bliss X Svart 9.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2008 Forstår Har aldri opplevd det som noe problem med manuell pumpe, og "gjester" klarer det også etter en kort introduksjon. Sitér dette innlegget Link to post
borref Svart 9.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2008 Hei!Jeg har et manuelt Jabsco toalett, og så at de har fått en ny sak hvor du bare bytter ut sylideren ( selve pumpen) og erstatter den med en elektrisk pumpe. Den kostet 4500 høvdinger, men man slapp å bytte ut gamle rør ol. Er det noen her på BP som har testet dette??? Jeg byttet min manuelle Jabsco pumpe med en el. pumpe fra Quick (Seatronic) til ca. 1200 NOK. Dette fungerer bra så det er slett ingen grunn til å legge hele feriebudsjettet i "dassen" selv om man ønsker seg el. toalett. Den største fordelen jeg ser med el. kontra manuell er som andre peker på barn og gjester ombord. Mindre barn greier ikke å betjene den manuelle pumpa uten hjelp, og de som ikke er kjent med manuell pumpe har behov for instruksjon. Strømforbruket er tilnærmet neglisjerbart (eks. 20 ganger per døgn = 15A * 6s * 20 = 0,5Ah). Vannforbruket vil være tilsvarende som for manuellt toalett. Støymessig er jeg også tilfreds med Quick pumpa (ungene sover, naboene klager ikke). Til normal ferie/frtidsbruk er dette en god løsning. Sitér dette innlegget Link to post
o.b.lix Svart 9.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2008 Hva er hensikten (den store fordelen) med et el. toalett? Har aldri opplevd det som noe problem med manuell pumpe, og "gjester" klarer det også etter en kort introduksjon. Både tre og femåringen ombord forstår ikke vitsen med manuelt toalett, fordi de klarer ikke pumpinga. Vi voksne? - el.toalett havner i samme kategori som plotter, varmt vann, dusj, innelys og slike ting, utstyr vi kan klare oss uten, men som gjør livet mye mer komfortabelt ombord... Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 9.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2008 Det er altså kun snakk om hva som er komfortabelt. Antar det kreves minst like mye vedlikehold som en manuell pumpe eller er dette saker som går for evig? Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 9.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2008 Jeg monterte TMC elektrisk toalett i fjor og er godt fornøyd med dette. https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=25874 Alt snakk om støyen er etter min erfaring sterkt overdrevet, jeg vekker ikke en gang samboeren som ligger og sover en meter fra toalettrommet. At du skal vekke hele båthavnen er tull. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
o.b.lix Svart 9.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2008 Det er altså kun snakk om hva som er komfortabelt. Antar det kreves minst like mye vedlikehold som en manuell pumpe En annen faktor som er viktig for meg, er at den kverner opp dritten før det blir transportert til septik. Innbiller meg at det gir mindre risiko for tette slanger og rør... Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 9.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2008 Manuelle kverner litt de også med mindre du har "steinmage". For min del er absolutt kverning en fordel da jeg har lange rør (~8 meter) fra toalett til septiktank. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Sjarles Svart 9.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2008 Monterte mitt opp med gummimellomlegg til dørk på ramma det er satt opp på. Funker greit. Utgjorde ganske betydlig reduksjon i støy. Virker som mye av vibrasjonene ikke forplanter seg til skroget.Jeg vurderer å sette inn el-do og synes løsningen med et gummimellomlegg er god. Hvor får jeg tak i en passe stor bit av egnet materiale? Noen forslag? Sitér dette innlegget Min blogg på baatplassen. Link to post
Hallaron Svart 10.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2008 Følger ikke helt med her: Det går vel stort sett det samme volum med enten det er manulet eller el. ?? Jeg hadde en lignende tråd som denne her for en tid tilbake. Bakgrunnen for at jeg startet tråden var at diverse literatur (bl.a. Nigel Calder i hans bibel "boatowners mechanical and electrical manual") hevder at el toalett bruker mye (4-12 ggr) mer vann enn manuelle toalett. Det kommer selvfølgelig ann på hvor mye en pomper, men for meg som har en mikroskopisk septik var dette et viktig tema. Det var vel ingen universell enighet, men du kan jo lese hva som ble skrevet.. Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.