum, slik at hvermannsen kan anvende dette på et rimelig nivå.

Er klar over at det finnes mange løsninger der ute i den lille verden.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Ser ikke helt problemet jeg har hat PC i båt siden jeg kjøpte min første SeaPro i 1992. Har aldrig vært noe problem tidligere brukte jeg PC med mikro ATX kort og Via prosessor. Men etter at jeg koblet radaren til PCen for og kjøre radaroverlay har jeg skiftet den ut med en liten industri PC 12V med en Celeron prosessor som sparker betydelig bedre fra en Viaen. Har aldrig hat problemer med PCene jeg har hat i båten og ingen av den har vært tette.

Redigert av BMP (see edit history)
Ser ikke helt problemet jeg har hat PC i båt siden jeg kjøpte min første SeaPro i 1992.

Da har du vært en av de heldige. Mange PC'er fra båt ender på fyllinga etter kort tid. Om dette skyldes feil plassering ombord, eller fuktig (tåke) vær som trenger inn i boksen. Vet jeg ikke, men det er ikke noe pent syn inni boksen. Og som oftest er det HD som ryker og da kan du si farvel til denne. Også prosessorviften setter seg fast. Påenget må vel bli å få til en PC som kan tåle alternativ plassering og som ikke går på bekostning av annet utstyr en ikke kan sette sammen selv. Altså så rimelig at du kan bytte den ut om den ryker - etter at du har tatt kopi av data.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Hei

leser med interesse hva dere skriver om pc i båt. Jeg har holder på med å bygge en kasse til pc som skall bli helt lufttett. Kasse sveiser jeg av 3 mm alu med en flens rundt hele ene siden. lokket blir av 5 mm alu med kjøleribber påsveiset på ene siden. Begge annlegsflater marskineres så at dem blir plane. Deretter er tanken å skru en alu blokk invendig i lokket så att den bygger så mye at den klemmer på toppen av prosesoren og leder varme til lokket. har tenkt å bruke en 3 mm gummipakning mellom lokk og kasse da den vil fjøre litt så jeg får god kontakt mellom alublokk cpu. som strømforskyning har jeg tenkt å bruke denne http://www.whitebream.com/e311.shtml . er det noen som har noen tanker om at dette vil virke.

ikke klag på skrivefeila minne

Dette er et dri***bra power: Carputer power

Takler at motoren startes siden poweret funker ned til 6V innspenning. Jeg har laget 3-4 slik maskiner til båter og med det poweret feiler det aldri. Med en del av de andre "frøken" powerne, dauer poweret etter 1-2 mnd.

Joda310

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Svart (redigert)

atamund:

Dette var interessant. Strømforsyning ser ok ut bortsett fra prisen (ca. 700,-). Et problem som kan oppstå ved avkjøling av prosessoren er å få testet ut om varmen virkelig forsvinner ut av boksen. Kan bli en dyr sak å teste dette ut dersom du ikke har tilgang til testutstyr. Strømforsyningen må jo muligens også få avledet varmen.

La oss få vite hvilket resultat du oppnår med denne metoden.

Joda310:

Har du handlet med disse leverandørene ?

Redigert av jawik (see edit history)

Joda310:

Har du handlet med disse leverandørene ?

Ja. Men hvor lang garantitid du får aner jeg ikke. ser ut til at han ikke skal fortsette.

Men ingen av de powerne jeg har kjøpt har daua.. Første for 4 år siden

Joda310

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...